SINGAPUR, 7. svibnja (Hina/Reuters) - Etanolsko gorivo, koje se dobiva destilacijom kukuruza i repičinog sjemena, moglo bi riješiti problem golemih poljoprivrednih viškova.
SINGAPUR, 7. svibnja (Hina/Reuters) - Etanolsko gorivo, koje se
dobiva destilacijom kukuruza i repičinog sjemena, moglo bi
riješiti problem golemih poljoprivrednih viškova. #L#
Biogoriva mogu povećati prihod od poljoprivrede, smanjiti velike
troškove uvoza nafte, poboljšati energetsku opskrbu i pomoći u
borbi protiv zagađenja zraka i podzemnih voda, rekli su stručnjaci
na međunarodnoj konferenciji održanoj u Singapuru.
Iako su te vrste goriva mnogo skuplje od fosilnih goriva, zanimanje
za njih raste s padom cijena poljoprivrednih dobara i sve većom
zabrinutosti zbog globalnog zatopljenja.
Nakon napada 11. rujna u Sjedinjenim Državama i nasilja na Bliskom
istoku porasle su cijene sirove nafte. "Obnova zanimanja za
biogoriva izazvat će velik rast potražnje za etanolom", smatra
Caroline Midgley, viši stručnjak za ekonomiju pri britanskoj
tvrtki LMC International Ltd.
Ako se nova politička inicijativa u Sjedinjenim Državama i
Europskoj uniji u potpunosti provede, potražnja za etanolom
dosegnut će, ako ne i prijeći, brazilsku. Brazil trenutačno
predstavlja najveće tržište za biogoriva, kaže Midgley. Mnoge
zemlje, primjerice Australija, Indija, Tajland i Meksiko, rade na
projektima pretvaranja poljoprivrednih viškova u goriva za
miješanje s dizel gorivom ili benzinom.
Europska unija planira do 2005. učiniti uporabu etanola u dizelu
obaveznom, a Sjedinjene Države postepeno zamjenjuju toksični
oksidirajući aditiv MTBE (metil tercijarni butil eter) u benzinu
biogorivom.
Etanolsko gorivo može se proizvesti iz palminog ulja; ono smanjuje
učinak staklenika, koji se smatra odgovornim za globalno
zatopljenje.
Stručnjaci naglašavaju da je napredak tehnologije u proteklom
desetljeću pomogao da se smanji raskorak u cijeni etanolskog i
fosilnog goriva, iako je za profitabilnost etanolskog goriva još
potrebna pravna ili financijska potpora, poput poreznih olakšica.
Autobusi austrijskog grada Graza uspješno voze na etanolu
dobivenom iz recikliranih ulja, uključujući ulje za prženje koje se
skuplja u McDonaldsovim restoranima, kaže Werner Koerbitz,
predsjednik Austrijskog Instituta za biogoriva. Etanolski
proizvodi mogu ostvariti prihod od 100 posto, bez otpada, što je
ključno za profitabilnost, dodaje on.
Na pitanje odupire li se naftna industrija takvim projektima,
Koerbitz kaže: "Sofisticiranije kompanije traže nova tržišta.
Zanimljiv primjer je norveški Hydro Texaco. Oni imaju 70 trgovina
koje prodaju biodizel. Izvoze puno sirove nafte, a uvoze
biodizel."
No Midgley kaže da je trgovina etanolskim gorivom veoma ograničena,
iako je 60 posto etanola koji se u svijetu proizvede namijenjeno
uporabi u te svrhe.
"S obzirom da je etanolsko gorivo skuplje proizvesti od benzina,
spašava ga samo razumijevanje vlada", kaže. "Države nisu spremne
dopustiti inozemnim proizvođačima da koriste porezne olakšice, a
visoka carina onemogućuje rast uvoza etanolskog goriva."
Midgley ne vjeruje da će se ta situacija u bliskoj budućnosti
promijeniti, unatoč očekivanom ogromnom rastu globalne potražnje
za etanolskim gorivom.
(Hina) lbr dgk