CH-HR-FR-DE-more-Turizam/ugostiteljstvo-Makrogospodarstvo-Tržište/cijene švicarska-le temps od 24.7.02. o hrvatskom moru ŠVICARSKALE TEMPS24.VII.2002.Hrvatska, čari ljeta"'Dubrovnik, mirno naslonjen na more, nestalno, u gibanju...
Mjesto za sanjarenje koje nestaje u Jadranskome moru. Malo gdje sam osjetila takav mir', kaže Marine Laviec, studentica koja se vratila iz Hrvatske. Kao odgovor na nekadašnji sjaj - preko osam milijuna turista 1985. - zemlja doživljava neobičan preporod. Vrlo malo zanimanje za zemlju izmučenu petogodišnjim ratom, ustupilo je mjesto iznimnom oduševljenju. Pošto je očarala velik dio srednje Europe, mlada je republika na putu da privuče velike prodavače ljetnog turizma na kontinentu. G. 2001. zemlja je imala šest i pol milijuna turista, što je bilo za 12 posto više nego prethodne godine: zemlju je posjetilo 1,3 milijuna Nijemaca, gotovo milijun Talijana, osamsto tisuća Slovenaca, sedamsto tisuća Čeha. (...) U Francuskoj je 'Turistički vodič po Hrvatskoj', objavljen u svibnju, već prodan u 55 tisuća primjeraka, što je četvrto mjesto nakon takvih vodiča za Maroko, Bretanju i Pariz. Posvuda u tisku mogu se naći pohvalni napisi. 'Paris-Match', 'Le Figaro', 'Edelweiss', 'Ulysse', posvećuju joj posebne brojeve. (...)
ŠVICARSKA
LE TEMPS
24.VII.2002.
Hrvatska, čari ljeta
"'Dubrovnik, mirno naslonjen na more, nestalno, u gibanju...
Mjesto za sanjarenje koje nestaje u Jadranskome moru. Malo gdje sam
osjetila takav mir', kaže Marine Laviec, studentica koja se vratila
iz Hrvatske. Kao odgovor na nekadašnji sjaj - preko osam milijuna
turista 1985. - zemlja doživljava neobičan preporod. Vrlo malo
zanimanje za zemlju izmučenu petogodišnjim ratom, ustupilo je
mjesto iznimnom oduševljenju. Pošto je očarala velik dio srednje
Europe, mlada je republika na putu da privuče velike prodavače
ljetnog turizma na kontinentu. G. 2001. zemlja je imala šest i pol
milijuna turista, što je bilo za 12 posto više nego prethodne
godine: zemlju je posjetilo 1,3 milijuna Nijemaca, gotovo milijun
Talijana, osamsto tisuća Slovenaca, sedamsto tisuća Čeha. (...) U
Francuskoj je 'Turistički vodič po Hrvatskoj', objavljen u
svibnju, već prodan u 55 tisuća primjeraka, što je četvrto mjesto
nakon takvih vodiča za Maroko, Bretanju i Pariz. Posvuda u tisku
mogu se naći pohvalni napisi. 'Paris-Match', 'Le Figaro',
'Edelweiss', 'Ulysse', posvećuju joj posebne brojeve. (...)
'To je mjesto susreta između srednje Europe koja se sprema da uđe u
Europsku uniju - što ulijeva sigurnost - i Sredozemlja, kaže Marina
Tomas Billet iz Hrvatskog turističkog ureda u Parizu. Izvanredna
nagodba između kulture i kupanja'. Uz to što je raskrižje između
zapada i istoka, katoličkog i bizantskog svijeta, Marina Tomas
Billet dodaje da je 'zemlja do rata imala masovni turizam koji je
bio u trendu 70-ih i 80-ih. G. 1989. bilo je preko petsto tisuća
francuskih posjetitelja! Ali znali smo iskoristiti negativne
događaje. Rat nam je omogućio da označimo prekid s drugim
sredozemnim zemljama, pa tako nismo opetovali njihove pogrješke'.
Nakon rata, vlasti su, svjesne pogibli nekontroliranog razvitka,
htjele sačuvati obalu. 'Potičemo izgradnju manjih obiteljskih
objekata, lijepih hotela i turističkih apartmana umjesto velikih
kompleksa. Betoniranje ne dolazi u obzir!', dodaje Marina Tomas
Billet. Pierre Jose, glavni urednik 'Turističkog vodiča', na svoj
način tumači hrvatski uspjeh: 'Nakon 11.IX., Europljani
izbjegavaju rizična područja i ponovno se vraćaju Sredozemlju.
Naprotiv, jako je opalo zanimanje za Indiju, Pakistan i Nepal'.
No ushićenje ipak ima granice. Hotelske infrastrukture i ceste nose
trag teških godina, a cijene su visoke i natječu se s onima u
najuglednijim europskim ljetovalištima. No većina turista,
oduševljenih svojim otkrićem, s razumijevanjem gleda na to. (...)
'Više od udobnosti traži se novina, ali ona plaši', kažu u službi za
odnose s javnošću hrvatske agencije 'Destinacija'. 'Gotovo pedeset
posto Francuza još misli da sve treba obnoviti, pa i da je zemlja
pogibeljna'. 'Kad sam odlučila poći u tu zemlju, obitelj je mislila
da sam pustolov, kaže Marine Laviec. To privlači krugove koji znaju
što je u trendu i koji su prije dvije do tri godine govorili samo o
Kubi...' 'Danas tu dolaze Steven Spielberg, Karolina od Monaka i
Jack Lang', ističe Pierre Josse. Jerome Condiac iz 'Bemextoursa'
dodaje: 'Hrvatska je u trendu, istina je da pionirska strana
privlači krugove iz medija, novinare, 'elitu', ali i prosječne
turiste, uglavnom mlađu klijentelu'. Hrvatska je djevica koja je na
putu da izgubi nevinost, kaže Pierre Josse: 'Ništa ne govori da će
to stanje milosti trajati više od dvije do tri godine. Bojim se da će
zemlju prije ili kasnije unakaziti, jer više ne vjerujem u zdrav
razum i da će se poštovati načina života ljudi'", piše Jennifer
Schwarz.