HR-DE-filozofi-smrti-Društvene znanosti HANS-GEORG GADAMER - NAJUTJECAJNI MISLILAC DRUGE POLOVICE 20. STOLJEĆA piše: Vladimir LulićZAGREB, 15. ožujka (Hina) - Hans-Georg Gadamer najznačajniji je i najutjecajniji među svjetskim
misliocima druge polovine dvadesetog stoljeća, ocjenjuje tumač njegova djela Damir Barbarić, u povodu smrti njemačkog filozofa.
piše: Vladimir Lulić
ZAGREB, 15. ožujka (Hina) - Hans-Georg Gadamer najznačajniji je i
najutjecajniji među svjetskim misliocima druge polovine
dvadesetog stoljeća, ocjenjuje tumač njegova djela Damir Barbarić,
u povodu smrti njemačkog filozofa.#L#
Gadamer je umro u 102. godini života u Heidelbergu, objavile su
gradske vlasti u četvrtak, ali nisu bile u mogućnosti dati
pojedinosti o vremenu i mjestu njegove smrti.
"U filozofiji nije primjereno naglašeno slaviti bilo čiju
individualnu veličinu i značenje, ali se bez krzmanja može
potvrditi široko prihvaćeni nazor koji je u njemu prepoznavao
najznačajnijeg i najutjecajnijeg među svjetskim misliocima druge
polovine dvadesetoga stoljeća", rekao je za Hinu Barbarić, inače
znanstveni savjetnik u Institutu za filozofiju u Zagrebu.
Gadamer je za svoga dugog života neposredno upoznao sve najvažnije
suvremene filozofske pravce: novokantovstvo, fenomenologiju,
fundamentalnu ontologiju, egzistencijalizam, strukturalizam.
Jedva da ima značajnijeg mislioca s kojim se nije osobno sreo i
upoznao, raspravljao s njime, surađivao.
No Martin Heidegger je njegov jedini pravi učitelj. Gadamerovo
životno djelo "Istina i metoda" - zacijelo jedna od najvažnijih
filozofskih knjiga dvadesetog stoljeća - izraslo je upravo iz
ustrajnih pokušaja prisvajanja i prosljeđivanja Heideggerove rane
hermeneutike faktičnosti.
Ostaje, međutim, upitnim u kojoj je mjeri jednako vjerno pratio
učitelja i na putovima njegove kasne misli, upozorava Barbarić.
Filozofijskom hermeneutikom, kako se obilježava njegova
cjelokupna misao, Gadamer je nastojao odlučno zacrtati bitnu među i
granicu apsolutne znanstvene metode, koja vlada i upravlja
današnjim totalno uspostavljenim planetarnim društvom.
Barbarić podsjeća da Gadamer nije razvio jedinstveni, cjelovito
raščlanjeni filozofijski nauk, već da je ponajprije bio majstor
žive riječi i razgovora, dok mu je strogo pojmovlje bilo nešto manje
blisko.
Po njemu, Gadamerova duhovna i misaona snaga ležala je prije svega u
neusporedivom daru uživljavanja, razumijevanja i tumačenja bitnih
znakova i izričaja duha - u iznimnom i zadivljujućem umijeću
interpretacije.
"Suptilnost i dubina njegovih tumačenja Hoelderlina, Rilkea,
Colana teško će biti nadmašeni", smatra Barbarić.
Posljednjih je godina Gadamer uporno pokušavao mišlju prodrijeti u
vječnu zagonetku kulta i rituala, kao najizvornijih likova
prvotnog obitavanja ljudi na zemlji.
Prema vlastitom priznanju, pri tim mu je istraživanjima fenomen
religije u svoj svojoj punini ponovno postojao sve bliži i pitanja
dostojniji.
"Možda je to bio njegov mudar i primjeren način da dostojno zaokruži
i koncu privede dugi, duhovno produktivni život, te ujedno sačuva
svježu mislilačku otvorenost za tajnu u koju se upravo zaputio.
Damir Barbarić priredio je hrvatski prijevod Gadamerove knjige
"Nasljeđe Europe" (MH, 1997.), te zbornik "Gadamer i filozofijska
hermeneutika (MH, 2001.). Autor je i priloga u zborniku
Hermeneutische Wege (Tuebingen 2000) u čast 100. filozofova
rođendana, a priređuje i prevodi izbor Gadamerovih spisa o
filozofiji umjetnosti.
(Hina) vl vl