BA-SA-BIH-ISLAM-SAUDIJSKA_ARABIJA-Politika-Religija/vjerovanje-Diplomacija NJ 14. III. DIE ZEIT U OBRANI ISLAMIZMA I TERORIZMA U BIH? NJEMAČKADIE ZEIT14. III. 2002.U lovu na duše u BiH"(...) Zlatna slova na ledeno sivom mramoru i
granitu pozivaju na kraju kompleksa u kulturni centar kralja Fahda Bin Abd al Aziza al Sauda. Zabranjeno je parkirati pred ulazom. Sva parkirna mjesta rezervirana su za Visoko saudijsko povjerenstvo.Spomenuto je povjerenstvo humanitarna organizacija na čijem se čelu nalazi jedan diplomat. Prikupila je više dobrotvornih priloga za Bosnu nego sve druge organizacije - i to već od 1993. g., kada je Zapad još spavao. Velikim svotama izgradila je ne samo džamije i vjerske škole već je obnovila i stanove. Svi prilozi potječu iz škrabica i priloga dinastije Al Saud u Riadu. Fahdova džamija njezin je poklon bosanskim Muslimanima koje ona smatra žrtvama kršćana - iako Srbi i Hrvati u svojim ubilačkim protjerivačkim pohodima, usmjerenim na podjelu Bosne - ni u kom slučaju nisu kršćanski postupali.Princ Salman osobno posvetio je 15. rujna 2000. džamiju kralja Fahda. Salman bin Abd al-Aziz nije samo riadski emir i predsjedatelj kraljevskog obiteljskog vijeća već spada i među
NJEMAČKA
DIE ZEIT
14. III. 2002.
U lovu na duše u BiH
"(...) Zlatna slova na ledeno sivom mramoru i granitu pozivaju na
kraju kompleksa u kulturni centar kralja Fahda Bin Abd al Aziza al
Sauda. Zabranjeno je parkirati pred ulazom. Sva parkirna mjesta
rezervirana su za Visoko saudijsko povjerenstvo.
Spomenuto je povjerenstvo humanitarna organizacija na čijem se
čelu nalazi jedan diplomat. Prikupila je više dobrotvornih priloga
za Bosnu nego sve druge organizacije - i to već od 1993. g., kada je
Zapad još spavao. Velikim svotama izgradila je ne samo džamije i
vjerske škole već je obnovila i stanove. Svi prilozi potječu iz
škrabica i priloga dinastije Al Saud u Riadu. Fahdova džamija
njezin je poklon bosanskim Muslimanima koje ona smatra žrtvama
kršćana - iako Srbi i Hrvati u svojim ubilačkim protjerivačkim
pohodima, usmjerenim na podjelu Bosne - ni u kom slučaju nisu
kršćanski postupali.
Princ Salman osobno posvetio je 15. rujna 2000. džamiju kralja
Fahda. Salman bin Abd al-Aziz nije samo riadski emir i
predsjedatelj kraljevskog obiteljskog vijeća već spada i među
slavnu sedmoricu, koji se razlikuju od 3000 drugih prinčeva po tome
što je njihov otac legendarni utemeljitelj države Ibn Saud a
njihova majka Hassa al-Sudeiri. Kći jednog beduinskog vladara
jedina je žena koju je Ibn Saud ponovno oženio nakon rastave.
Sudeiri-prinčevi čine danas najuži vladajući krug u Saudijskoj
Arabiji. Među njih spadaju - uz kralja Fahda i princa Salmana - i
ministar obrane princ Sultan i dugogodišnji ministar unutrašnjih
poslova princ Najev.
Uoči Salmanova posjeta 15. rujna 2000. Sarajevo se utonulo u zelenu
boju Proroka. No, manje od godinu dana nakon što je princ u ime svog
brata posvetio džamiju Svjetski trgovinski centar u New Yorku
srušio se pod terorističkim udarima. 15 od ukupno 19 samoubilačkih
napadača posjedovalo je saudijske putovnice. Ta je činjenica
odjednom bacila sasvim novo svjetlo na globalne dobrotvorne
priloge i džamije koje je izgradila kraljevska kuća. Počele su
kružiti glasine da carstvo koje se prostire između Crvenog mora i
Zaljeva nije samo najveći izvoznik nafte već i najmilitatnijih
vojnika za vjerske i terorističke misije. Odjednom je utvrđeno da
je agresivna vahabitska državna religija Saudijske Arabije glavni
izvor fundamentalizma. Otada saudijski vladari nastoje suzbiti taj
negativni image propagandnim kampanjama i tvrdnjama o vlastitoj
nevinosti. Najnoviji mirovni plan prijestolonasljednika Abdulaha
za Bliski istok sastavni je dio tih nastojanja usmjerenih na
ograničavanje političke štete.
I u Bosni su kraljevska dobročinstva nakon 11. rujna brzo postala
predmetom sumnje. Darovi Saudijaca, u prvom redu džamija kralja
Fahda, odjednom su počeli nalikovati danajskom daru. Arapski
vjerski borci, koji su se zajedno s bosanskim Muslimanima borili
protiv srpskih palikuća i ubojica pod dirigentskom palicom
Radovana Karadžića, našli su se u unakrsnoj vatri. Šokirana NATO-va
mirovna postrojba i poslovično nespretna bosanska policija
repatrirali su iz u zemlju porijekla već pri pojavi prvog tračka
sumnje.
U listopadu prošle godine američki vojnici u sastavu SFOR-a
zaplijenili su u Saudijskom visokom povjerenstvu tvrde diskove
računala i dokumente. Privremeno su uhitili čak i četiri
namještenika te humanitarne organizacije. NATO-va mirovna
postrojba ovlaštena je za takve akcije ako ocijeni da je sigurnost
Bosne i Hercegovine ugrožena. U međuvremenu su američke vlasti
obavijestile bosansku vladu o svojoj procjeni, zauzevši oštar stav
prema saudijskom centru i džamiji kralja Fahda.
Ivica Mišić, zamjenik bosanskog ministra vanjskih poslova i šef
antiterotističkog operativnog tima, objavio je krajem veljače
sljedeće otkriće: tvrdi diskovi saudijske humanitarne
organizacije sadržavali su fotografije američkih vojnih
instalacije i informacije o uređajima za suzbijanje štetočina i o
proizvodnji pesticida. Među zaplijenjenim dokumentima našli su se
i plan Washingtona na kojima su posebno bile označene vladine
zgrade, dodali su američki ocjenjivači.
Saudijci tvrde da ne znaju ništa o svemu tome. No, Visoko
povjerenstvo angažiralo je i jednog od šest Alžiraca kojima su
Amerikanci već u listopadu prošle godine predbacili veze s al-
Qaidom. Američki vojnici deportirali su kasnije šest osumnjičenika
u Guantanamo - suprotno odluci najviše bosanske pravne instance.
No, time su i sami Bosanci nakon 11. rujna stekli reputaciju
gostoprimaca islamskih terorista i misionarske postaje fanatičnih
vahabita. No, riječ je o nepravednom pojednostavljenju budući da su
time ponovno žigosani bosanski Muslimani, koji čine jednu od
najtolerantnijih vjerskih zajednica uopće. Srpska i hrvatska ratna
propaganda ocrnili su Bosnu kao leglo islamističke prijetnje za
cijelu Europu. Slobodan Milošević u Den Haagu i njegov tisak u
Beogradu još uvijek ustraju na takvom prikazu. Antiterotistička
kampanja i njezine crno-bijele sheme ponovno pothranjuju taj
kliše.
Nekoliko bosanskih glasova dodatno pojačava tu sklonost olakom
podizanju uzbune. Primjerice, u NDR-ovu izvješću o kulturi
citirane su riječi mostarskog muftije Seida efendije Smajkića:
'Saudijci imaju utjecaja zato što imaju puno novca a mi ga Bosanci
nemamo. Zato vahabiti uspijevaju svojim novcem primamiti upravo
mladež. To je obična kupovina ljudi'. Arhitekt profesor Nedžad
Kurto naziva poklonjene džamije 'silovanjem arhitekture'.
To je možda točno ali ne mijenja činjenicu da se saudijske i
bosanske karavane zapravo mimoilaze na velikoj udaljenosti.
Vahabiti neće promijeniti vjerski ni svjetovni život Bosne. Točno
je, doduše, da su Saudijci u BiH nagurtali nekoliko monumentalnih
arapskih džamija. No, oni su istodobno renovirali i desetke
majstorskih građevina turske arhitekture čiji su vitki minareti
obilježavali bosanske gradove. Točno je da su Saudijci u džamije
uložili 114 milijuna dolara ali njihovih 450 milijuna dolara
financijske humanitarne pomoći, poklona i posebno povoljnih
kredita raspodijelili su upravo onako kao što Zapad navodi pri
propagandi vlastitih paketa za stabilnost: za gradnju, obnovu
stanova i hitne infrastrukturne mjere.
Što je s 'kupovinom ljudi'? Da, zaista ima vahabita koji u pojedinim
saudijskim sirotištima i drugim općinama plaćaju džeparac
djevojkama kako bi nosile marame. Prijatelj koji poznaje takvu
djevojku zaklinje se u K'uran da ona navečer ponovno iz ormara vadi
minicu. Čovjek ne treba biti voajer kako bi u još uvijek
orijentalnoj čaroliji staroga grada u Sarajevu otkrio i preko dana
djevojke s maramama kako grle i ljube svoje momke. Pri takvom bi
prizoru svaki vahabit propao u zemlju. Saudijske marame pogrešna su
investicija već zato što se bosanske marame nose uglavnom u okviru
kulturne tradicije a rijetko kada iz dubokog vjerskog osjećaja. Taj
je dodatno ojačao taj običaj. Za generaciju djece iz podruma koja su
u opkoljenom Sarajevu preživjela neprekidne srpske napade i danas
gladna života šeću starim popločanim ulicama i obilaze kafiće,
marame su znak sazrele etničke svijesti - a ne izraz rigorozne
vahabitske tradicije.
Za to što su se vjerski fanatici uopće uspjeli ugnijezditi u
multireligijskoj Bosni - gdje čak ni turski osvajači nisu širili
islam prisilnim konvertitstvom - krivi su u prvom redu Europljani.
Predugo su gledali kako Srbi pretvaraju džamije i minarete u prah i
pepeo. Plave kacige nisu ničim omele srpskog generala Ratka Mladića
kada je ovaj izdao zapovijed o odvođenju i pokolju tisuća Muslimana
iz zaštićene zone Srebrenice. Embargo na uvoz oružja, koji je Zapad
uveo protiv cijele Jugoslavije, izručio je bosanske oružane snage
na milost i nemilost nadmoćnom oružju jugoslavenske vojske.
'Nitko nema pravo žaliti se da dovodimo Arape u Bosnu i
Hercegovinu', smatra Muhamed Filipović, akademik, esejist i prvi
veleposlanik BiH u Londonu. 'Samo su nam oni ponudili oružje i
pomoć. Gledano iz vojne perspektive, vjerski ratnici nisu igrali
značajnu ulogu ali misionarskim djelovanjem uspjeli su privući
nekoliko bosanskih suboraca. Zašto im je to pošlo za rukom? Zato što
su naši Muslimani bili razočarani, očajni, držeći da ih je Zapad
ostavio na cjedilu', tumači on.
Još se i danas mjestimice piše o 3000 Arapa koji se bore u Bosni.
Takve brojke počivaju na lažnim tvrdnjama Radovana Karadžića.
Nakon napada od 11. rujna bosanska je vlada ispisala iz knjige
državljana i repatrirala oko 100 legalno i ilegalno upisanih
islamskih ratnih veterana. Malen je i krug bosanskih vojnika koji
su prihvatili misionarsko djelovanje vahabita. Aktivna islamska
omladina (AIO) koju su osnovali broji najviše 2000 članova. Vodeća
islamska Stranka demokratske akcije (SDA), koja je s muslimanskim
antikomunistom Alijom Izetbegovićem dugo funkcionirala kao pandan
Srbinu Slobodanu Miloševiću i Hrvatu Franji Tuđmanu, daleko je
manje fundamentalistička nego AIO. No, čak su i njezini članovi na
najnovijem kongresu SDA priredili saudijskom veleposlaniku prave
ovacije. Istodobno su se tek malobrojne ruke zagrijale u slučaju
njegova američkog kolege.
Taj odnos nije reprezentativan za stanovništvo, koje će vjerojatno
ponovno dati najviše glasova muslimanskoj SDA ali neće slijediti
fundamentalističke parole. Danilo Nikolić, ravnatelj sarajevske
Židovske općine, ne gaji takve bojazni: 'Dugoročno gledano,
vahabiti ovdje ne mogu steći utjecaj', tvrdi on. I franjevac Marko
Oršolić, koji upravlja multireligioznim i interkulturnim centrom,
sasvim je siguran u sljedeće: 'Saudijci i njihovi radikalni
pristaše nisu spremni na raspravu. Žele sve držati u mraku. Time
neće ovdje ništa postići. Naš je islam turskog a ne arapskog
podrijetla'. Muhamed Filipović, muslimanski intelektualac,
potkrepljuje te riječi: 'Vahabitizam će nam ostati stran. Gotovo
nikoga ovdje neće moći prisiliti da prihvati vjerske propise. U tom
smo pogledu nalik protestantima: nema posrednika između Alaha i
pojedinca'.
Bosanski Muslimani platili u najvišu krvarinu za balkanske ratove.
Njihova je privreda gotovo beznadno uništena. Zato je pravo čudo
što su uspjeli sačuvati svoju vjersku toleranciju koju ne mogu
otkupiti ni Saudijci (...)", ističe na kraju članka Christian
Schmidt-Haeuer.