IL-SA-SY-LY-BLISKI_ISTOK-SUKOBI-MIROVNI_PLAN-Diplomacija-Ratovi ŠV 9. III. NZZ: LOŠE STRANE ABDULLAHOVA PLANA ŠVICARSKANEUE ZUERCHER ZEITUNG9. III. 2002.Koje su loše strane Abdullahova mirovnog plana?"U tmurnoj poplavi deprimirajućih
i alarmantnih vijesti o sve krvavijim grčevima izraelsko-palestinskog sukoba trenutačno se nazire jedan jedini nejasni tračak nade. Proizlazi iz neočekivanog poticaja saudijskog prijestolonasljednika Abdullaha o pokretanju nove mirovne inicijative. Sredinom veljače saudijski de-facto regent povjerio je komentatoru 'New York Timesa' da razmišlja o tome da na predstojećem sastanku na vrhu arapskih zemalja, zakazanom krajem ožujka u Beirutu, iznese prijedlog o uspostavi opsežnih mirovnih odnosa između svih arapskih zemalja i Izraela - ako se ovaj povuče iz svih područja koja je zaposjeo od 1967. g. Abdullah je izričito ovlasti komentatora da tu zamisao raširi u javnosti.Poruka iz naftom bogatog ali politički gotovo neprozirnog pustinjskog kraljevstva izazvala je u međuvremenu prilično snažan odjek. Doduše, kod nekih reakcija nije jasno je li očitovani interes uistinu ozbiljan. Nijedna vlada nije dosada emitirala jasan znak da je spremna aktivno se angažirati na provedbi
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
9. III. 2002.
Koje su loše strane Abdullahova mirovnog plana?
"U tmurnoj poplavi deprimirajućih i alarmantnih vijesti o sve
krvavijim grčevima izraelsko-palestinskog sukoba trenutačno se
nazire jedan jedini nejasni tračak nade. Proizlazi iz neočekivanog
poticaja saudijskog prijestolonasljednika Abdullaha o pokretanju
nove mirovne inicijative. Sredinom veljače saudijski de-facto
regent povjerio je komentatoru 'New York Timesa' da razmišlja o
tome da na predstojećem sastanku na vrhu arapskih zemalja,
zakazanom krajem ožujka u Beirutu, iznese prijedlog o uspostavi
opsežnih mirovnih odnosa između svih arapskih zemalja i Izraela -
ako se ovaj povuče iz svih područja koja je zaposjeo od 1967. g.
Abdullah je izričito ovlasti komentatora da tu zamisao raširi u
javnosti.
Poruka iz naftom bogatog ali politički gotovo neprozirnog
pustinjskog kraljevstva izazvala je u međuvremenu prilično snažan
odjek. Doduše, kod nekih reakcija nije jasno je li očitovani
interes uistinu ozbiljan. Nijedna vlada nije dosada emitirala
jasan znak da je spremna aktivno se angažirati na provedbi
saudijske idejne skice.
Ipak američki je predsjednik Bush u međuvremenu telefonom
razgovarao sa saudijskim prijestolonasljednikom u vezi s tim
pitanjem. U Izraelu je u prvom redu predsjednik Katsav pokazao živo
zanimanje za prijedlog ali njegova želja da se tim povodom sastane s
prijestolonasljednikom Abdullahom nije naišla na odjek kod
Saudijaca. Činilo se u početku da mladi sirijski predsjednik Asad
odbija Abdullahovu inicijativu ali se nakon posjeta saudijskoj
kraljevskoj kući ovog tjedna odjednom i bez pobližih objašnjenja
počelo govoriti o suglasnosti. Arafat je izričito pozdravio
spomenutu ideju. Neuvijeno 'ne' stiglo je od strane nepouzdanog
libijskog diktatora Gadafija.
Što čini saudijski pokusni balon - zasada je samo o tome riječ - tako
zanimljivim? U prvom redu osoba koja ga je emitirala. Zahvaljujući
svom bogatstvu konzervativna saudijska dinastija ima značajan
financijski i politički utjecaj u arapskom svijetu. Spada među
arapske režime koji su dosada nisu formalno priznali pravo
izraelske države na postojanje - iako je kralj Fahd osamdesetih
godina lansirao mirovnu ideju sličnu ovoj današnjoj
prijestolonasljednika Abdullaha. No, nova saudijska inicijativa
potiče na dublje razmišljanje u prvom redu zato što je usredotočena
na dva ključna problema izraelsko-arapskog sukoba.
Po tom bi se planu Izrael morao povući s područja, zaposjednutih
prije 35 godina, koja prvobitno - što se danas lako zaboravlja ili
potiskuje - nije okupirao iz bezobzirne težnje za ekspanzijom.
Štoviše, okupacija je 1967. g. bila rezultat rata koji su
provocirali arapski susjedi, nespremni pomiriti se s postojanjem
izraelske države. Politički i međunarodnopravni istočni grijeh
Izraela bilo je kasnije opsežno naseljavanje i kolonizacija
osvojenih područja. Time je teško uzdrmana vjerodostojnost ideje -
koju su u najmanju ruku oduvijek isticale liberalne izraelske
snage - da okupirana područja budu upotrijebljena kao predmet
razmjene za siguran mir s arapskim susjedima.
No, sastavni dio ključnog političkog i psihološkog problema koji se
krije u jezgri sukoba jest u arapskom svijetu još uvijek vrlo
raširen negativan ili u najmanju ruku ambivalentan temeljni stav
prema pitanju prava Izraelaca na vlastitu državu u bliskoistočnoj
regiji. Doduše, to odbijanje nije povezano samo s neriješenim
palestinskim pitanjem ali jasno pristajanje svih arapskih država
na potpunu normalizaciju odnosa s Izraelom, o čemu - čini se -
razmišlja saudijski prijestolonasljednik, moglo bi u izraelskoj
javnosti stišati neke grčeve nelagode. Uskratilo bi plodno tlo
snagama koje svoju nepopustljivost u teritorijalnom pitanju
obrazlažu tvrdnjom da Palestinci i njihovi arapski saveznici u
konačnici teže isključivo razaranju izraelske države.
Nema sumnje da bi nakon službene potvrde saudijskog prijedloga
valja riješiti središnja pitanja kako bi se iz njega mogao razviti
novi ozbiljni mirovni proces. Je li prijestolonasljednik Abdullah
uopće spreman iznijeti svoju ideju na arapskom sastanku na vrhu u
Beirutu u obliku inicijative? Bi li u svemu tome uistinu
sudjelovala i Sirija? Bi li se u tom slučaju ponovno aktualizirali
pregovori o Golanskoj visoravni? Pri kakvim bi praktičnim
rješenjima pomoć pružili arapski režimi u teškom pitanju
suvereniteta nad Jeruzalemom ili ne manje teškom pitanju prava
palestinskih izbjeglica na povratak?
Čak i kada bi sljedećih tjedana sva ta pitanja bila pozitivno
riješena, nema sumnje da sadašnji izraelski premijer Sharon neće
biti spreman obvezati se na opsežno povlačenje iz okupiranih
područja. Naime, Sharon je već žestoko odbio kompromisno
teritorijalno rješenje koje je ponudio njegov prethodnik Barak a
išlo je dalje od svih ranijih izraelskih prijedloga. Nakon
jednogodišnje vladavine Sharonove vlade većina u izraelskoj
javnosti počinje očigledno uviđati da stari general ne raspolaže
vizionarskim sposobnostima jednog de Gaullea, koji se pravodobno i
usprkos žestokom unutarpolitičkom otporu izborio za hrabro
političko rješenje francuskog problema u Alžiru.
No, Izrael još uvijek - bar na neokupiranim područjima -
funkcionira kao demokratska država. U kontekstu sve izrazitijeg
gubitka iluzija među izraelskim građanima ta činjenica opravdava
pretpostavku da bi Sharonovi dani na premijerskoj dužnosti uskoro
mogli biti odbrojani. Vjerodostojno formulirana mirovna ponuda,
utemeljena na prijedlogu saudijskog prijestolonasljednika i
iznesena na predstojećem arapskom sastanku na vrhu u Beirutu, više
bi nego jasno razotkrila Sharonovu političku nemoć. To bi pak
vjerojatno ubrzalo i njegovu smjenu.
Temeljito ispitivanje ozbiljnosti saudijske inicijative i
provjera hoće li on možda čak rezultirati konstruktivnim izlaskom
iz aktualnog beznađa u izraelsko-palestinskom sukobu ovisit će u
prvom redu i o tome u kojoj će se mjeri u tom smjer angažirati i
Washington. Bushov kabinet duguje vlastitim svjetsko-političkim
kao i interesima svojih bliskoistočnih saveznika bar temeljito
ispitivanje inicijative prijestolonasljednika Abdullaha. U
najboljem slučaju iz njega bi se mogao razviti kompromisni mir
kakav je u ljeto 2000. g. u Camp Davidu a potom i u Tabi za dlaku
promašen zbog kobnih nedostataka kod vodećih ljudi (Arafat mora
prihvatiti posebno tešku odgovornost za taj promašaj). Politika
koja bi i na palestinskoj i na izraelskoj strani bila manje
obilježena iluzijama mogla je oba naroda uštedjeti tragična
iskustva iz proteklih godinu i pol dana", zaključuje komentator.