E-IL-US-EU-BLISKI_ISTOK-MIROVNI_PLAN-Organizacije/savezi-Diplomacija-Strana pomoć-Ratovi NJ 16. IV. TAZ: EU NIJE POZVANA SASTAVLJATI MIROVNI PLAN ZA BLISKI ISTOK NJEMAČKADIE TAGESZEITUNG16. IV. 2002.Mirovni planovi EU posve su
beskorisni"Dnevni red sastanka ministara vanjskih poslova članica EU, održanog jučer u Luxemburgu, ispunio je dvije gusto ispisane stranice: kava s afganistanskim ministrom vanjskih poslova, večera s njegovim ruskim kolegom, zatim Balkan, Indija i Pakistan, Južna Amerika. U javnost su iz navedenog pretrpanog programa prodrle samo dvije natuknice: sukob na Bliskom Istoku i Fischerov plan.Pritom valja napomenuti da je austrijska ministrica vanjskih poslova Benita Ferrero-Waldner već ujutro umotala u diplomatske fraze svoja očekivanja u vezi s navedene dvije točke: naime, ništa. Gledano iz sveeuropske perspektive, takozvani Fischerov plan u najboljem je slučaju mješavina starijih prijedloga koji također nose imena važnih ljudi - poput Tenetova, Mitschellova i Abdulahova plana. Ciničniji suvremenici pripisuju mu čak još manje značenje, smatrajući ga tek doprinosom unutarnjemačkoj kampanji formiranja predizbornog imagea. EU ne može na Bliskom Istoku osigrati samostalnu ulogu - i učinila bi uslugu imageu vlastite obrambene politike kada bi to otvoreno i priznala. Naime, objava pravih
NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
16. IV. 2002.
Mirovni planovi EU posve su beskorisni
"Dnevni red sastanka ministara vanjskih poslova članica EU,
održanog jučer u Luxemburgu, ispunio je dvije gusto ispisane
stranice: kava s afganistanskim ministrom vanjskih poslova, večera
s njegovim ruskim kolegom, zatim Balkan, Indija i Pakistan, Južna
Amerika. U javnost su iz navedenog pretrpanog programa prodrle samo
dvije natuknice: sukob na Bliskom Istoku i Fischerov plan.
Pritom valja napomenuti da je austrijska ministrica vanjskih
poslova Benita Ferrero-Waldner već ujutro umotala u diplomatske
fraze svoja očekivanja u vezi s navedene dvije točke: naime, ništa.
Gledano iz sveeuropske perspektive, takozvani Fischerov plan u
najboljem je slučaju mješavina starijih prijedloga koji također
nose imena važnih ljudi - poput Tenetova, Mitschellova i Abdulahova
plana. Ciničniji suvremenici pripisuju mu čak još manje značenje,
smatrajući ga tek doprinosom unutarnjemačkoj kampanji formiranja
predizbornog imagea. EU ne može na Bliskom Istoku osigrati
samostalnu ulogu - i učinila bi uslugu imageu vlastite obrambene
politike kada bi to otvoreno i priznala. Naime, objava pravih
cjelovitih koncepata koji ionako nemaju nikakvih izgleda za uspjeh
bez suradnje SAD, Rusije i UN, slabi vanjskopolitički autoritet EU
tamo gdje ta zajedinica uistinu može postići nekakve rezultate.
Primjerice na Balkanu EU se može pohvaliti neospornim
vanjskopolitičkim uspjesima; a Balkan je gledano iz zemljopisne,
povijesne i kulturne perspektive sastavni dio Europe. EU je u toj
regiji prihvatila svoju odgovornost - i pretočila je u političko
djelovanje.
Strategija mrkve i batine, humanitarne pomoći i sankcija,
funkcionirala je tako dobro i zato što je donekle bilo moguće
razlikovati dobre od loših dečki. No, u sukobu Izraelaca i
Palestinaca dobri su dečki uvijek istodobno i loši; politički i
povijesni kontekst daleko je složeniji nego na Balkanu. Europski
parlament ignorira tu činjenicu kada zahtijeva uvođenje sankcija
protiv Izraela.
Na Bliskom Istoku glavnu odgovornost za politički napredak snose
SAD i UN. Zadaća EU jest diskretno iskoristiti diplomatske kanale
nastale tijekom europske povijesti prošlog stoljeća. Sastavni dio
te zadaće jest i obnova onog što su Izraelci u Palestini razrušili.
Vlastiti su pak mirovni planovi puko gubljenje vremena - koliko god
to gorko zvučalo", zaključuje u uvodniku Daniela Weingaertner.