E-DE-ES-FR-FINANCIJE-Organizacije/savezi-Poljoprivreda-Financijsko-poslovne usluge NJ 12. VI. WELT: PROŠIRENJE JE UVOD U PREGOVORE O FINANCIJAMA EU NJEMAČKADIE WELT12. VI. 2002.Kvalifikacije za EU-financije"Povjerenik EU za proširenje
Guenter Verheugen neprekidno naglašava da pregovori o proširenju teku po planu. Krajem ove godine bit će dovršeni, 2004. prve će zemlje iz srednje i istočne Europe pristupiti EU. Verheugenova litanija ima smisla budući da se i u ovima kao i u svim ostalim europskim pregovorima najosjetljivija pitanja odgađaju za sam kraj. Sada počinje završnica. Pregovara se o novcu a to pitanje otkriva granice gotovo već ritualiziranog prijateljstva europskih vlada. Strašljivi promatrači već ukazuju na opasnost odgode proširenja. Ta je bojazan neutemeljena.U završnici će se u središtu pozornosti naći visina subvencija koje bi trebale biti isplaćene seljacima u novim članicama od dana njihova pristupa EU. Za zemlje s velikom poljoprivrednom proizvodnjom poput Poljske to je pitanje presudno dok je za Cipar ili baltičke države više sporedni aspekt. Francuska, Španjolska i ostale zemlje koriste priliku i nastupaju u ulozi nesebičnih partnera zemalja-kandidata s velikom poljoprivrednom
NJEMAČKA
DIE WELT
12. VI. 2002.
Kvalifikacije za EU-financije
"Povjerenik EU za proširenje Guenter Verheugen neprekidno
naglašava da pregovori o proširenju teku po planu. Krajem ove
godine bit će dovršeni, 2004. prve će zemlje iz srednje i istočne
Europe pristupiti EU. Verheugenova litanija ima smisla budući da se
i u ovima kao i u svim ostalim europskim pregovorima
najosjetljivija pitanja odgađaju za sam kraj. Sada počinje
završnica. Pregovara se o novcu a to pitanje otkriva granice gotovo
već ritualiziranog prijateljstva europskih vlada. Strašljivi
promatrači već ukazuju na opasnost odgode proširenja. Ta je bojazan
neutemeljena.
U završnici će se u središtu pozornosti naći visina subvencija koje
bi trebale biti isplaćene seljacima u novim članicama od dana
njihova pristupa EU. Za zemlje s velikom poljoprivrednom
proizvodnjom poput Poljske to je pitanje presudno dok je za Cipar
ili baltičke države više sporedni aspekt. Francuska, Španjolska i
ostale zemlje koriste priliku i nastupaju u ulozi nesebičnih
partnera zemalja-kandidata s velikom poljoprivrednom
proizvodnjom, koje po njima ne bi smjele biti lošije tretirane od
aktualnih članica EU. Podupiru planove po kojima bi za izravne
subvencije trebalo izdvojiti više od 1,5 milijardi eura. U
usporedbi s milijardama eura koje EU izdvaja za podupiranje seljaka
u starim članicama EU 1,5 milijardi eura prava je sitnica. Seljaci u
EU dobivaju 20 puta veću svotu. To zna i njemačka vlada koja se
protivi izravnom subvencioniranju zemalja-kandidata za pristup a
sada bi trebala poslužiti kao žrtveni jarac u slučaju odgode
proširenja. Argument Berlina da su izravne subvencije tek
instrument koji se koristi u nevolji za kompenzaciju u slučaju pada
cijena poljoprivrednih proizvoda nije lišen logike ali ispravno
predočuje jednu dimenziju stvarnog stanja. Stvarna bit sukoba nije
sudbina seljaka u zemljama-kandidatima. One će u određenom obliku -
to se u prvom redu odnosi na Poljsku - ostvariti pravo na izravne
subvencije samo ne će više moći pregovarati o njezinoj visini. Spor
oko novca za proširenje u prvom je redu spor među 15 sadašnjih
članica u EU-klubu i pokušaj pronalaženja odgovarajućih saveznika
među zemljama-kandidatima.
Raspodjela uloga jest jasna. Na jednoj su strani zemlje koje više
plaćaju u bruxelleske blagajne no što dobivaju natrag. Na drugoj
strani redove zbijaju vlade članica Eu koje su netto-uživatelji
europskih povlastica - u prvom redu Španjolska i ostatak
'mediteranskog kluba' u EU. Neto-platiše - a među njima će se naći i
neke među novim članicama - žele po svaku cijenu spriječiti da čitav
sustav europskih subvencija bez ikakvih promjena nakon proširenja
obuhvati 25 članica EU. Izdvajanja za subvencije za poljoprivredu,
regionalnu i strukturnu pomoć porasla bi primanjem deset novih
članica u nemjerive visine, strahuje Berlin. Već danas Berlin
doznačuje Bruxellesu više od devet milijardi eura godišnje. Slično
misle i London, Den Haag i Stockholm.
Španjolsku i Francusku progoni bojazan da bi iz financijskog pokera
mogle izići kao gubitnici. Naime, budu li subvencije za
poljoprivredu novih članica dovedene u pitanje, prijeti i
otvaranje rasprave o pitanju zašto bi Bruxelles i dalje milijardama
podupirao francuske i španjolske seljake. Dakle, završnica
proširenja nije ništa drugo do uvod u buduće financijske pregovore
unutar EU. Berlin ne želi ponovno biti stjeran u škripac kao što mu
se dogodilo u posljednjim pregovorima o financijama 1999. g. na
rijeci Spree. Tom su prilikom Jacques Chirac i Jose Maria Aznar
otvoreno ucijenili njemačku vladu. Takva se trauma ne bi trebala
ponoviti. Bitka za novac vodit će se, doduše, tek 2006. g. ali vlade
članica EU već sada nastoje zauzeti strateški povoljne startne
pozicije i pridobiti strateške partnere među kandidatima. To je
najbolji znak da proširenje nije u opasnosti", zaključuje Andreas
Middel.