FR-IN-PK-kriza-Diplomacija-Terorizam FRANCUSKA-LE COURRIER INTERNAT. OD 13.6.02. UVODNIK O KAŠMIRU FRANCUSKALE COURRIER INTERNATIONAL13.VI.2002.Prava istina o Kašmiru"Dok se teški crni oblaci indijsko-pakistanskog rata udaljavaju,
pokazuje se pravo lice Kašmira i pomalo shvaćamo da to izvanredno mjesto simbolizira istinski, jako zamršen identitet Indije.Počnimo s uklanjanjem naslaga administrativnog zemljopisa: Kašmirska kraljevina koju je u borbi s muslimanskom većinom pokorio veliki rajputski vođa Ranjit Singh nakon raspada carstva Velikih Mogula mozaik je nejednolikih područja. Tibetanske visoravni Ladakh i Zaskar na istoku nemaju ništa kašmirsko: do njih se dolazi preko jako visokih prijevoja koji čine prirodnu i ljudsku granicu. Lame iz Ladakha koji su jako privrženi Indijskoj uniji postavljaju stražu oko svojih velikih samostana - Hemisa i Nubre - s dragocjenim rukopisima, svjesni da su neka vrsta Noine lađe za tibetansku kulturu koja je u Kini još uvijek nesigurna i ugrožena.Te dragocjene kašmirske visoravni mirne duše možemo odbaciti, kao i stratešku brdovitu pustinju Aksai Chin koju su Kinezi zauzeli 1962. munjevitim ratom koji je trajao petnaest dana.Slično tomu možemo također izostaviti 'dardske' (stara grčka riječ
FRANCUSKA
LE COURRIER INTERNATIONAL
13.VI.2002.
Prava istina o Kašmiru
"Dok se teški crni oblaci indijsko-pakistanskog rata udaljavaju,
pokazuje se pravo lice Kašmira i pomalo shvaćamo da to izvanredno
mjesto simbolizira istinski, jako zamršen identitet Indije.
Počnimo s uklanjanjem naslaga administrativnog zemljopisa:
Kašmirska kraljevina koju je u borbi s muslimanskom većinom pokorio
veliki rajputski vođa Ranjit Singh nakon raspada carstva Velikih
Mogula mozaik je nejednolikih područja. Tibetanske visoravni
Ladakh i Zaskar na istoku nemaju ništa kašmirsko: do njih se dolazi
preko jako visokih prijevoja koji čine prirodnu i ljudsku granicu.
Lame iz Ladakha koji su jako privrženi Indijskoj uniji postavljaju
stražu oko svojih velikih samostana - Hemisa i Nubre - s dragocjenim
rukopisima, svjesni da su neka vrsta Noine lađe za tibetansku
kulturu koja je u Kini još uvijek nesigurna i ugrožena.
Te dragocjene kašmirske visoravni mirne duše možemo odbaciti, kao i
stratešku brdovitu pustinju Aksai Chin koju su Kinezi zauzeli 1962.
munjevitim ratom koji je trajao petnaest dana.
Slično tomu možemo također izostaviti 'dardske' (stara grčka riječ
koju rabe britanski etnolozi za gorštake na sjeverozapadu) zemlje u
Baltistanu, Shimsalu i Humzi. Tu je stara tibetanska podloga
islamizirana i prethodno iranizirana, stvorivši gorštake, velike
partikulariste čija žestoka shizma naglašava izolaciju.
Napokon, na jugu, nizina oko Jammua, zimske prijestolnice
maharadža, svojom toplom klimom i mekim oblicima, kao i pendžapskim
jezikom koji tu prevladava, već pripada nizinskoj Indiji: hindusi u
Jammuu mogli bi se isto tako priključiti susjednim Haryani i
Himachalu Pradeshu.
Pravi Kašmir je samo taj skupi dragulj stiješnjen među planinama,
kojega su pupak Srinagar, jezero Dal i divan vrt Shalimar. Dodajmo
tu maleno zapadno predvorje Muzaffarabad koje je ostalo u
pakistanskim rukama, gdje su danas logori za obuku džihadista.
Pravi Kašmir je najviše četvrtina administrativnog Kašmira,
indijskog i pakistanskog, a 95 posto njegovih stanovnika ovisi o
Indiji. Naša podjela nije nimalo besmislena: sličnu je središnja
vlada u Delhiju provela na istoku zemlje, u Assamu, kako bi
omogućila nagodbu s tibetsko-birmanskim gerilama iz Nagasa i
Mizosa, uspostavom mikro-država u Uniji koje danas savršeno
djeluju, a predvode ih bivši pobunjenici kao što su Laldenga i
Mizoram.
Izdvojiti Kašmir znači utvrditi njegovu kulturnu vrijednost.
Nehru, osnivač suvremene Indije, bio je kašmirski pandit, tj.
brahman čija je tradicija bila povezana s naukom hinduskih klasika.
(...) Kašmir je također u središtu indijskog klasičnog budizma: iz
te su doline krenuli misionari Tibeta poput Padmasambhava, kao što
su u njoj završili prvi kineski hodočasnici u potrazi za temeljnim
dokumentima. Kada je Indija između XI. i XIII. stoljeća na koncu
okrenula leđa budizmu, Kašmirci su radije - bez nasilja i zauzeća,
neka nam ne zamjeri sir Vidiadhar Naipaul - prihvatili islam koji je
snažno bio obilježen sufizmom... i nekim ranijim metafizičkim
utjelovljenjima. Koncem stoljeća, putnik i špijun, ruski Židov
Nikolaj Notovič otkrio je sablažnjivu predaju prema kojoj je prorok
Issa, tj. Isus, umro u Srinagaru puno godina nakon raspeća u
Jeruzalemu i pokopan u džamiji Rozabal koja i danas postoji.
Ahmadi, modernistički disidenti koji su imali tako važnu ulogu u
svjetovnom pokretu u Pakistanu, zdušno su širili legendu o Isusovu
uskrsnuću u Srinagaru kako bi pružili otpor djelovanju
protestantskih misija.
Tako kompleksan, srdačan i dražestan narod mogao je na se navući tek
progon velikih: prošli je naraštaj vjerovao Indiji i Nehruovoj
riječi; izgubio je vjeru: Delhi nije poštovao nijedno obećanje i
nije tom području dao velik stupanj samouprave o kojoj je
pregovarao šeik Abdullah, vođa Nacionalne konferencije, u zamjenu
za priključenje Indiji.
Danas, slično tomu, Pakistan izdaje težnje mladog naraštaja Fronte
za oslobođenje Jammua i Kašmira (JKLF) prema neovisnosti,
utapajući prave kašmirske borce u moru malih paštunskih,
pendžapskih i balučkih ubojica. Ubojstvo glavnog kašmirskog
autonomista Lonea koje su izveli ubojice Al Kaide, savršeno
oslikava agresivnu terorističku težnju pakistanskih islamista
koji tu kulturu ne razumiju ništa više od ekstremnih hinduista.
No kašmirska je tradicija netaknuta. Ona će se politički očitovati
u sporazumu između pobunjenog JKLF-a i proindijske Nacionalne
konferencije koju predvodi unuk šeika Abdullaha Omar koji je
prebjegao u Jammu. No ona već živi u svakoj džamiji, gdje se
protivno svim običajima puritanskog islama, nakon namaza, molitve,
punim glasom, uz sitar i tablu, pjevaju himni koji su zacijelo
stariji od Upanišade. (...)", u uvodniku lista piše Alexandre
Adler.