RU-UA-TRGOVINA-Gospodarstvo/poslovanje/financije RU NG 17. VII. 2002. Ukrajina uvodi carine na ruske aute RUSIJANEZAVISIMAJA GAZETA17. VII. 2002.Nova fronta trgovinskog rataRusija se trudi zakočiti ukrajinsku utrku automobilskih
carina: reakcija Ministarstva gospodarskog razvoja i trgovine RF na odluku Kijeva da uvede od 1. kolovoza 2002. na rok od četiri mjeseca 32- postotnu carinu na uvoz ruskih osobnih automobila obujma motora od 1-1,500 kubika pokazalo se oštro negativnom. Kako su izjavili u Ministarstvu, ta odluka proturječi potpisanom sporazumu o slobodnoj trgovini. Rusija drži da gospodarskih razloga za takvu odluku nema: Ukrajina ne raspolaže automobilskom industrijom takve klase, bez obzira na postojeće državne programe potpore autoindustriji.Uvodeći takva ograničenja ukrajinske vlasti u prvom redu 'kažnjavaju svoje potrošače', koji u većini voze upravo ruske automobile, ističu u Ministarstvu. Rusija godišnje izvozi u Ukrajinu gotovo 70 tisuća automobila po prosječnoj cijeni od 3-3,5 tisuće dolara, a uvođenje carine će im značajno povećati cijenu. Govoreći o snagama koje su izlobirale spornu odluku, ukrajinski stručnjaci navode vodeće ukrajinske tvornice automobila koje se
RUSIJA
NEZAVISIMAJA GAZETA
17. VII. 2002.
Nova fronta trgovinskog rata
Rusija se trudi zakočiti ukrajinsku utrku automobilskih carina:
reakcija Ministarstva gospodarskog razvoja i trgovine RF na odluku
Kijeva da uvede od 1. kolovoza 2002. na rok od četiri mjeseca 32-
postotnu carinu na uvoz ruskih osobnih automobila obujma motora od
1-1,500 kubika pokazalo se oštro negativnom.
Kako su izjavili u Ministarstvu, ta odluka proturječi potpisanom
sporazumu o slobodnoj trgovini. Rusija drži da gospodarskih
razloga za takvu odluku nema: Ukrajina ne raspolaže automobilskom
industrijom takve klase, bez obzira na postojeće državne programe
potpore autoindustriji.
Uvodeći takva ograničenja ukrajinske vlasti u prvom redu
'kažnjavaju svoje potrošače', koji u većini voze upravo ruske
automobile, ističu u Ministarstvu. Rusija godišnje izvozi u
Ukrajinu gotovo 70 tisuća automobila po prosječnoj cijeni od 3-3,5
tisuće dolara, a uvođenje carine će im značajno povećati cijenu.
Govoreći o snagama koje su izlobirale spornu odluku, ukrajinski
stručnjaci navode vodeće ukrajinske tvornice automobila koje se
bave montažom zapadnih modela, što će tako povećati prodaju za dio
smanjenja ruskog uvoza. Također se radi i o protežiranju
ukrajinskih montažera pred ruskim montažerima, npr. model
"Daewoo2, koji se sklapa u ruskom "VAZovu" i zaporoškom "AvtoZAZ-
Daewoo".
Međutim, ukrajinska odluka o uvođenju carina ima i svoj politički
kontekst, i to na planu trgovinskog rata između Rusije i Ukrajine.
Obje strane izbjegavaju takve izraze, ali ukrajinski činovnici
govore o potrebi zaštite interesa nacionalnih proizvođača. To je
pogodilo autoindustriju, jer ruski izvoz jeftinih automobila u
zemlju brzo rate, dok se ukrajinska autoindustrija nikako ne stiže
osoviti. Zato su se početkom ove godine ukrajinske tvornice
"AvtoZAZ-DEU" i Luckij avtozavod obratili Vladi s mobom da se
provede antidampinška istraga protiv uvoznika ruskih automobila.
A u širem kontekstu trgovinskog suprotstavljanja ukrajinska se
odluka veže za ranije slučajeve poput sličnog nameta na uvoz ruske
sode, kao i ranije na željezničke skretnice.
Te su mjere bile svojevrsni 'Chamberlenovski odgovor': 5. srpnja je
ruski premijer Kasjanov potpisao uredbu o uspostavi
četveromjesečnog roka protudampinsške carine na uvoz pocinčanog
lima crnih metala iz Ukrajine u iznosu od 31,8 posto od ocarinjene
vrijednosti robe.
Sudeći po raspoloženju ruske strane, te mjere neće biti osamljene.
U Ministarstvu trgovine kažu da istražuju navode ruskih
proizvođača o tome kako se ukrajinska autoindustrija
subvencionira. Ako se to dokaže, 'ruska bi strana mogla uvesti neka
ograničenja na uvoz ukrajinskih automobila u Rusiju'. Tako je
vjerojatno da se trgovinski rat uskoro nastavlja, pišu Andrej
Miseljuk i Oleg Sinelnikov.