US-E-RU-savezi-Obrana-Diplomacija-Oružani sukobi-Ratovi WT 7. V. NATO KORISTAN ZA EUROPA A SVE MANJE ZA SAD SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON TIMES7. V. 2002.Transatlantska turbulencija "U proteklih deset godina, SAD je slijedio viziju
'cjelovite i jedinstvene' Europe. Veći dio elemenata tog vanjskopolitičkog plana bit će ostvaren do kraja ove godine. No s obzirom na ozbiljnost prijetnji s kojima smo suočeni drugdje, sada nije pravo vrijeme da se osjećamo zadovoljnima kada su u pitanju naši odnošaji s europskim saveznicima i Rusijom. Politika SAD-a prema Europi od kraja hladnog rata težila je ostvariti tri cilja: prvo, proširiti zapadne institucije, posebice NATO, do Istoka kako bi se osigurali stabilnost i sigurnost. Drugo, ukloniti prijetnju miru i sigurnosti koji se nalaze u bivšoj Jugoslaviji. Treće, osigurati da Rusija više ne bude neprijatelj i, ako to bude moguće, ostvariti partnerstvo Moskve i Zapada. Iako u sva tri područja i dalje postoje neki problemi, iz perspektive Washingtona, ovaj plan je uglavnom ispunjen. Na skorom summitu NATO-a u Pragu, koji će se održati u studenom, NATO će priključiti najveću skupinu zemalja kandidata koju bude mogao primiti. Iako mir je u dijelovima Balkana još uvijek relativan
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
7. V. 2002.
Transatlantska turbulencija
"U proteklih deset godina, SAD je slijedio viziju 'cjelovite i
jedinstvene' Europe. Veći dio elemenata tog vanjskopolitičkog
plana bit će ostvaren do kraja ove godine. No s obzirom na
ozbiljnost prijetnji s kojima smo suočeni drugdje, sada nije pravo
vrijeme da se osjećamo zadovoljnima kada su u pitanju naši odnošaji
s europskim saveznicima i Rusijom.
Politika SAD-a prema Europi od kraja hladnog rata težila je
ostvariti tri cilja: prvo, proširiti zapadne institucije, posebice
NATO, do Istoka kako bi se osigurali stabilnost i sigurnost. Drugo,
ukloniti prijetnju miru i sigurnosti koji se nalaze u bivšoj
Jugoslaviji. Treće, osigurati da Rusija više ne bude neprijatelj i,
ako to bude moguće, ostvariti partnerstvo Moskve i Zapada.
Iako u sva tri područja i dalje postoje neki problemi, iz
perspektive Washingtona, ovaj plan je uglavnom ispunjen. Na skorom
summitu NATO-a u Pragu, koji će se održati u studenom, NATO će
priključiti najveću skupinu zemalja kandidata koju bude mogao
primiti. Iako mir je u dijelovima Balkana još uvijek relativan
pojam, prijetnja iz jugoistočne Europe, koju je predstavljala
vlada Slobodana Miloševića, uklonjena je. Čak da Rusija i ne bude u
potpunosti integrirana u Zapad kao tržišna demokracija, sigurno se
više ne bojimo da će se Rusija vratiti komunizmu, ponovno
nacionalizirati svoje gospodarstvo ili postati neprijatelj u
bliskoj budućnosti.
Paradoksalno, ostvarenje plana iz 1990-tih znači da više nema
važnih stvari dok ispitujemo svoju buduću politiku prema Europi i
Rusiji. Širenje NATO-a sada je zapravo već pitanje iz prošlosti.
SAD će zadržati dio svojih vojnika u Bosni i na Kosovu, ali uz nadu
da će Europljani uspijevati rješavati probleme koji se tamo pojave.
Kada George Bush i Vladimir Putin potpišu sporazum za kontrolu
oružja, veći dio plana američko - ruskih odnošaja bit će ispunjen:
odnosi NATO-a i Rusije bit će stabilni, sporazum o zabrani
proturaketnih sporazuma postat će dio povijesti a razina do koje će
se smanjivati broj oružja bit će pitanje oko kojeg će se obje strane
složiti.
Što sada? Pravi plan NATO-a još uvijek nije ostvaren: što ovaj savez
može učiniti da počne rješavati prave prijetnje? SAD želi da NATO
bude u stanju rješavati probleme terorizma i proliferacije oružja
masovnog uništenja, no mnogi u Europi oprezni su kada je u pitanju
zahtjev da savez ostvaruje plan SAD-a. Kako SAD ne će željeti voditi
operacije preko Vijeća NATO-a kao što je to bio učinio na Kosovu
(što je ne samo prvi rat NATO-a nego vjerojatno i posljednji),
postat će jasno da SAD želi surađivati, kada je to potrebno, sa
saveznicima, ali ne u okviru saveza. NATO koji služi korisnom cilju
- osiguravanju stabilnosti i sigurnosti unutar Europe - bit će
koristan za Europu, ali će biti sve manje u interesu SAD-a osim ako
se prilagodi širem planu.
Problem uspjeha najvećeg dijela plana iz 1990-tih je u tome da će
naglasiti sve veće jazove između Europe i Rusije, posebice kada je
posrijedi trgovina. Kako dijelimo iste vrijednosti i kulturu,
skloni smo pretpostaviti kako je ovaj sukob ograničen. No bliski
odnos je proizvod okoliša koji je nastao nakon Drugog svjetskog
rata. Kako sporazuma glede prirode sadašnjih prijetnji nema i s
obzirom na uski politički prostor na obje strane koji postoji za
rješavanje problema trgovine, ne možemo ništa uzimati zdravo za
gotovo.
Dok razmišljamo o našem planu s Europom i Rusijom, ne bismo trebali
prebrzo pretpostaviti kako nam Europa ne može pomoći, i ne bismo
trebali uzimati zdravo za gotovo da je Rusija prijateljski
raspoložena prema Zapadu. U svijetu kakav je danas, moramo biti
zahvalni svim prijateljima koje imamo. A povijest NATO-a, u kojoj
se zajednički provodila obuka i razvijala interoperabilnost za
vojne misije, ne bi trebalo zaboraviti. Saveznici možda ne ulažu u
obranu onoliko koliko mi mislimo da bi trebali, ali ulažu dovoljno
da budu od pomoći, a u nekim slučajevima, posebice u slučaju Velike
Britanije koja je bila u stanju voditi borbe na tlu, sposobni su
raditi stvari koje mi ili ne želimo činiti ili ne možemo.
Što se Rusije tiče, to je jedina zemlja na svijetu s važnim vezama sa
sve tri zemlje koje Bush svrstava u osovinu zla: Sjevernom Korejom,
Iranom i Irakom. Problem razbojničkih zemalja ne možemo riješiti
bez Rusije koja može uvelike olakšati stvari - ili ih bitno otežati.
Moramo shvatiti kako Rusiju treba potaknuti s obzirom na
financijske interese koje stavlja na kocku, i ne bismo trebali
okolišati nego jednostavno kupiti suradnju Moskve.
Cilj transformacije NATO-a tako da postane sposoban rješavati
prave prijetnje i punije integrirati Rusiju u Zapad trebao bi i
dalje imati prioritet u vanjskopolitičkom planu SAD-a. Europa u
biti jest cjelovita i slobodna. Sada se moramo pobrinuti da Europa
(uključujući i Rusiju) bude učinkoviti partner dok rješavamo
probleme u drugim dijelovima svijeta", piše James M. Goldgeier,
direktor Instituta za europske, ruske i euroazijske studije pri
Sveučilištu George Washington.