US-KRIZA-Obrana-Diplomacija-Terorizam-Ratovi US WT 20. VI. ČEMU HALABUKA ZBOG MKZ-A? SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON TIMES20. VI. 2002. Čemu halabuka zbog Međunarodnog kaznenog suda?"Međunarodni kazneni sud s radom počinje 1. srpnja.
Jedna od najkontroverznijih tvorevina UN-a, neovisan je od bilo kakvog zakona osim onog svojeg. Ima jurisdikciju nad ratnim zločinima, od genocida do 'zločina' koji se tiču okoliša, koje MKZ definira kao djela koja nanose više štete okolišu nego što to neka misija zahtijeva. Bill Clinton je potpisao sporazum za osnivanje MKZ-a kao jedan od svojih posljednjih postupaka kojima je iskazao prijezir prema američkom vojniku. Mora da ga je zabavljalo razmišljati o dečkima na bojišnici kako se brinu o tome koji su snajperi u blizini gnijezda neke ugrožene životinjske vrste. Kada je predsjednik Bush poništio potpis na sporazumu, ministar obrane Donald Rumsfeld kazao je kako će SAD 'smatrati nelegitimnim sve akcije suda, ili zemalja potpisnica sporazuma, koje za cilj imaju uspostavu jurisdikcije MKZ-a nad oružanim snagama SAD-a.' Bushova odluka nije ostavila mjesta za sumnju a Rumsfeldove riječi zvuče nepogrešivo konačno. No sada Bushova vlada sastavlja rezoluciju UN-a koja bi vojnicima SAD-a jamčila imunitet od
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
20. VI. 2002.
Čemu halabuka zbog Međunarodnog kaznenog suda?
"Međunarodni kazneni sud s radom počinje 1. srpnja. Jedna od
najkontroverznijih tvorevina UN-a, neovisan je od bilo kakvog
zakona osim onog svojeg. Ima jurisdikciju nad ratnim zločinima, od
genocida do 'zločina' koji se tiču okoliša, koje MKZ definira kao
djela koja nanose više štete okolišu nego što to neka misija
zahtijeva. Bill Clinton je potpisao sporazum za osnivanje MKZ-a kao
jedan od svojih posljednjih postupaka kojima je iskazao prijezir
prema američkom vojniku. Mora da ga je zabavljalo razmišljati o
dečkima na bojišnici kako se brinu o tome koji su snajperi u blizini
gnijezda neke ugrožene životinjske vrste.
Kada je predsjednik Bush poništio potpis na sporazumu, ministar
obrane Donald Rumsfeld kazao je kako će SAD 'smatrati nelegitimnim
sve akcije suda, ili zemalja potpisnica sporazuma, koje za cilj
imaju uspostavu jurisdikcije MKZ-a nad oružanim snagama SAD-a.'
Bushova odluka nije ostavila mjesta za sumnju a Rumsfeldove riječi
zvuče nepogrešivo konačno. No sada Bushova vlada sastavlja
rezoluciju UN-a koja bi vojnicima SAD-a jamčila imunitet od
procesuiranja pri MKZ-u, dok isti ti vojnici istovremeno služe kao
mirotvorci UN-a. 'Timing' ovog poteza je neobičan s obzirom na
Bushovu odluku i protivljenje toj odluci u Vijeću Sigurnosti UN-a.
Vijeće Sigurnosti će sigurno glasati protiv nje. Ako nemamo namjeru
dozvoliti sudu da sudi Amerikancima, čemu sva halabuka?
Izgleda da State Department Colina Powella još uvijek nastoji
spriječiti unilateralnu akciju protiv Iraka. Stav State
Departmenta je da Bush ne bi trebao provesti akciju protiv Sadama
Huseina bez blagoslova Ujedinjenih Naroda. State Department smatra
da, ako može riješiti predsjednika i Donalda Rumsfelda
zabrinutosti zbog suda, još uvijek može prodati svoju ideju o
koalicijskom ratovanju i preuzeti vladi kontrolu nad odlukama o
ratu. Predsjednik bi trebao još jednom razmisliti o potrebi za
rezolucijom UN-a, s obzirom na broj zemalja u kojima bi vojnici
SAD-a uskoro trebali provoditi akcije pod zastavom UN-a. Od tri
zemlje u koje bi Ujedinjeni Narodi mogli poslati svoje snage, niti
jedna nije prikladna za te vojnike. Irak je jedna od njih.
Predsjednik je odlučio pokrenuti stvari s mrtve točke, pa će akcija
i biti provedena, uz pomoć Velike Britanije i Turske. Druge zemlje
će pokušati utjecati na način provođenja rata i njegov rezultat
pozivajući na prestanak ratovanja prije nego Sadam bude svrgnut i
nastojeći ponovno uvesti u Irak mirotvorce UN-a i inspektore
oružja. Bush može i hoće spriječiti ponavljanje grešaka učinjenih
1991. Što se drugih dviju zemalja tiče, poslati vojnike u jednu od
njih bilo bi loše, a u drugu još gore.
Mnogi članovi Al Qaide koji su pobjegli iz Afganistana sada su u
Kašmiru i pokušavaju pojačati sukob između Indije i Pakistana.
Misija UN-a, koja bi za cilj imala osiguravanje granica i napad na
teroriste, imala bi smisla. Mogla bi ohrabriti obje zaraćene strane
da povuku svoje snage s Linije kontrole povučene 1972. Ipak, tamo se
ne bismo trebali upletati s UN-om, jer imamo nedovršeni posao koji
treba dovršiti pod zapovjedništvom SAD-a a ne pod stranim
zapovjedništvom. Naši vojnici moraju provoditi akcije protiv Al
Qaide u Kašmiru, a ne čuvati planinske puteljke.
Druga zemlja je Izrael/Palestina. Arapske zemlje često predlažu da
se UN-ovi mirotvorci postave na Zapadnu obalu kako bi Izraelce
odvojili od Palestinaca. Nadaju se stvoriti zid iza kojeg bi se
krili teroristi. Kako je Zapadna obala dio Izraela, UN ne može ući u
nju bez izraelskog poziva. Ariel Sharon za to sada nije raspoložen.
Sharon planira kontrolirati Zapadnu obalu beskonačno dugo. Zid
koji se sada gradi između Izraela i Palestinaca je Maginotova
linija i Izraelci to znaju. Tampon zona koja bi bila u Zapadnoj
obali tek je nešto bolja zamisao. Ipak, takva tampon zona bila bi
osuđena slično kako je osuđen i Berlinski zid. Kada prvi nevini
čovjek koji bude pokušao prijeći to područje bude ubijen, MKZ će
biti na poprištu događaja, zahtijevajući pristup za svoje
istražitelje i dijeleći optužnice.
Bilo koja zemlja-članica MKZ-a može se tužiti na bilo koju zemlju
ili osobu, a Sjedinjene Države i Izrael bit će omiljene mete.
Branitelji MKZ-a tvrde kako protiv zlorabljenja ovlasti koje ima
MKZ ima dovoljno zaštitnih mjera. Bilo koja optužba protiv
građanina SAD-a, vojna ili civilna, mogla bi biti istražena u SAD-u
a stvar bi mogla biti zaključena kada zaključimo kako zločin kojem
bi se trebalo suditi ne postoji. Američki generali i predsjednici
ne bi trebali dozvoliti da se njihov rad remeti istragama zbog nekog
besmislenog prigovora MKZ-u. Istražujemo i kažnjavamo ratne
zločine na način na koji to treba raditi. Ne možemo udovoljavati
hirovima MKZ-a.
Tražiti rezoluciju o imunitetu od UN-a nije dobra zamisao. Time
MKZ-u dajemo legitimnost koju mu je predsjednik oduzeo u svibnju.
Ako nam treba UN-ova rezolucija kako bismo dobili imunitet za naš
narod, što ćemo ako ju ne dobijemo? Znači li to da bez nje naši ljudi
neće imati imunitet? Time se ne bismo trebali zamarati niti
odlagati druge ključne akcije kojima bismo mogli riješiti pitanje
MKZ-a. Sve indicije ukazuju na to da je pravo vrijeme za svrgavanje
Sadama. Svojoj vojsci- uz par izuzetaka- više ne vjeruje. Sadam je
dao pogubiti desetak svojih generala u veljači i uhitio još 85
dužnosnika ovog mjeseca. Možemo, i trebamo, napasti Irak prije
izbora.
MKZ će biti igralište zemalja Trećeg svijeta koje se žele petljati u
naš rat protiv terorizma. Američki vojnici će biti optuživani,
možda čak i neki viši dužnosnici, što nećemo priznavati. Europska
Unija će nas kritizirati jer ne izručujemo svoje ljude, a glasni
povici protiv nas dobro će zabavljati Bin Ladene svijeta. Ništa od
toga neće biti važno. (...) Ne tratite vrijeme na MKZ,
predsjedniče. Držite se svojih planova", piše Jed Babbin, pomoćnik
zamjenika ministra obrane u prvoj Bushovoj vladi.