FR-US-politologija-Vlada-Diplomacija-Terorizam FRANCUSKA-LE MONDE OD 12.2.02. AMERIČKA POLITIKA FRANCUSKALE MONDE12.II.2002.Jesu li Sjedinjene Države poludjele?"'Pozor, Amerika je pobješnjela. Prekinimo sve veze s njom, inače će nas
ujesti, pa ćemo i mi pobješnjeti', napisao je Sartre 1953. u napisu u 'Liberationu' pod nazivom 'Životinje oboljele od bjesnila'.Povijest je pravedno osudila to ružno aktivno simpatiziranje koje je u jeku hladnoga rata prihvaćalo razloge i naglaske najčišćeg staljinizma. (...)Izvor pošasti nije bio u Washingtonu, već u Moskvi i najveća zasluga za poraz sovjetizma pripada SAD-u koji je četrdeset pet godina znao uporno provodio strategiju suzbijanja komunizma, nadoknađujući slabosti drugih demokracija s jedne strane i svladavajući vlastite pogrješke i vojne poraze - od Vijetnama do Irana - s druge. Nakon 11.IX.2001., SAD živi u novom izravnom sukobu s pobješnjelima kojih je glavni cilj - premda ne jedini - i kao hipersila i kao zadnji jamac demokratskih vrijednosti. (...)Dakle, sadašnji je trenutak odlučujući za tijek povijesti XXI. stoljeća. Ili će se prijeko potrebna borba protiv terorizma
FRANCUSKA
LE MONDE
12.II.2002.
Jesu li Sjedinjene Države poludjele?
"'Pozor, Amerika je pobješnjela. Prekinimo sve veze s njom, inače
će nas ujesti, pa ćemo i mi pobješnjeti', napisao je Sartre 1953. u
napisu u 'Liberationu' pod nazivom 'Životinje oboljele od
bjesnila'.
Povijest je pravedno osudila to ružno aktivno simpatiziranje koje
je u jeku hladnoga rata prihvaćalo razloge i naglaske najčišćeg
staljinizma. (...)
Izvor pošasti nije bio u Washingtonu, već u Moskvi i najveća zasluga
za poraz sovjetizma pripada SAD-u koji je četrdeset pet godina znao
uporno provodio strategiju suzbijanja komunizma, nadoknađujući
slabosti drugih demokracija s jedne strane i svladavajući vlastite
pogrješke i vojne poraze - od Vijetnama do Irana - s druge. Nakon
11.IX.2001., SAD živi u novom izravnom sukobu s pobješnjelima kojih
je glavni cilj - premda ne jedini - i kao hipersila i kao zadnji
jamac demokratskih vrijednosti. (...)
Dakle, sadašnji je trenutak odlučujući za tijek povijesti XXI.
stoljeća. Ili će se prijeko potrebna borba protiv terorizma
usredotočiti na islamsku prijetnju, tražeći da se ova prostorno
ograniči, ali i da se uklone neki njezini razlozi. Ili će, poput
mehanizma iz kolovoza 1914., ali sada s vjerskim identitetom, a ne
više državnim savezima kao prijenosnicima, započeti utjelovljenje
mržnje i zaraza nasiljem, uz opasnost od doista sveopćeg sukoba
koji nadmašuje države i putuje kroz društva. Bezumna oklada koju je
Bin Laden bacio svijetu u lice tada bi bila dobivena. Intelektualna
besmislica, sukob civilizacija došao bi na mjesto povijesne
stvarnosti.
Moramo ustvrditi da na vidjelo želi izaći poguban sustav za koji je
značajno kolebanje od političke logike izoliranja prema vojnoj
logici sukoba, pod paradoksalnim utjecajem nejasne pobjede u
Afganistanu s jedne strane i jačanja hegemonijskih i jednostranih
značajki američke politike skopčane s uzdizanjem njezine moralne i
vjerske dimenzije s druge.
Primjer Sadama Huseina podsjeća da ishod nekog sukoba nije samo
nepotpun, već je i neodređen, sve dok se za nj ne pronađe jasno
političko rješenje. S jedne strane, Afganistan nipošto nije
stabiliziran. S druge, poput baasističkog režima koji je zajedno sa
svojim vođom preživio poraz iz 1991., aura koja okružuje Al Kaidu
neprestano će rasti sve dok Osama bin Laden, a usput i mula Omar,
budu slobodni, ili se budu smatrali takvima. (...)
Prvo skretanje s pravca je ponašanje prema afganistanskim
zatočenicima u Guantanamu. Nedopustivo je te zatočenike, ili neke
među njima, staviti izvan svih pravnih okvira i propisa, što se u
ovom času događa, osim ako se ne žele poreći same vrijednosti
demokracije uime kojih se rat poveo.
Drugo odstupanje se tiče Bliskog istoka i bezuvjetne prilagodbe
američke diplomacije politici vlade koju predvodi Ariel Sharon,
čiji je cilj politička likvidacija Jasera Arafata, uništenje
palestinske samouprave, balkanizacija i implozija puka na tom
području pod utjecajem gospodarske blokade i političkog meteža. Ni
tu nije riječ o idealiziranju ni o slabosti prema terorizmu. (...)
Treće odstupanje treba tražiti u govoru o stanju nacije održanom
29.I., koji se temelji na upozorenju o 'osovini zla' koju čine
Sjeverna Koreja, Iran i Irak s jedne strane i na zahtjevu američkog
naroda da bude izabrani narod, s druge.
Osovina zla izravno je nadahnuta predviđanjima o civilizacijskom
sukobu, budući da Samuel Huntington svoj poziv na ujedinjenje oko
SAD-a temelji na prijetnji koja proizlazi iz muslimanske arapsko-
azijske sveze. Ovako, ona graniči s maštom. Za razliku od
nacističke Njemačke, fašističke Italije i militarističkog Japana
koje je u Drugom svjetskom ratu povezivao diplomatski savez i
strateška suradnja, Sjeverna Koreja, Iran i Irak nipošto ne čine
organiziranu koaliciju. (...)
Četvrti je otklon u nesrazmjernom povećanju troškova za sigurnost.
Kolikogod Europljane, osim Ujedinjenog Kraljevstva, treba osuditi
zbog ubrzanog propadanja vojnih snaga, toliko je strateška
učinkovitost pretjerane militarizacije američke politike
prijeporna, kako se čini, jer, na koncu, ugrožava rast - kao 1960-ih
- pa i slobode.
Sklonost SAD-a prema vojnoj prevlasti prati sve očitiji prijezir
prema njegovim saveznicima koji je grubo izražen u popularnoj
izjavi 'SAD ratuje, a saveznici pospremaju kuću u doba mira', s
Europljanima čiji je položaj (uglavnom uz izričit ili prešutan
pristanak) srozan na položaj meteka u Ateni u Periklovo doba.
Civilizacijski sukob je za geopolitiku XXI. stoljeća ono što je
Enron za kapitalizam: zamisao koja je odveć neistinita i pogubna da
bi je čelnici najveće demokracije u svijetu nekažnjeno prihvatili.
Nakon atentata u Oklahoma Cityju i sektaških zastranjenja Wacoa,
nitko ne smije zaboraviti da i Amerika, kao svako slobodno društvo,
ima svoje lude. No ona ima odveć važnu ulogu u svijetu da bi imala
pravo da bude luda", piše Nicolas Baverez, odvjetnik, povjesničar i
gospodarstvenik.