FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

ARHIVSKE TAJNE - SILOVANJE U ZAPISNICIMA KAZNENOG SUDA DUBROVAČKE REPUBLIKE

ZAGREB, 10. svibnja (Hina) - Slavica Stojan, viša znanstvena suradnica Zavoda za povijesne znanosti HAZU-a u Dubrovniku, zavirila je u arhivske tajne i istražila silovanje u zapisnicima Kaznenog suda (Lameta del Criminale) Dubrovačke Republike u 17. i 18. stoljeću te podatke objavila u ožujskom broju časopisa "Motrišta", glasila Matice hrvatske u Mostaru.
ZAGREB, 10. svibnja (Hina) - Slavica Stojan, viša znanstvena suradnica Zavoda za povijesne znanosti HAZU-a u Dubrovniku, zavirila je u arhivske tajne i istražila silovanje u zapisnicima Kaznenog suda (Lameta del Criminale) Dubrovačke Republike u 17. i 18. stoljeću te podatke objavila u ožujskom broju časopisa "Motrišta", glasila Matice hrvatske u Mostaru. #L# Premda su prijave silovanja u sudskim zapisima razmjerno rjeđe, po ocjeni Slavice Stojan, iz arhivskih izvora, kao i iz literature onodobnih pisaca (Nalješković, Držić) sluti se čestoća tog oblika nasilja. "Većina prijavljenih žrtava silovanja bile su djevojke, osim nekoliko primjera pokušaja silovanja udane žene", tvrdi u istraživanju Stojan, koja navodi kako su se silovanja najčešće događala na osamljenim mjestima, a pak napastovanja na otvorenim gradskim prostorima usred bijela dana, u trgovinama i obrtničkim radionicama. Za tužbu protiv silovatelja, kako navodi, bili su potrebni svjedoci, pri čemu je vjerodostojan svjedok bio muškarac, a tek u nedostatku takva svjedočenja mogao je biti zamijenjen svjedočanstvima barem dviju žena. "Nasrtaji mladih bahatih vlastelina na sluškinje i druge mlade djevojke i žene iz puka najčešće su prolazili posve nekažnjeno, jer je trebalo puno hrabrosti da se sudu prijavi ime vlastelina te čvrsti dokazi o počinjenu nedjelu", bilježi autorica i dodaje kako su uobičajene kazne plemićima za zločin silovanja bile da u osami provedu dva mjeseca na Lovrijencu. Mlade kmetice i seljanke nisu bile u opasnosti samo od požudnih gospodara i njihovih staleških drugova nego i od muške posluge, a osobito su se u bahatosti iskazivali soladati koji su kružili gradom i uokolo zidina te brojni barabanti (stražari), koje je posao vodio i u okolicu grada, dodaje Stojan. Po njezinim riječima većina silovanih djevojaka ne govori o pojedinostima čina silovanja, već o goloj činjenici muškog nasilja. U rijetkim svjedočanstvima žena najčešće izabire model ispovijesti koji prije svega evocira sram, napominje. "Govor o silovanju semantički je vrlo siromašan", primjećuje, dodajući kako prema relativno rijetkim narativnim izvorima koje čine iskazi silovanih, one po prilici kazuju "učinio je samnom što je htio", "osramotio me" ili "digo mi je čas(t)". Jednom izgubljena čast, a s njom i ugled u društvu u kojem je djevojka živjela, više se ničim nije mogla popraviti, ističe autorica. Iznoseći primjere silovanja navodi i slučaj pastirice Lucije Miladinović iz Broknica, u dobi između 9 i 10 godina, koju je 14. travnja 1693. silovao Ivan Stjepanov Demović iz Mrcina. Njega su nakon bijega uspjeli na prijevaru uhititi stražari i dovesti pred sud, pred kojim je sve priznao, kazavši: "Nesreća me natantala." Obećao je sucima da će curicu uzeti za ženu kad iziđe iz tamnice, a to je obećanje i ispunio. U pravilu je, pretrpjevši silovanje, život djevojaka bio uništen, iako je često silovatelj bio prisiljen oženiti djevojku koju je silovao, no slučaj je trebalo dokazati, a svjedoka u takvim prigodama nije bilo, napominje, uz ino, autorica istraživanja. (Hina) mc

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙