ZAGREB, 14. svibnja (Hina) - Monografija "Julije Knifer" Zvonka Makovića, prva monografija o tom istaknutom suvremenom hrvatskom umjetniku objavljena u Hrvatskoj, predstavljena je danas u nazočnosti umjetnika u Gliptoteci
HAZU.
ZAGREB, 14. svibnja (Hina) - Monografija "Julije Knifer" Zvonka
Makovića, prva monografija o tom istaknutom suvremenom hrvatskom
umjetniku objavljena u Hrvatskoj, predstavljena je danas u
nazočnosti umjetnika u Gliptoteci HAZU.#L#
Zacijelo je bilo teško napisati monografiju o Kniferu jer je on
karizmatska figura u našoj sredini i već ima status monumenta,
rekla je povjesničarka umjetnosti Leonida Kovač.
Unatoč takvom statusu (po njegovim slavnim meandrima trebao bi biti
strukturiran novi zagrebački Muzej suvremene umjetnosti), Kovač
drži da je on "naš najnepročitaniji umjetnik".
Kovač je ocijenila da je ta monografija rijetki primjer literature
u hrvatskoj povijesti umjetnosti i teoriji umjetnosti, jer
Makovićev tekst prati strukturu Kniferova meandra i obuhvaća
društveni kontekst njegovih djela, a izbjegava stereotipe i
suhoparnu kronologiju.
Osobito hrabrom autorovom tezom Kovač smatra što ključna mjesta
Kniferova opusa i ideju meandra pronalazi u autoportretima, koji su
nastajali između 1949. i 1952.
Povjesničar umjetnosti Tonko Maroević smatra da je Kniferov značaj
u tome što je "u prostoru realizirao negaciju i relativizaciju
vremena". Kniferove meandre on vidi kao "plastični odgovor
senzibilnog čovjeka koji je svjestan granica klasičnih medija."
Autor monografije Zvonko Maković, koji Kniferov rad prati trideset
godina, istaknuo je da je njegov opus "najfascinantniji u hrvatskoj
umjetnosti 20. stoljeća".
Maković je u Hrvatskoj i inozemstvu priredio više Kniferovih
izložaba, a prošle godine ga je izabrao kao predstavnika Hrvatske
na 49. Venecijanskom bijenalu.
Julije Knifer (Osijek, 1924.) cijenjen je na europskoj suvremenoj
likovnoj sceni, što su potvrdile i izuzetne kritike njegova postava
u Veneciji. Živi i radi u Zagrebu i Parizu, gdje boravi više od deset
posljednjih godina i gdje mu je prošle godine izišla monografija
Arnaulta Pierrea, povjesničara umjetnosti, kritičara i profesora
sa Sorbonne.
Makovićeva monografija o Kniferu ima 272 stranice i 270
reprodukcija. Izdavači su zagrebačka nakladna kuća "Meandar" (koja
je ime dobila po Kniferovom glavnom motivu) i "Studio Rašić".
(Hina) ag mc