HR-KUĆANSTVA-OPSKRBLJENOST-Gospodarstvo/poslovanje/financije za nedjelju: Hrvatska: 53 posto kućanstava ima automobil piše: Davorka Stanešić ZAGREB, 14. srpnja (Hina) - Hladnjake, televizore u boji i strojeve za pranje rublja
posjeduje velika većina kućanstava u Hrvatskoj, više od polovice domaćinstava ima automobile, dok stroj za pranje posuđa i mikrovalna pećnica spadaju, prema anketi Državnog zavoda za statistiku, u najmanje zastupljenu imovinu u domovima hrvatskih građana.
piše: Davorka Stanešić
ZAGREB, 14. srpnja (Hina) - Hladnjake, televizore u boji i strojeve
za pranje rublja posjeduje velika većina kućanstava u Hrvatskoj,
više od polovice domaćinstava ima automobile, dok stroj za pranje
posuđa i mikrovalna pećnica spadaju, prema anketi Državnog zavoda
za statistiku, u najmanje zastupljenu imovinu u domovima hrvatskih
građana. #L#
Prema podacima o opskrbljenosti trajnim dobrima iz najnovije
Ankete o potrošnji kućanstava, najzastupljenija trajna dobra u
hrvatskim kućanstvima su hladnjak - ima ga njih gotovo 92 posto, dok
se tv u boji gleda u više od 90 posto domaćinstava.
Među dobrima kojih ima najmanje u kućanstvima u Hrvatskoj su
motocikli - samo 2,6 posto, mikrovalne pećnice koje ima u prosjeku
tek svako trinaesto domaćinstvo, a prednostima strojeva za pranje
suđa koristi se u prosjeku svako deseto hrvatsko kućanstvo.
Istodobno, po podacima za prošlu godinu, 53 posto kućanstava u
Hrvatskoj ima automobil, a 13,5 posto osobno računalo.
Visoko na ljestvici dobara koja posjeduju hrvatska kućanstava su
stoj za pranje rublja koje koristi 86,4 posto kućanstava, dok
zamrzivač ima njih 69,9 posto.
Gotovo dvije petine kućanstava (ili 39,8 posto), po podacima za
2001. godinu, ima videorekordere, a nešto više od jedne četvrtine
(njih 27,3 posto) i HI-FI uređaje.
Drugim pak automobilom u kućanstvu može se pohvaliti tek njih 6
posto ili, u prosjeku, svako šesnaesto do sedamnaesto. Sudeći po
rezultatima ankete, drugi televizijski prijemnik ima otprilike
svako trinaesto kućanstvo ili njih 7,7 posto.
Zanimljiva su kretanja u opskrbljenosti trajnim dobrima u zadnje
četiri godine.
Kod najskupljeg dobra - automobila - nešto se brži rast bilježi u
2000. kada je udio kućanstava sa osobnim vozilom porastao sa 50,4
posto u 1999. na 52,2 posto, te nastavio, s nešto usporenijim,
rastom na 53 posto u prošloj godini.
Dok je u 1998. u Hrvatskoj osobno računalo imalo 8,9 posto
kućanstava, godine poslije 9,5 posto, u 2000. taj je udio skočio na
13,2 posto, s blagim rastom na 13,5 posto u 2001.
Među dobrima s višim povećanjem udjela su i glazbene linije, koje je
1998. imalo nešto više od petine kućanstava (21,1 posto) da bi se
taj udio povećao na 27,3 posto prošle godine.
Mikrovalnih pećnica prije četiri je godine imalo 4 posto, a 2001.
godine 7,7 posto kućanstava, kod strojeva za pranje rublja taj je
rast sa 85,8 (u 1998.) na 86,4 posto u prošloj godini, kod TV-a u
boji sa 88 na 90,2 posto.
Sudeći po pokazateljima iz ankete, 2001. hrvatskim kućanstvima baš
i nije bila neka naročito uspješna godina za nabavke trajnih
dobara. Kod nekih se dobara, štoviše, bilježi i pad.
Dok je primjerice u 2000. godini videorekordere imalo 41,8 posto
kućanstava, prošle godine taj je uređaj posjedovalo njih 39,8
posto. I drugi TV lani je imalo 7,7 posto anketiranih kućanstava
prema 7,9 posto u godini prije, dok je postotak kućanstava s drugim
automobilom pao sa 6,4 na 6 posto.
Anketu o potrošnji kućanstava Državni zavod za statistiku provodi
od 1998., a anketom za prošlu godinu bilo je obuhvaćeno 3.309
kućanstava.
(Hina) ds jn