SI-HR-GRANICE-Diplomacija SI 7.II.-DELO-GRANICE I SPORAZUM SLOVENIJADELO7. II. 2002.Zašto arbitraža nije rješenje?"Hrvatski naftni 'rat' stigao je u pravom trenutku, kao i sve stvari. No izgleda da je ovaj put dovoljno jasno tko ga je
otpočeo i zašto. To nije očito samo slovenskim naftnim trgovcima, približno jasno postaje i austrijskim, mađarskim, bosanskim distributerima.... i svima drugima koje zanima. Bolju vodu na slovenski mlin ne bismo mogli poželjeti. No što s tom vodom kad ni najdeblje kamenje nije u stanju s njom samljeti zrnje!Dok je slovenska javnost već pomalo umorna od nepresušnog 'hrvatskog slučaja' i dok slovenska sredstva javnog informiranja pokušavaju škakljivi položaj obraditi što je moguće ozbiljnije, gotovo znanstveno, kod susjeda se događa pravi linč žutoga tiska većine onoga što bi moglo mirisati na kompromis između država. Ako je netko pomislio da je Latinica, siječanjska emisija hrvatske TV o granici na moru bila usamljen i zanemarljiv slučaj kojemu ne treba posvećivati ozbiljniju pozornost, drugi slični primjeri u hrvatskim medijima, nekakvi huškački najavljivači možebitnog budućeg političkog ponašanja južnih susjeda, uskoro će mu dokazati
SLOVENIJA
DELO
7. II. 2002.
Zašto arbitraža nije rješenje?
"Hrvatski naftni 'rat' stigao je u pravom trenutku, kao i sve
stvari. No izgleda da je ovaj put dovoljno jasno tko ga je otpočeo i
zašto. To nije očito samo slovenskim naftnim trgovcima, približno
jasno postaje i austrijskim, mađarskim, bosanskim
distributerima.... i svima drugima koje zanima. Bolju vodu na
slovenski mlin ne bismo mogli poželjeti. No što s tom vodom kad ni
najdeblje kamenje nije u stanju s njom samljeti zrnje!
Dok je slovenska javnost već pomalo umorna od nepresušnog
'hrvatskog slučaja' i dok slovenska sredstva javnog informiranja
pokušavaju škakljivi položaj obraditi što je moguće ozbiljnije,
gotovo znanstveno, kod susjeda se događa pravi linč žutoga tiska
većine onoga što bi moglo mirisati na kompromis između država. Ako
je netko pomislio da je Latinica, siječanjska emisija hrvatske TV o
granici na moru bila usamljen i zanemarljiv slučaj kojemu ne treba
posvećivati ozbiljniju pozornost, drugi slični primjeri u
hrvatskim medijima, nekakvi huškački najavljivači možebitnog
budućeg političkog ponašanja južnih susjeda, uskoro će mu dokazati
suprotno. U istarskom dnevnom tisku su, recimo, javljali o
desetinama telefonskih poziva koje su poslije TV emisije dobili kao
prosvjed protiv hrvatske 'popustljivosti' prema Sloveniji.
Primjeri potiču! Ako je moguće tako jako obezvrijediti dogovor
dvojice predsjednika vlade o granici (ali samo onaj dio koji se
odnosi na granicu na moru, dakako), onda se mogu očekivati još neke
slične 'hrabrosti'. Primjerice zahtjev za korjenitom promjenom
Sporazuma o malograničnom prometu i suradnji (SMPS). I to ne samo u
onom dijelu koji ne odgovara nekim hrvatskim interesima. Hrvatska
se kroz prizmu takve ulične politike više ne iskazuje kao pravna
država, jer je pored instituta predsjednika vlade (kod graničnog
sporazuma), kod Sporazuma o malograničnom prometu i suradnji u
cijelosti zanijekan i obezvrijeđen i institut najvišeg zakonodavca
- parlamenta. Za zaboravne: SMPS je parlament ratificirao.
Ulica je (čitaj hrvatski ribari i umaški odbor za cjelovitost
hrvatskoga mora) naime sve glasnija i češće je zastupljena u
istarskom dnevnom tisku s tvrdnjom da je dio SMPS-a previše
prijeporan. 'More postaje sve siromašnije i hrvatski istarski
ribari nipošto ne mogu dopustiti da pet slovenskih koća i 20
ribarica s mrežama lovi duž hrvatske obale do Vrsara. Hrvatske
ribare slovensko more uopće ne zanima jer je još siromašnije od
hrvatskoga', kažu i sve glasnije zahtijevaju da se članak 49. SMPS-
a ne realizira.
Takvi su se prosvjedi mogli čuti u javnosti samo pola godine nakon
što je SMPS ratificirao i slovenski državni zbor. Prije toga u
hrvatskom tisku nije bilo takvih protivnih stajališta. Da su se
javila, slovenski bi zastupnici imali dovoljno razloga za
kolebanje. Naprotiv! Mnogi su sporazum hvalili - i još ga uvijek
hvale - kao izraz konstruktivne i pozitivne neposrednosti u
hrvatsko-slovenskim odnosima. Predstavnici slovenskih i
hrvatskih ribara (za ribare neobično politikantski) čak su se
sastajali prije slovenske ratifikacije i izjavljivali da odlučno
podupiru ratifikaciju SMPS-a. A sada bi istarski Hrvati očito s
veseljem koristili one članke SMPS-a koji im donose korist i
križali one koji bi (možda) mogli biti korisni za pet slovenskih
koća i 20 ribarica s mrežama. Slovenski ribari, oni koji su se
sastajali s umaškim 'kolegama', sada šute.
Analogija sa sporazumom o granici je očita. Sporazum o granici je
dobar - na kopnu gdje mi Hrvati dobivamo 'Jorasovih' 113 hektara,
ali loš je na moru gdje 'gubimo' 'hrvatsko' more. Krivotvorina u
napisanoj izjavi je višeslojna. Hrvati naime u tom dijelu nipošto
ne gube hrvatsko more, jer granica još nije određena pa stoga tu
nikada nije ni bilo 'hrvatskoga' mora. To je perfidno zavođenje
vlastite i tuđe javnosti. Ali dobivaju zemljište koje je jamačno
upisano u piransku (dakle slovensku) zemljišnu knjigu. Mi Slovenci
smo šalu već odavno prozreli, no problem je što Hrvati sve više u nju
vjeruju.
Kakvoću međudržavnog sporazuma prosuđuju po slovenskim
reakcijama. Dok se Slovenci protive nekom prijedlogu (primjerice
SMPS-u), on je najbolji. Kad Slovenci isti prijedlog podupru
(ratifikacija SMPS-a), postane loš. Slovenci nisu bili dovoljno
glasni protivnici postignutoga kompromisa o granici, stoga je
sporazum postao sumnjiv. Na mogućnost da su ekstremisti u Sloveniji
u manjini, (ušutkani još u začetku) i da su Slovenci
prilagodljiviji, demokratski zreliji i više spremni na kompromise,
Hrvatima se očito ne da pomišljati. Barem ne dok pravo ulice može
nadglasati državno pravo. A to je ozbiljna i škakljiva stvar. Ne bi
je riješila ni arbitraža! Tko u Hrvatskoj može jamčiti da se Hrvati
i poslije arbitraže ne bi predomislili i zaključili da je presuda
plod međunarodne urote koja im uskraćuje njihove 'nacionalne
interese'?, pita Boris Šuligoj.