US-CN-diplomacija-Obrana-Diplomacija-Oružani sukobi-Ratovi LAT 1.V. 2002. BUSH ODBACUJE POLITIKU ŠEST PREDSJEDNIKA PREMA KINI SJEDINJENE DRŽAVETHE LOS ANGELES TIMES1. V. 2002.Bush odbacuje politiku šest predsjednika prema Kini"Prošle
godine, dok je pažnja SAD-a bila usmjerena na Bliski Istok i terorizam, Bushova vlada bez puno buke je izvršila reviziju politike prethodnih šest predsjednika prema Kini. Videći Kinu kao našeg potencijalnog neprijatelja broj jedan, Pentagon je pripremio plan prema kojem bi SAD ubio milijune Kineza, ako to bude potrebno, kako bi zaštitio status Tajvana. Peking je ljut. No samo par mjeseci nakon što je ovakva promjena politike otkrivena tako što je 'procurilo' tajno izvješće 'Nuclear Posture Review' (Revizija nuklearne doktrine), vlada ovog tjedna u Washingtonu ugošćuje potpredsjednika Hu Jintao-a, vjerojatno slijedećeg predsjednika Kine. Pitanje je zna li u iti jednoj od prijestolnica ljevica što čini desnica? Tijekom protekle godine, tradicionalisti u vladi uspješno su vodili američko- kineske odnošaje, a važna činjenica koja je ovo pospješivala jest da su imali ogromnu podršku tvrtki SAD-a i predsjednikovog oca. Gospodarske veze između Kine i SAD-a nastavile su jačati. Dvije zemlje usko su surađivale na nizu
SJEDINJENE DRŽAVE
THE LOS ANGELES TIMES
1. V. 2002.
Bush odbacuje politiku šest predsjednika prema Kini
"Prošle godine, dok je pažnja SAD-a bila usmjerena na Bliski Istok i
terorizam, Bushova vlada bez puno buke je izvršila reviziju
politike prethodnih šest predsjednika prema Kini. Videći Kinu kao
našeg potencijalnog neprijatelja broj jedan, Pentagon je pripremio
plan prema kojem bi SAD ubio milijune Kineza, ako to bude potrebno,
kako bi zaštitio status Tajvana. Peking je ljut. No samo par mjeseci
nakon što je ovakva promjena politike otkrivena tako što je
'procurilo' tajno izvješće 'Nuclear Posture Review' (Revizija
nuklearne doktrine), vlada ovog tjedna u Washingtonu ugošćuje
potpredsjednika Hu Jintao-a, vjerojatno slijedećeg predsjednika
Kine. Pitanje je zna li u iti jednoj od prijestolnica ljevica što
čini desnica?
Tijekom protekle godine, tradicionalisti u vladi uspješno su
vodili američko- kineske odnošaje, a važna činjenica koja je ovo
pospješivala jest da su imali ogromnu podršku tvrtki SAD-a i
predsjednikovog oca. Gospodarske veze između Kine i SAD-a
nastavile su jačati. Dvije zemlje usko su surađivale na nizu
pitanja, od Koreje do terorizma a Washington je bilateralnu krizu
riješio strpljivom diplomacijom. Kao i u prošlosti, vlada SAD-a
radije je javno apelirala na Kinu umjesto da nameće sankcije,
vršeći tako pritisak na Kinu da više poštuje ljudska prava.
Gotovo 30 godina, kreativna dvosmislenost bila je u srcu politike
SAD-a prema Kini: SAD je upozorio Kinu da ne koristi silu za
rješavanje tajvanskog pitanja ali nije kategorično obećao kako će
obraniti otok bez obzira na stav otoka o suverenosti. SAD je uvjerio
Kinu kako neće podržati ili priznati neovisnost Tajvana ali je
istovremeno nastavio otoku dostavljati najsuvremenije oružje, za
njegovu samoobranu. Ovaj uravnotežen pristup osigurao je okvir za
politiku detanta SAD-a i Kine, za izvanredan gospodarski rast i
demokratizaciju Tajvana i za zapanjujuće širenje poslovanja,
društvenih i kulturoloških odnošaja između Tajvana i Kine. Zajedno
s dramatičnim promjenama unutar Kine, ovakav razvoj događaja
direktno je doprinio i otvaranju zatvorenog društva Kine. Od
Richarda M. Nixona do Billa Clintona, vlade SAD-a vjerovale su kako
će politika prema Kini u konačnici dovesti do sporazuma koji bi
formalizirao jedinstvo Kine i Tajvana, i kako bi ovo bilo u interesu
SAD-a.
No Bushova je vlada već na samom početku svog rada u više navrata
kategorički obećala kako će učiniti 'što god bilo potrebno' kako bi
zaštitila otok. Logika koja stoji iza ove promjene bio je stav
čelnih civila Pentagona kako je Tajvan strateška platforma koja
mora biti uskraćena sve moćnijoj Istočnoj Aziji, najopasnijem
potencijalnom suparniku SAD-a za globalnu dominaciju. (...)
Okončavajući dvosmislenu politiku po pitanju obrane Tajvana, vlada
je, s druge strane, nejasna kada je posrijedi nekoć jasno
protivljenje SAD-a neovisnosti otoka. Ovu promjenu politike dugo
su zagovarali glavni revizionisti politike SAD-a prema Kini, npr.
zamjenik ministra obrane, Paul D. Wolfowitz i John Bolton, zamjenik
tajnika u State Departmentu. Dokaze o promjeni nije teško pronaći.
Po prvi puta od 1978., State Department je prošle godine odobrio
tajvanskom predsjedniku, potpredsjedniku i premijeru da održe
odvojene sastanke sa zakonodavcima SAD-a na američkom tlu.
Tajvanski ministar obrane nedavno je održao 'neslužbeni' sastanak
s Wolfowitzom na Floridi.
Kina je protestirala zbog tih promjena stare politike prema Kini
jer predstavljaju 'hegemonijske činove uplitanja'. No Peking nije
zaprijetio prekidom odnošaja, niti povećao napetosti u odnosima s
Tajvanom. Jasno je da Kina svim snagama želi izbjeći takvu krizu.
Njeno gospodarstvo, koje doživljava procvat, velikim dijelom ovisi
o ulaganju u Kinu. Peking mnogo drži do organiziranja Olimpijskih
igara 2008. godine a Olimpijadu najviše mogu ugroziti rat ili
nagovještaj da će do njega doći. Osim toga, novo kinesko čelništvo
bit će izabrano na jesen, a pragmatičari koji su sada na vlasti,
predvođeni predsjednikom Jiangom Zeminom, i oni koji dolaze,
predvođeni Huom, ne žele da neprijateljstvo prema SAD-u iskoristi
konzervativnija frakcija(...).
U međuvremenu, Kina je bitno povećala svoj prestiž i utjecaj u
Istočnoj Aziji diplomacijom i, povremeno, financijskom pomoći. Ne
želi da ovaj trend poremeti povećanje napetosti u tjesnacu. (...)
Peking možda vjeruje i to da će sve veće veze Tajvana s kopnenim
dijelom Kine unaprijediti i mogućnost za ostvarenje mirnog
rješenja tajvanskog statusa po uzoru na tradicionalnu politiku
SAD-a prema Kini, bez obzira na to što revizionisti željeli. Danas
je više od 50.000 tajvanskih tvrtki uložilo oko 60 milijardi dolara
u poslove na kopnenom dijelu Kine, više od milijun Tajvanaca svake
godine posjeti kopneni dio Kine, a oko 400.000 Tajvanaca živi u
Šangaju.
Konačno, kineski čelnici kalkuliraju kako je borba za Bushovu
sklonost prema tradicionalnoj politici prema Kini daleko od svog
kraja. Znaju da predsjednik želi konstruktivni odnos s Kinom i da
mnogi važni pojedinci ne vjeruju da bi SAD trebao držati otvorenom
mogućnost za korištenje Tajvana kao strateške baze. Jasno je da
Kinezi ne žele potkopati tradicionaliste kao što je državni tajnik
Colin L. Powell.(...)
Ipak, revizionisti unutar vlade moraju uzeti u obzir da je u igri
sada Hu. Uvijek su smatrali da, ako SAD pojasni svoju odlučnost da
će braniti Tajvan u bilo kojim uvjetima, Kina će to prihvatiti a
konačno će prihvatiti i neovisnost Tajvana. Skori posjet Hua, kao i
Zeminova želja da posjeti Bushov ranč u Teksasu ove jeseni,
potvrđuju ovaj stav, smatraju revizionisti.
Međutim, možda su u krivu. Kineski bi narod u jednom trenutku mogao
osjećati toliki bijes zbog onog što vide kao bezočni napad na
jedinstvo Kine da bi bili voljni ući u rat. Revizionisti, i oni u
gornjem ešelonu Bushove vlade koji ih, izgleda, podržavaju,
posebice potpredsjednik Dick Cheney i ministar obrane, Donald H.
Rumsfeld, bez sumnje su dobro razmislili o ovom ratnom scenariju.
Shvaćaju da sa samo 2 posto stanovništva u kopnenom dijelu Kine, bez
obzira na to koliko podmornica ili antiraketnih raketa prodamo
Tajvanu, otok vjerojatno neće pobijediti u duljem sukobu s Kinom.
Kineska blokada, kojoj bi se moglo oduprijeti malo zemalja, ubrzo
bi uništila tajvansko gospodarstvo. Osim toga, političari razumiju
da ako SAD intervenira u takvom sukobu, bez obzira na to koliko
tisuća bombi bacili na kopneni dio Kine, strpljenje kineskog naroda
bilo bi dulje od onog američkog.
Vladin 'Nuclear Posture Review' po prvi puta je obznanio kako bi pri
preraspoređivanju nuklearnog oružja SAD-a na umu trebalo imati
mogućnost nuklearnog rata s Kinom 'zbog Tajvana'. Drugim riječima,
da bismo održali potencijalnu stratešku bazu u Istočnoj Aziji za
hipotetski sukob s Kinom, možda ćemo morati voditi nuklearni rat s
Kinom. To bi bilo 'ostvarenje proročanstva' biblijskih razmjera",
piše Jay Taylor, direktor odjela za analizu Istočne Azije i
Pacifika u State Departmentu i zamjenik pomoćnika tajnika za dojavu
i istraživanje u Reaganovoj vladi.