FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

ZAŠTO SE SLOVENCI ŽALE "UPRAVI TRAMVAJA"? HNA

LJUBLJANA, 3. lipnja (Hina) - Kad žele reći da je neka stvar unaprijed izgubljena i da se ne da riješiti, Slovenci kažu "Možeš se žaliti upravi tramvaja" (Pritoži se na tramvaj komando), što ima isto značenje kao kad Zagrepčani kažu "Žali se upravi vodovoda", a podsjeća i na bosanski izraz "Kadija te tuži, kadija ti sudi".
LJUBLJANA, 3. lipnja (Hina) - Kad žele reći da je neka stvar unaprijed izgubljena i da se ne da riješiti, Slovenci kažu "Možeš se žaliti upravi tramvaja" (Pritoži se na tramvaj komando), što ima isto značenje kao kad Zagrepčani kažu "Žali se upravi vodovoda", a podsjeća i na bosanski izraz "Kadija te tuži, kadija ti sudi".#L# Taj izraz odražava jednu vrstu građanske nostalgije i sublimiranog nezadovoljstva odsutnošću pravne države u komunizmu. Fraza je nastala krajem pedesetih godina prošlog stoljeća, kad je, navodno riječima da u Jugoslaviji ima dovoljno nafte, Edvard Kardelj odlučio da se u Ljubljani ukine tramvajski prijevoz. Tako je prekinuta tradicija ljubljanskog tramvaja koji su od 1901. vukli zaprežni konji, a elektrificiran je nekoliko godina prije Prvoga svjetskog rata. Ljubljanski tramvaj prometovao je na zadovoljstvo ljubljanskog građanstva koje ga i danas smatra boljim rješenjem, osobito u začepljenjima prometa ujutro i popodne. Stari Ljubljančani tvrde da je zbog nostalgije za tramvajem te nezadovoljstva novom arhitekturom i nezgrapnom socrealističkom spomeničkom plastikom tih godina umro i najslavniji slovenski arhitekt, veliki Jože Plečnik, srednjoeuropski umjetnik koji je "spomenike trajnije od mjedi" ostavio i u Pragu, ne samo u Ljubljani. Danas dinamična ljubljanska gradonačelnica Viktorija Potočnik pokreće akciju ponovnog uvođenja tramvaja u slovensku prijestolnicu. No to je projekt koji uz strpljenje i energiju zahtijeva velika sredstva. Prema tom planu, mreža tramvajskih tračnica nadovezivala bi se na željezničke šine na glavnom kolodvoru, uvezujući učinkovito međunarodni, gradski i prigradski promet. Nema što, veleban plan! No - pitaju se uvijek skeptični građani slovenske prijestolnice - hoće li grad imati sredstava za sve obećano ili je riječ o populizmu? Jer zna se da će gradske fondove iscrpiti gradnja novog nogometnog stadiona Stožice što su ga gradske vlasti, u euforiji nakon plasmana reprezentacije na svjetsko prvenstvo, obećale navijačima, tako da je stvar morao u parlamentu svečano potvrditi i premijer Janez Drnovšek. Sam Bog zna što bi na sve te rasprave rekao arhitekt Plečnik koji je duhovni autor sadašnjeg stadiona Bežigrad. Stadiona na kojemu su slovenski nogometaši postigli najveće uspjehe, ali im je u novim uvjetima postao pretijesan. (Hina) fl vm

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙