FR-DE-analize-Diplomacija-Vlada francuska-le figaro od 6.7.02. o normalizaciji njem.politike FRANCUSKALE FIGARO6.VII.2002.Njemačka: paradoksi 'normalizacije'"Poruka koju je kancelar Gerhard Schroeder odaslao u svom prvom govoru u
vladi, u studenome 1998. jasna je: Njemačka je sada, misli, 'zrela nacija' koja se odlikuje 'samosviješću', sučeljava se s poviješću i ne dovodi u pitanje svoju povijesnu odgovornost, ali je odlučno okrenuta prema budućnosti. Pouke iz prošlosti moraju poticati, a ne paralizirati. Pozitivnom nacionalnom sviješću Nijemci mogu završiti svoj rad na pomirbi sa samima sobom, jer samo je zadovoljna zemlja koja vjeruje u sebe, pouzdana i vjerodostojna zemlja.Znači li to da njemačko čelništvo - prvi naraštaj rođen nakon Drugog svjetskog rata koji ne poznaje blokade starije braće - sa stajališta koje obilježava glasovita kultura suzdržanosti (Kultur der Zurueckhaltung) grubo prelazi na ponašanje bez kompleksa? Europskim je susjedima teško odgonetnuti kakvu predodžbu Njemačka ima o svojoj ulozi u Europi. No može li biti drukčije, budući da se čitava njemačka vodeća elita u sebi mora sučeliti s prijelazom s kulture suzdržanog očitovanja svojih interesa u podijeljenoj
FRANCUSKA
LE FIGARO
6.VII.2002.
Njemačka: paradoksi 'normalizacije'
"Poruka koju je kancelar Gerhard Schroeder odaslao u svom prvom
govoru u vladi, u studenome 1998. jasna je: Njemačka je sada, misli,
'zrela nacija' koja se odlikuje 'samosviješću', sučeljava se s
poviješću i ne dovodi u pitanje svoju povijesnu odgovornost, ali je
odlučno okrenuta prema budućnosti. Pouke iz prošlosti moraju
poticati, a ne paralizirati. Pozitivnom nacionalnom sviješću
Nijemci mogu završiti svoj rad na pomirbi sa samima sobom, jer samo
je zadovoljna zemlja koja vjeruje u sebe, pouzdana i vjerodostojna
zemlja.
Znači li to da njemačko čelništvo - prvi naraštaj rođen nakon Drugog
svjetskog rata koji ne poznaje blokade starije braće - sa
stajališta koje obilježava glasovita kultura suzdržanosti (Kultur
der Zurueckhaltung) grubo prelazi na ponašanje bez kompleksa?
Europskim je susjedima teško odgonetnuti kakvu predodžbu Njemačka
ima o svojoj ulozi u Europi. No može li biti drukčije, budući da se
čitava njemačka vodeća elita u sebi mora sučeliti s prijelazom s
kulture suzdržanog očitovanja svojih interesa u podijeljenoj
Njemačkoj na strategiju suzdržanog očitovanja tih istih interesa u
obnovljenim prilikama suverene Njemačke?
Njemačka želi biti autor svoje buduće povijesti, spajajući
nacionalni preporod s europskom integracijom, s odlučnošću koja se
razlikuje prema naraštaju na vlasti. Potvrda njemačkih interesa
'jasno' se očituje nakon dolaska Schroederove vlade: premda se
zauzima za 'neograničenu solidarnost' s SAD-om nakon napadaja
11.IX., to ne smije biti po cijenu 'hollywoodskog' tumačenja
međunarodnih prilika: premda je francusko-njemačka sloga još
uvijek pokretač europske izgradnje, ona više nije samo stvar srca,
nego i razuma. Provodeći prozaičnu i pragmatičnu vanjsku politiku
kancelar je dokinuo stare dogme, oslobodivši Saveznu Republiku
Njemačku od naslaga samokontrole. Ne zaklanjajući se iza
'povijesnog tereta' kako bi izbjegla rizik, Njemačka preuzima sve
odgovornosti suverene zemlje i proglašava kraj zabranjene teme
vojnog upletanja izvan područja koje pokriva NATO (Kosovo), pa i
izvan Europe, u Afganistanu, u sklopu operacije 'Trajna sloboda'.
(...)
Novo shvaćanje stvarnost napose utječe na mišljenje njemačkih
čelnika o mjestu njihove zemlje u Europi i u svijetu: nema više
ugodnog geopolitičkog skloništa od svjetskih oluja; čak je i SAD
postao ranjiv. Revalorizacija njemačke politike očita je kod
ministra vanjskih poslova Joschke Fischera: pacifist u duši, uočio
je vezu između sklonosti neke zemlje prema vojnom upletanju i
političke koristi koju iz toga može izvući. Jer, ministar ne želi da
SRNJ, u usporedbi s Francuskom i s Velikom Britanijom, bude
drugorazredni saveznik.
Šef njemačke diplomacije stavlja svoja europska razmišljanja u
drukčije idejne okvire. U govoru koji je u svibnju 2000. održao na
Humboldtovu sveučilištu u Berlinu zagovara Europu s federalnim
ustrojem, Europu u kojoj nacije neće nestati. Zamisao o
poslijenacionalnoj Njemačkoj više ne odgovara prilikama u
suvremenoj Njemačkoj koja je nakon ujedinjenja 'jedna među
postklasičnim nacionalnim državama', prema riječima povjesničara
Heinricha Augusta Winklera, čije su teze iz najnovije knjige 'Der
lange Weg nach Westen' ('Dugo putovanje na zapad') objavljene
2000., jako nadahnule Joschku Fischera. Pošto je dugo bio suzdržan
prema klasičnom pojmu nacionalne države, zahvaljujući postupnom
shvaćanju političkih posljedica ujedinjenja i iskustvu u
međunarodnim pitanjima, ublažava intelektualno stajalište
naslijeđeno od Juergena Habermasa. Povijesna je uloga G.
Schroedera i J. Fischera što su priznali da bi nastojanja da se
nadiđe nacija ponovno dovela do njemačke posebnosti u Europi i da
Njemačka ne može Europi nametnuti njemački federalni obrazac; da
treba postići neobičnu nagodbu između nacionalne ukorijenjenosti i
stvarnosti višestruke pripadnosti. (...)
Unaprijed prihvativši multilateralno stajalište u svezi s
međunarodnim problemima, Schroederova ga je vlada pojačala
ofenzivnom diplomacijom, odustajući od introvertirane afirmacije
usmjerene na gospodarsko blagostanje, pa i u doba najvećih kriza.
Njemačka se u euroatlantskoj zajednici odlikuje - zbog pouka iz
prošlosti - svojom povlaštenom ulogom posrednika, utvrdivši se
između individualističkog i pragmatičnog stajališta
Anglosaksonaca i upornosti kontinentalnih Europljana koja je više
dogmatska. Dajući uvijek prednost svojim civilnim snagama u
rješavanju kriza, dok je vojna moć 'ultima ratio', Njemačka 1999.
ima ulogu posrednika na Balkanu (prijedlog pakta o stabilnosti za
jugoističnu Europu), omogućivši Rusiji da se vrati u diplomatsku
igru, a 2001. ulogu počasnog posrednika, ugostivši konferenciju o
Afganistanu pod pokroviteljstvom UN-a. Unatoč američkom otporu,
2000. nameće imenovanje Horsta Koehlera za predsjednika MMF-a. U
sučeljavanju s američkim unilateralizmom u svezi s politikom prema
okolišu, želi biti 'savjest svijeta' na području stategije trajnog
razvitka na sljedećem summitu u Johanesburgu.(...)
Uspješnu zamjenu uloge Njemačke kao pričuvnog saveznika za ulogu
čimbenika na terenu koja oslikava umirujuću normalnost zemlje u
vanjskoj politici pola stoljeća nakon njezina stavaranja na
ruševinama nacizma, ne bi trebalo destabilizirati. Pojava
osloboditeljskog populizma s primjesama judeofobije u svezi s
izraelsko-palestinskim sukobom u Liberalnoj stranci (FDP) može
samo ozbiljno štetiti njemačkoj politici: sjećanje je jedan od
temelja demokratskog identiteta SRNJ-a. Kada Juergen Moelleman,
dopredsjednik FDP-a, uime slobodnijeg govora o identitetu i u
sumnjive izborne svrhe grubo napada jedan od stupova njemačke
vanjske politike, bezuvjetnu solidarnost s izraelskom državom,
potresa vještu strategiju sjećanja na kojoj su kancelari od Konrada
Adenauera do G. Shroedera gradili svoju politiku. Možemo sa
sigurnošću ustvrditi da je taj rizik malen sve dok je njemačka
demokracija čvrsta", piše Stephan Martens, predavač na sveučilištu
Bordeaux III i suradnik Instituta za međunarodna i strateška
istraživanja (IRIS) u Parizu koji je nedavno objavio knjigu
'Njemačka, nova europska sila'.