ZAGREB/WASHINGTON, 28. svibnja (Hina) - Djeca riječi obrađuju drukčije od odraslih, tvrde neurolozi s washingtonskog medicinskog fakulteta u St. Louisu.
ZAGREB/WASHINGTON, 28. svibnja (Hina) - Djeca riječi obrađuju
drukčije od odraslih, tvrde neurolozi s washingtonskog medicinskog
fakulteta u St. Louisu. #L#
Znanstvenici su raznim metodama istraživanja pokušali utvrditi
sličnosti i razlike između mozga odraslih osoba i djece u izvedbi
određenih jezičnih vježbi, a članak o istraživanju objavljen je u
najnovijem izdanju časopisa "Science".
"Glavni cilj neuroloških istraživanja bilo je otkrivanje načina na
koji se ljudski mozak razvija", obrazlaže voditelj istraživanja
dr. Bradley L. Schlaggar. "To moramo znati kako bismo razumjeli na
koji se način normalan mozak razvija i kako nastaju neurološki
poremećaji djece. Tek tada možemo razviti postupke za liječenje tih
poremećaja", ističe Schlaggar.
Većina istraživanja ne može odrediti jesu li razlike između dobnih
skupina odraz razvojnih razlika ili činjenice da djeca općenito
nisu razvijena kao odrasli. Za rješavanje tog problema Schlaggar i
kolege primijenili su nekoliko strategija.
Ispitano je 19 djece između sedam i 10 godina. Zadaci su obuhvaćali
obradu riječi, pri čemu se od sudionika tražila govorna reakcija na
pisanu riječ (primjerice antonim). Pritom se ispitanike snimalo
magnetskom rezonancom. Zatim su znanstvenici usporedili slike
odraslih i djece dobivene funkcionalnom magnetskom rezonancom
(fMRI).
FMRI otkriva koja moždana područja aktivno sudjeluju u različitim
zadacima. S posebnom su pažnjom istražena područja za koje se zna da
imaju ključnu ulogu u obradi jezika te da se po svoj prilici u
velikoj mjeri razvijaju tijekom djetinjstva i odraslog doba.
Uobičajeno, tijekom fMRI istraživanja sudionici nekoliko puta
ponove zadatak i nakon toga, prosječni rezultati cijelog niza
ponavljanja daju sliku. Schlagger je, međutim, ocijenio svako
ponavljanje pojedinačno korištenjem pristupa "event-related"
analize. Ta tehnika omogućuje istraživanje vremena reakcije i
točnosti, čime se osigurava da su ispitanici izvodili zadatke prema
naputcima.
Iz rezultata istraživanja, tvrdi Schlaggar, mogu se izvući dvije
pouke. Prvo, djeca koriste mozak drukčije nego odrasli dok
rješavaju iste jezične zadatke. Drugo, iako višestruka područja
pokazuju različitu aktivnost kod djece nego kod odraslih, mnoge od
tih razlika povezane su s razilaženjem u izvedbi, a ne razvojem
mozga vezano uz dob.
"Naši rezultati pokazuju da usporedba dviju skupina metodom fMRI-a
može odvesti na krivi trag ako se ne uzmu u obzir razlike u izvedbi
između dviju skupina", kaže Schlaggar. "Pokazali smo da je u ranoj
školskoj dobi funkcionalna neuroanatomija još u razvoju. Pri
istraživanju funkcionalne neuroanatomije djece s patologijom
mozga, važno je uzeti u obzir taj razvojni kontekst."
(Hina) lbr dgk