NEW YORK, 11. srpnja (Hina/Reuters) - Djeca koja su omiljena među vršnjacima, za razliku od onih koji imaju manje prijatelja, lakše razlikuju univerzalne moralne standarde (primjerice da se ne smije krasti) od promjenjivih
konvencionalnih pravila dobrog i lošeg ponašanja (primjerice kako se odjenuti, što jesti..), tvrde znanstvenici.
NEW YORK, 11. srpnja (Hina/Reuters) - Djeca koja su omiljena među
vršnjacima, za razliku od onih koji imaju manje prijatelja, lakše
razlikuju univerzalne moralne standarde (primjerice da se ne smije
krasti) od promjenjivih konvencionalnih pravila dobrog i lošeg
ponašanja (primjerice kako se odjenuti, što jesti..), tvrde
znanstvenici. #L#
"Takvi rezultati u skladu su s mišljenjem da prijatelji i ostali
vršnjaci znatno utječu na razvoj morala u djece", kažu autori
studije dr. Chris Pawson i dr. G. Nobes sa sveučilišta East London.
"Osim toga, dobri odnosi među vršnjacima vjerojatno su posljedica
ispravnog moralnog razmišljanja: djeca vole drugu djecu koja su
dobra, poštena i suosjećajna."
Pawson i Nobes ispitivali povezanost utjecaja vršnjaka i moralnog
mišljenja. Istraživanje je obuhvatilo 120 djece u dobi od 5 do 9
godina.
Svako dijete vršnjaci su ocjenjivali koliko je poželjno kao partner
u igri. Zatim su djeca podijeljena u 3 kategorije: vrlo omiljena,
prosječno omiljena i neomiljena djeca. Mišljenje su iznosili i
prijatelji iz razreda ispitivane djece. Trebali su imenovati tri
najbolja prijatelja, tri prijatelja koja vole i reći imena troje
djece koju najmanje vole.
Djeca u pojedinim grupama bila su slične dobi i verbalnih
sposobnosti, što su procijenili njihovi učitelji, kažu
znanstvenici. Međutim, razlikovala su se u osjećaju za moralne
vrijednosti, s tim da su najomiljenija djeca pokazala najveći
stupanj razvoja u tom smislu.
Uz to, djeca su podijeljena u grupe prema tome koliko se puta
njihovo ime navodi u pojedinim kategorijama. Rezultati su bili
slični. Oni koji su najčešće spominjani kao dobri i najbolji
prijatelji, pokazivali su najvišu razinu moralnog razvoja, kažu
Pawson i Nobes.
"Roditelji i škola moraju prepoznati korist koju djeca imaju od
dobrih međusobnih odnosa", zaključuju znanstvenici. "Djeca koja su
nepopularna među vršnjacima imaju veće šanse od ostale djece da
slabije razviju poimanje morala, te pokažu znakove asocijalnog
ponašanja"
"Ti rezultati mogli bi doista rasvijetliti čvrstu vezu povezanost
odbačenosti u djetinjstvu i kasnijeg delinkventnog i kriminalnog
ponašanja", dodali su Pawson i Nobes.
Rezultati studije izneseni su nedavno, tijekom godišnjeg susreta
američkog društva psihologa u New Orleansu.
(Hina) ljv dgk