US-sud-Obrana-Diplomacija-Terorizam-Oružani sukobi NYT 6. IV. BUSH POVLAČI POTPIS S RIMSKOGA SPORAZUMA? SJEDINJENE DRŽAVETHE NEW YORK TIMES6. IV. 2002.Potpis kojeg Bush ne bi trebao poništiti"Netko je u Washingtonu došao do bizarne i
opasne zamisli: poništiti američki potpis na rimskom sporazumu za osnivanje međunarodnog kaznenog suda. Sporazum će stupiti na snagu za nekoliko tjedana bez obzira na to što SAD učinio, jer je nekoliko zemalja spremno biti 60-ta zemlja koja će ga ratificirati, a upravo je 60 ratifikacija potrebno za stupanje sporazuma na snagu. SAD nije odobrio Rimski sporazum i nije vjerojatno da će to uskoro učiniti; mnogi u Kongresu se boje da će sud američke građane izložiti nepoštenom suđenju. No Bushovo poništenje potpisa značilo bi odlučno nepriznavanje koje bi ne samo pogubno djelovalo na američku vjerodostojnost kao zemlje koja se odlučno zalaže za međunarodnu pravdu nego bi razotkrilo i američko nijekanje realnosti. Novi, stalni sud - koji bi naslijedio ad hoc tribunale kao što su oni koji sada sude zločinima počinjenima na Balkanu i Ruandi- bit će osnovan. Bushova vlada bi mogla poništiti svoj potpis na Rimskom sporazumu, no ako to učini, SAD će ostati bez utjecaja nad
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
6. IV. 2002.
Potpis kojeg Bush ne bi trebao poništiti
"Netko je u Washingtonu došao do bizarne i opasne zamisli:
poništiti američki potpis na rimskom sporazumu za osnivanje
međunarodnog kaznenog suda. Sporazum će stupiti na snagu za
nekoliko tjedana bez obzira na to što SAD učinio, jer je nekoliko
zemalja spremno biti 60-ta zemlja koja će ga ratificirati, a upravo
je 60 ratifikacija potrebno za stupanje sporazuma na snagu.
SAD nije odobrio Rimski sporazum i nije vjerojatno da će to uskoro
učiniti; mnogi u Kongresu se boje da će sud američke građane
izložiti nepoštenom suđenju. No Bushovo poništenje potpisa značilo
bi odlučno nepriznavanje koje bi ne samo pogubno djelovalo na
američku vjerodostojnost kao zemlje koja se odlučno zalaže za
međunarodnu pravdu nego bi razotkrilo i američko nijekanje
realnosti.
Novi, stalni sud - koji bi naslijedio ad hoc tribunale kao što su oni
koji sada sude zločinima počinjenima na Balkanu i Ruandi- bit će
osnovan. Bushova vlada bi mogla poništiti svoj potpis na Rimskom
sporazumu, no ako to učini, SAD će ostati bez utjecaja nad
djelovanjem suda. Američko zalaganje i podrška privremenim
tribunalima kao što je onaj koji sudi Slobodanu Miloševiću u tom bi
slučaju djelovali isprazno.
Predsjednik Bush nedavno je kazao kako, iako je sadašnji nacrt
zakona za reformu kampanje koji je potpisao 27. ožujka 'pun
manjkavosti', 'općenito će poboljšati sadašnji sistem.' Sličan je
način razmišljanja doveo do odluke predsjednika Billa Clintona da
potpiše Rimski sporazum 2000. godine.
Stalni sud može pomoći općenito poboljšati sistem međunarodnog
pravosuđa, posebice ako ga SAD pomogne voditi. Trebali bismo
iskoristiti naš potpis kako bismo 'gurali' prijedloge koji služe
američkim interesima i sud čine prihvatljivijim. Do sada neviđen
čin poništenja potpisa žrtvovao bi taj utjecaj i samo povećao rizik
da bi Amerikanci mogli biti optuženi.
Neki Amerikanci boje se teoretske moći suda da istražuje građane
SAD-a, posebice dužnosnike koji vode našu vanjsku i vojnu politiku.
No Rimski sporazum pun je osiguranja koja je SAD uspješno ugovorio
kako bi zaštitio Amerikance od politički motiviranih ili
neovlaštenih istraga; najistaknutija je dužnost suda da se
pokorava pravu nacionalnih sudova da prvi istražuju i procesuiraju
zločine. Panične tvrdnje o stranim sucima i neustavnim postupcima
ignoriraju realnu situaciju.
Bushova vlada može unaprijediti američke interese koristeći prava
koja je SAD ugovorio da budu uključene u Rimski sporazum čak i u
slučaju da zemlja ne ratificira sporazum. Federalni i vojni zakon
trebao bi biti prepravljen tako da ne ostavlja nikakve sumnje u to
da američki sudovi mogu procesuirati sve zločine koji su navedeni u
sporazumu pa stoga od međunarodnog suda zahtijevaju da se povuče.
Druge inicijative s ciljem poboljšavanja suda održive su samo u
slučaju da se SAD ne gleda kao neprijatelj suda. Washington bi
trebao iskoristiti svoj utjecaj kao potpisnik sporazuma i čelnik
kampanje protiv terorizma kako bi osigurao sporazume koji
sprječavaju izručenje Amerikanaca sudu, istovremeno podržavajući
osnovnu svrhu suda. Trebao bi se savjetovati s drugim potpisnicima
sporazuma glede odabira sudaca i tužitelja. Trebao bi koristiti
svoju moć u Vijeću sigurnosti UN-a kako bi procesuiranje zločina
uputio sudu.
Druge bi vlade američko poništenje potpisa na ovom sporazumu mogle
smatrati prilikom za poništavanje drugih sporazuma- kao što je
Konvencija o kemijskom oružju- koji su od ključne važnosti za našu
kampanju protiv terorizma. No još i veća opasnost je ta da bi
nedvosmisleno odbijanje međunarodnog suda za zločine moglo Ameriku
gurnuti u pozadinu međunarodnog pravosuđa. Čelništvo suda moglo bi
smatrati kako nema mnogo smisla uzimati u obzir interese i brige
zemlje koja se protivi samom njegovom postojanju", piše David J.
Scheffer, bivši glavni američki pregovarač za međunarodni kazneni
sud za vrijeme Clintonove vlade.