BA-podjela-Pokrajinska uprava (županije)-Mjesna samouprava-Organizacije/savezi BIH-MONITOR-27. III. INTEGRALNI TEKST PETRITSCHEVE PODJELE BOSNE? BiHMONITOR27. III. 2002.Integralni tekst Sporazuma u ustavnim promjenamaI. Zaštita
vitalnog interesa Zaštita vitalnog interesa osigurana je preko Doma naroda u Federaciji Bosne i Hercegovine i Vijeća naroda u Republici Srpskoj. Članak 1. Zakonodavstvo Zakonodavnu vlast u RS vršit će Narodna skupština RS i Vijeće naroda, a u Federaciji Zastupnički dom i Dom naroda. Zakon i drugi propisi RS koje izglasa NSRS a koji se tiču pitanja vitalnog nacionalnog interesa bilo kojega od konstitutivnih naroda stupaju na snagu tek nakon prihvaćanja u Vijeću naroda. Nespojivost funkcija:Ni jedan poslanik u NSRS, Zastupničkom domu Federacije BiH ili u općinskom vijeću ne može vršiti dužnost zastupnika u Vijeću naroda/Domu naroda. Članak 2. Najmanji broj zastupnika u NSRS /Zastupničkom domu FederacijeNajmanje četiri člana jednog konstitutivnog naroda bit će
BiH
MONITOR
27. III. 2002.
Integralni tekst Sporazuma u ustavnim promjenama
I. Zaštita vitalnog interesa
Zaštita vitalnog interesa osigurana je preko Doma naroda u
Federaciji Bosne i Hercegovine i Vijeća naroda u Republici
Srpskoj.
Članak 1. Zakonodavstvo
Zakonodavnu vlast u RS vršit će Narodna skupština RS i Vijeće
naroda, a u Federaciji Zastupnički dom i Dom naroda. Zakon i drugi
propisi RS koje izglasa NSRS a koji se tiču pitanja vitalnog
nacionalnog interesa bilo kojega od konstitutivnih naroda stupaju
na snagu tek nakon prihvaćanja u Vijeću naroda.
Nespojivost funkcija:
Ni jedan poslanik u NSRS, Zastupničkom domu Federacije BiH ili u
općinskom vijeću ne može vršiti dužnost zastupnika u Vijeću
naroda/Domu naroda.
Članak 2. Najmanji broj zastupnika u NSRS /Zastupničkom domu
Federacije
Najmanje četiri člana jednog konstitutivnog naroda bit će
zastupljeno u NSRS i Zastupničkom domu Federacije.
Članak 3. Sastav Vijeća naroda i Doma naroda i izbor članova
Sastav Vijeća naroda i Doma naroda bit će paritetan, tako da svaki
konstitutivni narod ima isti broj zastupnika. Najmanje je 8, a
najviše 17 članova iz reda jednog konstitutivnog naroda. Ostali su
zastupljeni u broju koji ne prelazi jednu polovicu predstavnika
jednog konstitutivnog naroda u Vijeću naroda, odnosno Domu naroda.
Ostali imaju pravo da ravnopravno sudjeluju u postupku većinskog
glasovanja.
RS (Vijeće naroda)
Članovi Vijeća naroda bira odgovarajući klub zastupnika NSRS.
U slučaju da broj članova jednog kluba zastupnika u Vijeću naroda
bude veći od broja predstavnika u odgovarajućem klubu NSRS, dodatni
broj zastupnika birat će klub koji će se formirati u tu svrhu iz reda
vijećnika u skupštinama općina u RS.
Nakon sljedećih općinskih izbora konačan način biranja članova u
Vijeće naroda uređuju NSRS i Vijeće naroda Federacija (Dom naroda)
Skupštine županija
Članak 4. Definicija vitalnog interesa
Vitalni nacionalni interesi konstitutivnih naroda utvrđeni su na
sljedeći način:
- ostvarivanje prava konstitutivnih naroda da budu na odgovarajući
način zastupljeni u zakonodavnim, izvršnim i pravosudnim organima
vlasti; identitet jednog konstitutivnog naroda; ustavni
amandmani; organizacija organa javne vlasti; jednaka prava
konstitutivnih naroda u procesu donošenja odluka; obrazovanje;
vjeroispovijest; jezik, njegovanje kulture, tradicije i kulturno
nasljeđe; teritorijalna organizacija; sustav javnog
informiranja; i druga pitanja koja bi se tretirala kao pitanja od
vitalnog nacionalnog interesa ako tako smatra 2/3 jednog od klubova
zastupnika konstitutivnih naroda u Domu naroda.
Članak 5. Parlamentarna procedura za zaštitu vitalnih interesa
Zakoni ili drugi propisi ili akti koje izglasa NSRS dostavit će se
razmatranje Vijeću naroda ako se odnose na vitalni interes utvrđen
u Članku 4.
Zakoni ili drugi propisi ili akti koji se podnesu Zastupničkom domu
u Federaciji također se donose u Domu naroda Federacije.
Ustavni sud Federacije Bosne i Hercegovine i RS maksimalno imaju po
9 članova.
Vijeće za zaštitu vitalnog interesa Ustavnog suda Federacije i
Republike Srpske osniva se kako bi odlučivalo o pitanjima vitalnog
interesa u dolje opisanoj proceduri. Ovo Vijeće razmatra sva
pitanja koja su od vitalnog interesa.
Vijeće za zaštitu vitalnog interesa sastoji se od sedam članova,
dva iz svakog konstitutivnog naroda i jedan član iz reda ostalih.
Suce bira Zastupnički dom i Dom naroda u Federaciji, a NSRS i Vijeće
naroda u RS.
a. Procedura za zakone u vezi s vitalnim interesom kako je
definirano u listi iz Članka 4.
Ako više od jednog predsjedavajućeg ili dopredsjedavajućeg Vijeća
naroda/Doma naroda smatra da zakon spada u pitanje od vitalnog
interesa utvrđenog u Članku 4, zakon će biti uvršten na dnevni red
Vijeća naroda/Doma naroda kao pitanje od vitalnog interesa.
Ako samo jedan predsjedavajući ili dopredsjedavajući tvrdi da
zakon spada u pitanja od vitalnog interesa, dvotrećinska većina
odgovarajućeg kluba može proglasiti da je riječ o pitanju s liste
vitalnih interesa. U tom će slučaju će se slijediti procedura
opisana u Članku 5.b u daljnjem tekstu. Predsjedavajući i
dopredsjedavajući moraju donijeti odluku u roku od jednog tjedna.
Ako većina svakog kluba koji ima zastupnike u Domu naroda /Vijeću
naroda glasuje za takve zakone ili druge propise ili akte, smatrat
će se da su oni prihvaćeni. Ako se u Domu naroda/Vijeću naroda
postigne suglasnost o amandmanima, takav zakon, propis ili akt
ponovo se podnosi Zastupničkom dom /NSRS na odobravanje.
Ako suglasnost nije moguća u Domu naroda/Vijeću naroda, ili ako se
na prijedlog amandmana ne dobije suglasnost, formirat će se
zajedničko povjerenstvo od predstavnika Zastupničkog NSRS i Doma
naroda/Vijeća naroda.
Zajednička komisija sastavljena je na paritetnoj osnovi i odluke
donosi konsenzusom. Zajednička komisija usuglašava tekst zakona.
Ako se tekst zakona usuglasi, zakon se smatra prihvaćenim.
Ako se ne postigne suglasnost, zakon neće biti prihvaćen i vraća se
predlagaču na novi postupak. U tom slučaju predlagatelj ne može
ponovo podnijeti isti tekst zakona, propisa ili akta.
b. Procedure za zakone koji se odnose na vitalni nacionalni interes
ako je odlučeno dvotrećinskom većinom jednog od klubova
konstitutivnih naroda u Domu naroda/Vijeću naroda U slučaju da 2/3
jednog od klubova konstitutivnih naroda u Domu naroda/Vijeću
naroda odluči da se zakon, akt ili propis odnosi na vitalni interes,
zakon će razmatrati Dom naroda/Vijeće naroda.
Ako većina svakog kluba zastupljenog u Domu naroda/Vijeću naroda
glasuje za taj zakon, drugi propis ili akt, on smatra prihvaćenim.
Ako se Dom naroda/Vijeće naroda usuglasi o amandmanima, zakon,
propis ili akt ponovno se dostavlja na odobrenje Zastupničkom domu
/NSRS.
Ako Zajednička komisija iz točke a. ne postigne suglasnost, pitanje
se prosljeđuje Ustavnom sudom Federacije/Republike Srpske da
donese konačnu odluku o tome donosili li se taj zakon na vitalni
interes jednog od konstitutivnih naroda. Vijeće za zaštitu
vitalnog interesa pri Ustavnom sudu RS odlučuje o prihvatljivosti
takvih slučajeva dvotrećinskom većinom u roku od jednog tjedna, a u
roku od mjesec dana odlučuje o meritumu slučajeva koji se smatraju
prihvatljivim.
Ako Sud donese pozitivnu odluku o vitalnom interesu, taj se zakon
smatra neprihvaćenim, pa se dokument vraća predlagaču koji treba
pokrenuti novu proceduru. U tom slučaju predlagatelj ne može ponovo
dostaviti isti tekst zakona, propisa ili akta.
U slučaju da Sud odluči da se predmetni zakon ne odnosi na vitalni
interes, smatra se da je zakon prihvaćen, odnosno bit će prihvaćen
prostom većinom.
II. Distribucija ključnih političkih funkcija
- Premijer/predsjednik Vlade i zamjenici
premijera/potpredsjednika Vlade ne mogu biti iz reda istog
konstitutivnog naroda.
- Od niže navedenih funkcija, najviše 2 se mogu popuniti iz reda
jednog konstitutivnog naroda ili iz reda ostalih.
1) Premijer/Predsjednik Vlade
2) Predsjedavajući Zastupničkog NSRS
3) Predsjedavajući Doma naroda/Vijeća naroda
4) Predsjednik Vrhovnog suda
5) Predsjednik Ustavnog suda
6) Javni tužitelji
- Predsjednici entiteta
Predsjednik ima dva potpredsjednika iz različitih konstitutivnih
naroda. Oni se biraju u skladu s ustavima entiteta.
III. Minimalnu zastupljenost u Vladi Federacije Bosne i
Hercegovine i Republike Srpske
Vladu bira Zastupnički dom/Narodna skupština RS. U prijelaznom
razdoblju do potpune provedbe Aneksa 7, Vlada RS
(premijer/predsjednik Vlade i 16 ministara) sastoji se od osam
ministara iz reda srpskog, pet iz reda bošnjačkog i tri iz reda
hrvatskog naroda.
Jednog ministra iz reda Ostalih može imenovati
premijer/predsjednik VLade iz kvote najbrojnijeg konstitutivnog
naroda. Vlada ima i premijera/predsjednika Vlade, koji ima dva
zamjenika iz različitih konstitutivnih naroda, koji se biraju iz
reda ministara; a Vlada Federacije BiH (premijer/predsjednik Vlade
i 16 ministara) sastoji se od 8 ministara iz reda bošnjačkog, 5 iz
reda hrvatskog i 3 iz reda srpskog naroda. Jednog ministra iz reda
Ostalih može imenovati premijer/predsjednik Vlade iz kvote
najbrojnijeg konstitutivnog naroda.
Vlada ima i premijera/predsjednika Vlade koji ima dva zamjenika, iz
različitih konstitutivnih naroda, koji se biraju iz reda
ministra.
Nakon potpune provedbe Aneksa 7, najmanje 15 posto članova Vlade
mora biti iz jednog konstitutivnog naroda. Najmanje 35 posto
članova Vlade mora biti iz dva konstitutivna naroda. Jedan član
Vlade mora biti iz reda ostalih.
IV. Proporcionalna zastupljenost u svim javnim organima vlasti,
uključujući i sudove
konstitutivni narodi i grupa Ostalih bit će proporcionalno
zastupljeni u javnim institucijama u Federaciji Bosne i
Hercegovine i u Republici Srpskoj.
Kao ustavno načelo, takva proporcionalna zastupljenost zasnivat će
se na popisu iz 1991. godine, dok se Aneks 7 u potpunosti ne provede,
u skladu sa Zakonom o državnoj službi BiH.
Ovo opće načelo precizirat će se entitetskim zakonima. Enitetski
zakoni utvrdit će konkretne rokove i regulirat će gore spomenuto
načelo u skladu s regionalnom etničkom strukturom entiteta i
županija.
'Javne su institucije', kao što je to spomenuto u gornjem tekstu,
ministarstva u Vladi Federacije, u Vladi Republike Srpske i vladama
županija, općinski organi vlasti, županijski sudovi u Federaciji i
okružni sudovi u Republici Srpskoj te općinski sudovi u Federaciji
i Republici Srpskoj.
V. Završne/prijelazne odredbe
1. Usuglašavanje načela u vezi s županijama Federacije Bosne i
Hercegovine
U roku od devet mjeseci od prihvaćanja amandmana na ustave
entiteta, načela sadržana u dokumentu primjenjuju se na županije u
Federaciji Bosne i Hercegovine.
U županijama će se formirati organi za zaštitu vitalnog interesa, a
jamčit će se minimalna zastupljenost u pogledu županijske vlade.
2. Dužnost Doma naroda i Ustavne komisije Republike Srpske
Od dana prihvaćanja amandmana na ustave entiteta Dom naroda
Federacije Bosne i Hercegovine i Ustavna komisija Republike Srpske
(koju je formirao visoki predstavnik) pridržavat će se načela
sadržanih u ovom dokumentu.
3. Tumačenje ovog Sporazuma Visoki predstavnik konačni je
autoritet u tumačenju ovog dokumenta sve dok ga parlamenti entiteta
u potpunosti ne provedu.