RU-YU-analize-Diplomacija-Vlada-Organizacije/savezi RUSIJA-NEZAVISIMAJA OD 23.3.02. O SMRTI JUGOSLAVIJE RUSIJANEZAVISIMAJA GAZETA23.III.2002.Ne doživjevši stotu"Ožujak je bogat povijesnim nadnevcima. U ožujku ove godine prestala je
postojati Jugoslavija, a tako joj je malo nedostajalo do stotog rođendana. Zajedno s odlukom vodstava republika i zemlje o osnutku nove tvorevine - 'Srbije i Crne Gore' - doživjela je poraz i jugoslavenska ideja, tj. ideja o ujedinjenju Jugoslavena, a time i ideja slavenskog jedinstva. Glavni nedostatak ugovora koji su potpisali Beograd i Podgorica je taj da odluku o svršetku jedne i osnutku druge države nisu donijeli njezini građani, već izaslanik EU-a zajedno s čelništvom zemlje. Već je samim time prekršen jugoslavenski ustav. (...)Osobitosti potpisanog ugovora jesu nagodba i nejasnoća. Nagodba se očituje u tome što nije pobijedila nijedna strana. Đukanović nije dobio potpunu neovisnost republike, ali ima izgleda da svoj san ostvari za tri godine. Predsjednik SRJ-a Vojislav Koštunica nije uspio sačuvati Jugoslaviju, ali se privremeno održao na vlasti u novoj državi koja se u ugovoru naziva 'državni savez'. Zadovoljna je i Europa - uspjela je na tri godine 'smiriti' javnost koju
RUSIJA
NEZAVISIMAJA GAZETA
23.III.2002.
Ne doživjevši stotu
"Ožujak je bogat povijesnim nadnevcima. U ožujku ove godine
prestala je postojati Jugoslavija, a tako joj je malo nedostajalo
do stotog rođendana. Zajedno s odlukom vodstava republika i zemlje
o osnutku nove tvorevine - 'Srbije i Crne Gore' - doživjela je poraz
i jugoslavenska ideja, tj. ideja o ujedinjenju Jugoslavena, a time
i ideja slavenskog jedinstva. Glavni nedostatak ugovora koji su
potpisali Beograd i Podgorica je taj da odluku o svršetku jedne i
osnutku druge države nisu donijeli njezini građani, već izaslanik
EU-a zajedno s čelništvom zemlje. Već je samim time prekršen
jugoslavenski ustav. (...)
Osobitosti potpisanog ugovora jesu nagodba i nejasnoća. Nagodba se
očituje u tome što nije pobijedila nijedna strana. Đukanović nije
dobio potpunu neovisnost republike, ali ima izgleda da svoj san
ostvari za tri godine. Predsjednik SRJ-a Vojislav Koštunica nije
uspio sačuvati Jugoslaviju, ali se privremeno održao na vlasti u
novoj državi koja se u ugovoru naziva 'državni savez'. Zadovoljna
je i Europa - uspjela je na tri godine 'smiriti' javnost koju
zabrinjava nastavak balkanske krize, a Solana je donekle uspio
popraviti svoju ulogu bacača bomba.
Ugovor je propustio puno toga pri određivanju oblika države. Uz to
se u svemu osjeća 'privremenost' nove države. Tako primjerice nije
donesen ustav, već ustavna povelja, a Srbija i Crna Gora ne zovu se
republike, već 'države članice' koje imaju 'elemente državnosti'.
Za tri godine može se postaviti pitanje neovisnosti.
Izvan ugovora ostala su pitanja valute, carina i jedinstvenog
gospodarskog prostora. Politički atributi vlasti uz gospodarsku
samostalnost uvijek mogu ostati bez upravljačkih poluga. Bez
obzira što se trebaju dogovoriti o nesmetanom djelovanju
zajedničkog tržišta, 'usklađivanje gospodarskih sustava' država
članica s gospodarskim sustavom EU-a i potpisivanje ugovora o
pridruživanju i integraciji u EU još će dugo biti tek parola. (...)
Razumljivo je da SAD-u i Europi sada nije do Balkana. Očuvanje
statusa quo barem neko vrijeme omogućit će im da riješe svoje
probleme, a da zadrže nadzor nad bivšom Jugoslavijom. (...)
Sigurno je da će iduće tri godine biti godine oštre političke borbe
između pristaša i protivnika jedinstvene države. Već je počeo oštar
unutarnjopolitički dijalog. Posljedica potpisanog ugovora je
kriza crnogorske vlade kojoj su potporu uskratili liberali, kao i
kriza parlamenta: njegova predsjednica Vesna Perović dala je
ostavku. Prema mišljenju crnogorske koalicije 'Zajedno za
Jugoslaviju', separatistička vlada ne može riješiti problem
stabilizacije i suradnje. Predlaže da se već na jesen održe
izvanredni izbori za parlament.
Budućnost nove balkanske države ovisit će o nekolikim čimbenicima.
Ponajviše o tome hoće li Crna Gora pristati na gospodarsko
zbližavanje sa Srbijom. Budući da nije utvrđen način za postizanje
dogovora, pregovori se mogu otegnuti bez konkretnih rezultata.
Zato je važno stajalište Europe i SAD-a. Ako Solana s istom
upornošću s kakvom je bombardirao Jugoslaviju bude zagovarao
integraciju Srbije i Crne Gore u EU, bit će moguće na neko vrijeme
sačuvati zajedničku državu. Ozbiljnu ulogu mogu imati prosrpske
snage u Crnoj Gori. Đukanović će se teško održati na vlasti: njime
su nezadovoljni i pristaše koji mu ne mogu oprostiti što je popustio
Beogradu. Zato njegovi protivnici imaju dobru priliku da
političkim putem dođu na vlast i da pomognu u obnovi jedinstvene
države. U predviđanju događaja treba povesti računa i o tome hoće li
Vojislav Koštunica, koji danas zagovara interese federacije,
ostati na mjestu predsjednika 'unije'. Nije tajna da među vodstvom
Srbije postoje ljudi koji u ugovoru vide mogućnost da se njihova
republika potpuno osamostali.
Ipak, logika balkanske krize navodi na misao da je u ovom slučaju
pronađena prikladna formula za miran raspad države kao što je bila
Jugoslavija. Svjedoci smo finijeg sustava razvrgavanja braka
višenacionalnih federacija, što se neposredno tiče i Rusije.
Jednostavno je izabran uljuđeniji način njihova raspada kojim se
lakše upravlja izvana. Rusija je, kao i obično, ostala izvan tog
procesa. U Moskvi su, ne brinući se zbog nezakonitosti događaja,
tek 's velikom pozornošću dočekali postignuti sporazum',
istaknuvši kako on odražava volju naroda (!). Očito je da se Moskva
zauvijek prestala zanimati za Balkan", piše Elena Guskova.