IT-integracija, vjera-Politika-Religija/vjerovanje it - 15. VII. la stampa - europska povelja i kršćanstvo ITALIJALA STAMPA15. VII. 2002.Europska povelja: složeno traženje zajedničkih korijena"Raste, barem u Italiji, rasprava o
mogućnosti da se u budućem europskom ustavu spomene 'kršćanski izvor' ili 'kršćanske korijene' Europe. Točnije, sve je glasniji i autoritativniji glas onih koji su pobornici toga ili onih koji se, u različitoj mjeri i tonovima, očituju tomu skloni.(...)No, spontano se pojavljuju pitanja. Prvo može izgledati akademskim, no, ako se radi o utvrđivanju pozivanja na korijene u jednom povijesnom dokumentu, kakav će biti (nadamo se) ustav europskih naroda, treba biti precizan. Kako onda isključiti predkršćanske korijene Europe ili europske civilizacije, koje se odnose na Rim (njegovu republiku i carstvo), i prirodno i na Grčku koja je izumila filozofiju i demokraciju? Dolazeći u novija vremena mora se sjetiti izvanrednog doprinosa židovskih mislilaca, znanstvenika i političara u oblikovanju europske kulture, pa i perspektive europskog ujedinjavanja? I ostajući specifično na vjerskom pitanju, trebalo bi govoriti i judeo-kršćanskom nasljeđu. To je učinio, ako sam dobro pročitao, Giuliano Amato.
ITALIJA
LA STAMPA
15. VII. 2002.
Europska povelja: složeno traženje zajedničkih korijena
"Raste, barem u Italiji, rasprava o mogućnosti da se u budućem
europskom ustavu spomene 'kršćanski izvor' ili 'kršćanske
korijene' Europe. Točnije, sve je glasniji i autoritativniji glas
onih koji su pobornici toga ili onih koji se, u različitoj mjeri i
tonovima, očituju tomu skloni.(...)
No, spontano se pojavljuju pitanja. Prvo može izgledati
akademskim, no, ako se radi o utvrđivanju pozivanja na korijene u
jednom povijesnom dokumentu, kakav će biti (nadamo se) ustav
europskih naroda, treba biti precizan. Kako onda isključiti
predkršćanske korijene Europe ili europske civilizacije, koje se
odnose na Rim (njegovu republiku i carstvo), i prirodno i na Grčku
koja je izumila filozofiju i demokraciju? Dolazeći u novija vremena
mora se sjetiti izvanrednog doprinosa židovskih mislilaca,
znanstvenika i političara u oblikovanju europske kulture, pa i
perspektive europskog ujedinjavanja? I ostajući specifično na
vjerskom pitanju, trebalo bi govoriti i judeo-kršćanskom nasljeđu.
To je učinio, ako sam dobro pročitao, Giuliano Amato.
No ostao bi, politički, utjecaj nekog takvog izraza na muslimanski
svijet, ili na njegove ekstremističke ili kulturalno slabo
integrirane skupine. Muslimani. Ima milijuna, posebice u
Francuskoj i Njemačkoj, ali i drugdje, europskih građana islamske
vjere. Kakva bi mogla biti unutarnja lojalnost njihovom
državljanstvu u Europskoj Uniji koja se isključivo prepoznaje u
'kršćanskom izvoru' ili 'judeo-kršćanskom'? I ne radi se samo o
građanima, nego i o državama s većinskim muslimanskim
stanovništvom, koje traže, prije ili kasnije, ulazak u EU.
Mislim na onu Bosnu koju smo ratom oslobodili od okrutne opsade
'kršćanske' Srbije, i na Tursku koja, upravo sada, proživljava
dramatično unutarnje odmjeravanje snaga između onih koji bi htjeli
Ataturkovu laičku revoluciju, od prije gotovo jednog stoljeća,
htjeli okruniti konačnim ulaskom u Europu i onih koji bi je htjeli
vratiti 'azijskoj' sudbini, uz rizik da od nje načine doista
eksplozivnu predstražu islamskog fundamentalizma.
Ako se baš u budućem Ustavu želi uvrstiti pozivanje na vjeru, može
se govoriti o vjerama i vjerskim vrijednostima, bez pobližeg
određivanja (što je, kako mi se čini, učinio još Amato), ili o
strogim pravosudnim jamstvima za razne vjerske zajednice. A ako je
prava tema kršćanska nazočnost u budućoj Europi, najmudrije riječi
izgovorio je kardinal Martini, koji iako nezaobilaznim smatra
baštinu prošlosti, misli da je za budućnost važniji 'sadržaj'
(sposobnost upravljanja društvenim promjenama) nego 'etikete' na
velikim Deklaracijama", piše Aldo Rizzo.