ZAGREB, 17. svibnja (Hina) - Saborski zastupnici i danas su u pojedinačnim raspravama o predloženim izmjenama Zakona o sigurnosti prometa na cestama isticali da su vozači izloženi drastičnom povećanju kazni za prometne prekršaje, dok
su ceste u Hrvatskoj loše, što također utječe na sigurnost prometa.
ZAGREB, 17. svibnja (Hina) - Saborski zastupnici i danas su u
pojedinačnim raspravama o predloženim izmjenama Zakona o
sigurnosti prometa na cestama isticali da su vozači izloženi
drastičnom povećanju kazni za prometne prekršaje, dok su ceste u
Hrvatskoj loše, što također utječe na sigurnost prometa.#L#
Zastupnici očekuju od Vlade da će predložene izmjene zakona o
sigurnosti prometa na cestama do drugog čitanja biti
kvalitetnije.
Većina zastupnika smatra da visoke kazne trebaju biti za vožnju
velikim brzinama, ili za vožnju pod utjecajem alkohola ili droge,
ali dovode u pitanje ispravnost visokih kazni za manje prometne
prekršaje.
Zastupnik Miroslav Korenika (SDP) upozorio je da su u prošloj
godini mladi vozači u dobi od 18 do 24 godine sudjelovali u 34 posto
prometnih nesreća prouzročenih brzom vožnjom automobila velike
snage na lošim cestama, uz slabo vozačko iskustvo.
Ustvrdio je da zakonske izmjene predviđaju previsoke kazne za
slučajeve kada vozač zaboravi vozačku dozvolu, jer, smatra,
policajac lako može provjeriti posjeduje li je vozač, ili ne. Dodao
je i da su previsoke kazne za prekoračenje roka tehničkih
pregleda.
Nenad Stazić (SDP) ukazao je na prevelike kazne za pogrešno
parkiranje, jer drži da u gradovima nema dovoljno mjesta za
parkiranje. Naveo je primjer Zagreba, gdje je na 320 tisuća
registriranih automobila svega 16 tisuća parkirališnih mjesta.
Anto Đapić (HSP) rekao je da nema potrebe za tako radikalnim
zakonom, posebno kritizirajući odredbe kojima se povećavaju kazne
i uvode ovrhe automobila za one koji ne plaćaju kazne za prometne
prekršaje, te ih je ocijenio neustavnima.
"Ovrhe podsjećaju na prošla vremena otimačine imovine", kazao je
Đapić, a ustavno upitnom ocijenio je i odredbu po kojoj se mladim
vozačima od 17 do 18 godina uvodi mentor, jer se tom odredbom,
tvrdi, podcjenjuju mladi vozači.
Željko Glavan (HSLS) smatra da Francuska, Italija i Austrija imaju
manje prometnih nesreća, ne zato što vozači u tim zemljama bolje
poštuju zakone, nego zbog toga što te zemlje imaju ceste visoke
kvalitete.
Smatra da bi Ministarstvo pomorstva, prometa i veza, i stručne
organizacije trebali više brinuti o signalizaciji i sigurnosti
hrvatskih cesta. Glavan napominje da kazne za prometne prekršaje ne
smiju biti previsoke, ali da ne smije biti pogađanja građana s
policijom - hoće li platiti 100 kuna na licu mjesta umjesto 400 kuna
na sudu.
Velimir Pleša (HDZ) drži da mentori za mlade vozače nisu dobro
rješenje nego da je primjerenije u auto-školama pooštriti
kriterije polaganja vozačkog ispita.
Ivan Jarnjak (HDZ) upozorio je da zakonski prijedlog u ovakvom
obliku nije ni smio doći pred Sabor zbog niza odredbi koje su
protivne Ustavu i međunarodnim konvencijama, te da je velik dio
njih stručno i tehnički nedorađen.
Zamjenik ministra unutarnjih poslova Josip Vresk zastupnicima je
zajamčio da će MUP i Vlada pomno pročitati sve njihove primjedbe i
prijedloge i nastojati ih uvrstiti u konačni tekst zakona.
Nije se složio s tvrdnjama nekih zastupnika da se mjere kažnjavanja
uvode fiskalno i radi punjenja državnog proračuna, te da iz
zakonskog prijedloga proizlazi da je vozač isključivi krivac za
stanje na cestama.
Zbog pokazatelja da je u Hrvatskoj na sto tisuća stanovnika 13,5
poginulih, odnosno 650 osoba godišnje, i da veliki broj mladih
vozača prouzroči najveći broj teških nesreća, Vlada je pribjegla
restriktivnijim mjerama sigurnosti prometa na cestama.
Kazne za prometne prekršaje su utrostručene, pa su primjerice za
pogrešno parkiranje ili za nevezivanje sigurnosnog pojasa u
vožnji, kazne skočile sa sto na 400 kuna.
Zakonske odredbe po kojima bi se građanima zbog neplaćanja
prometnih prekršaja moglo uskratiti izdavanje osobnih dokumenata,
ili oduzeti automobil, ocijenjene su i ranije na saborskim
odborima, protuustavnim.
(Hina) daju/tr mć