DE-NG-SN-KOMENTARI-Religija/vjerovanje-Politika nj 1.VII.-faz-islam u africi NJEMAČKAFRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG1. VII. 2002.Poligamija olakšava propovjednicima"Islam i južno od država Magreba i zemalja središnje Sahare ima sve
važniju ulogu. Pri tomu treba pogledati dvije stvari: islam je jedina svjetska religija čiji se broj sljedbenika povećava i to ne samo porastom stanovništva u islamski obilježenim zemljama, nego i zbog uspješnog 'poziva' na islam (daawa). Zatim: znatan dio te ekspanzije upravo se događa u Africi. Tamo muslimani uspijevaju među do sada animističnim crnim Afrikancima pridobiti sve više i više obraćenika. Polazište su države poput Senegala ili Nigerije, čiji je sjeverni dio gotovo sav muslimanski. Otamo propovjednici misioniraju u južnim zemljama crne Afrike.Islamu pomaže njegova teološka jednostavnost. Islam je često obilježavan kao 'jasan, trijezan monoteizam'. To je točno. Islamska dogma o 'tauhidu', jedinstvenosti i jedinstvu Boga, jasno je formulirana, ponajprije odvraća od kršćanskog nauka o Božjem Trojstvu. Jednostavnost se nastavlja u jednoznačnosti mnogih odredaba te religije - zakona. Neki običaji islamskog životnog poretka, primjerice općenita
NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
1. VII. 2002.
Poligamija olakšava propovjednicima
"Islam i južno od država Magreba i zemalja središnje Sahare ima sve
važniju ulogu. Pri tomu treba pogledati dvije stvari: islam je
jedina svjetska religija čiji se broj sljedbenika povećava i to ne
samo porastom stanovništva u islamski obilježenim zemljama, nego i
zbog uspješnog 'poziva' na islam (daawa). Zatim: znatan dio te
ekspanzije upravo se događa u Africi. Tamo muslimani uspijevaju
među do sada animističnim crnim Afrikancima pridobiti sve više i
više obraćenika. Polazište su države poput Senegala ili Nigerije,
čiji je sjeverni dio gotovo sav muslimanski. Otamo propovjednici
misioniraju u južnim zemljama crne Afrike.
Islamu pomaže njegova teološka jednostavnost. Islam je često
obilježavan kao 'jasan, trijezan monoteizam'. To je točno.
Islamska dogma o 'tauhidu', jedinstvenosti i jedinstvu Boga, jasno
je formulirana, ponajprije odvraća od kršćanskog nauka o Božjem
Trojstvu. Jednostavnost se nastavlja u jednoznačnosti mnogih
odredaba te religije - zakona.
Neki običaji islamskog životnog poretka, primjerice općenita
mogućnost poligamije (kuran i šarija dopuštaju do četiri zakonite
žene), bliži su afričkim običajima nego zapovijeđena monogamija
koju su u Afriku donijeli kršćanski misionari. Tako je nekim crnim
Afrikancima obraćanje na islam lakše nego na kršćanstvo. Islamski
propovjednici ponegdje računaju i na to da se kršćanstvo među
mnogim crnim Afrikancima nikada nije oslobodilo zadaha što je bilo
vjera nekadašnjih kolonijalnih gospodara. Muslimanski
propovjednici predstavljaju se kao vjesnici religije koju ne
pogađa optužba da ugnjetava. Time doduše pojednostavljuju
povijest, jer i muslimani su osvajali afrička područja i kasnije na
veliko trgovali crnim robljem iz unutarnje Afrike, no za suvremeno
doba to ipak može biti točno.
Crnoafrički islam na Zapadu je manje poznat nego islam u jezgrenom
području, znači između Egipta, Turske, arapskih zemalja i istočnog
Irana. Zbog kolonijalno-povijesnih razloga s njim su se bavili
ponajprije francuski i britanski učenjaci i istraživali islam
između Senegala, Nigera, Malija, Čada i u južnijim regijama. Dok je
još postojala kolonija Njemačka istočna Afrika, orijentalisti
poput Carla-Heinricha Beckera ili putujućeg istraživača kao što je
Emin Paša (Eduard Schnitzer), posvetili su se islamu tih područja.
Dugo je vremena crnoafrički islam slovio kao neobrazovan i kao
mješavina. Vjernici su uspjeli površinski pomiriti s islamom stare
običaje, čak i animistične. Mnogi afrički muslimani samo natucaju
arapski, ne znaju kuran ni čitati ni tumačiti. Odlaze u džamiju a
zatim 'vraču'. Od učenog obrazovanja, od islama 'ulema' kakvo je
održavano između Fesa, Kaira, Damaska i Buhare, crnoafrički su
muslimani bili daleko - unatoč važnim središtima kao što su Kano u
sjevernoj Nigeriji, Timbuktu ili Bornu-Kanem. Ta je neučenost malo
popravljena time što sveučilište al-Azhar u Kairu prima i studente
iz tih zemalja.
Danas gotovo i nema afričke države u kojoj ne postoji živahna
muslimanska općina. To osobito vrijedi za Južnoafričku republiku.
Pod utjecajem bliskoistočnih donatora u te zajednice sve više i
više prodire islamizam. Među istočnoafričkim muslimanima ali i na
sjeveru Nigerije, Osama bin Laden izrazito je popularan.
Ponajprije u Nigeriji posvemašnje uvođenje islamskog pravnog
sustava, uključujući teške tjelesne kazne, još uvijek izaziva zlu
krv. Pri tomu se ne radi samo o tomu da se jače učvrsti ortodoksni
suni-islam uz pomoć pravnih odredaba. U biti radi se o borbi za
vlast između muslimanskih vladara sjevernih djelomičnih država i
osobito kršćanskoga juga", piše Wolfgang Guenter Lerch.