US-islam-Obrana-Diplomacija-Oružani sukobi-Ratovi WT 5. II. PAD MUSLIMANSKOG IMPERIJA SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON TIMES5. II. 2002.Pad muslimanskog imperija"Islam je više od 1000 godina bio u usponu a Mediteran skoro da je bio
islamsko jezero. Muslimanske su vojske stupale Sjevernom Afrikom i Pirinejskim poluotokom, Sicilijom, čak su i dijelovi unutrašnjosti Italije potpali pod vlast polumjeseca; na istoku Otomanski je imperij zamijenio bizantinski, zauzevši čitav Balkan. Sultan je upravljao najmoćnijim vojskama, najvećim blagom i najvećim brojem središta za učenje. Konstantinopol je bio magnet koji je privlačio i trgovce i znanstvenike, i smatrao se centrom oko kojeg se okreće ostatak svijeta. Što je, dakle, pošlo krivo? Zbog čega su moćni pali tako nisko? Bernard Lewis, jedan od najvećih svjetskih stručnjaka za islam i Srednji Istok, pokušava odgovoriti na to pitanje u knjizi 'What Went Wrong?: Western Impact and Middle East Response' (Što je pošlo krivo?: utjecaj Zapada i reakcija Srednjeg Istoka) naglašavajući kulturološke razlike između islamskog Srednjeg Istoka i kršćanskog Zapada. Većim dijelom svoga postojanja, islam je bio egalitarnije usmjeren
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
5. II. 2002.
Pad muslimanskog imperija
"Islam je više od 1000 godina bio u usponu a Mediteran skoro da je
bio islamsko jezero. Muslimanske su vojske stupale Sjevernom
Afrikom i Pirinejskim poluotokom, Sicilijom, čak su i dijelovi
unutrašnjosti Italije potpali pod vlast polumjeseca; na istoku
Otomanski je imperij zamijenio bizantinski, zauzevši čitav Balkan.
Sultan je upravljao najmoćnijim vojskama, najvećim blagom i
najvećim brojem središta za učenje. Konstantinopol je bio magnet
koji je privlačio i trgovce i znanstvenike, i smatrao se centrom oko
kojeg se okreće ostatak svijeta.
Što je, dakle, pošlo krivo? Zbog čega su moćni pali tako nisko?
Bernard Lewis, jedan od najvećih svjetskih stručnjaka za islam i
Srednji Istok, pokušava odgovoriti na to pitanje u knjizi 'What
Went Wrong?: Western Impact and Middle East Response' (Što je pošlo
krivo?: utjecaj Zapada i reakcija Srednjeg Istoka) naglašavajući
kulturološke razlike između islamskog Srednjeg Istoka i kršćanskog
Zapada.
Većim dijelom svoga postojanja, islam je bio egalitarnije usmjeren
od kruto hijerarhijski ustrojenih kršćanskih kraljevstava, što je
bio jedan od razloga njegovog velikog uspjeha. Na primjer, u
Otomanskom imperiju postojale su samo tri okolnosti koje su mogle
usporiti uspon neke osobe do slave: ako je osoba rob, što se moglo
riješiti tako da se otkupi sloboda te osobe; ako nije Musliman, što
je moglo biti riješeno jednostavno prelaskom na novu vjeru; ili ako
se radilo o ženi, za što nije bilo lijeka. Na Zapadu, razlike između
klasa i kasta bile su dominantnije i nisu se mogle tako lako
prevladati.
Vremenom, međutim, Zapad se promijenio. Induktivno razmišljanje
zamijenilo je ono deduktivno i civilizacija je postala
pragmatičnija. Postalo je važnije gledati ribe kako plivaju u vodi
nego čitati Aristotelov opis o tome kako riba pliva u vodi.
Korisnost uvjerenja neke osobe postala je važan faktor. Dok je
Zapad postajao elastičniji u svom pristupu, na Srednjem Istoku se
razvila vrsta kulturološke arteroskleroze. Vladajuće vojne elite
Egipta, npr., smatrale su kako činjenica da Francuzi ubijaju iz
udaljenosti koristeći vatreno oružje odražava slabost. Kukavički
ili ne, Napoleon je osvojio Egipat u izvanredno kratkom roku.
Lewis vjeruje i kako je svjetovna država, koncept koji se pojavio na
Zapadu (...), ključna razlika. Sultan (privremeni čelnik) i kalif
(duhovni čelnik) isti je čovjek. O tome da li takvo ustrojstvo
zapravo usporava napredak može se raspravljati; no najbogatija,
najmoćnija zemlja današnjice ujedno je i najbolji primjer istinske
svjetovne države. Moderna Turska, koja je nastala na krhotinama
Otomanskog imperija, ukinula je ured kalifa i danas se identificira
kao svjetovna država, jedina srednjoistočna zemlja s većinskim
muslimanskim stanovništvom koja je to učinila.
Lewis, opisujući rekonstrukciju Turske ističe kako Kemal Ataturk i
njegovi pristaše nisu pitali tko ih je doveo na tako niske grane,
nego zbog čega su pali tako nisko. Ako žele poboljšati svoju
situaciju, razmišljali su, oni sami trebaju nešto poduzeti. Morali
su se preispitati, priznati svoje greške i popraviti ih. Samo tada
je moglo doći do ikakvog napretka prema ostvarivim ciljevima.
Ostatak Srednjeg Istoka, međutim, učinio je obrnuto i okrivio sve
osim sebe samih za stanje u kojem se nalazio. Prvo su to bili
Mongoli, zatim Otomanski imperij, a zatim Francuzi i Englezi koji
su postali krivi za sve manjkavosti. Sada su na redu SAD i Izrael.
Lewis vjeruje da je islamski svijet nakon 11. rujna došao do
prekretnice. Islamski svijet mora konačno preuzeti odgovornost za
svoja djela, upitati se kako su stvari pošle krivo i što je potrebno
kako bi se ispravile; a zatim, možda uz injekciju demokracije,
islamski svijet može ponovno zauzeti svoj nekadašnji položaj
centra civilizacije. Ako, međutim, islamski svijet nastavi igrati
ulogu žrtve, nastavit će ići putem mržnje i nasilja koji vodi do
kaosa koji obično rezultira inozemnom intervencijom. Izbor je na
njima, i jedino oni mogu donijeti tu odluku.
Lewis ne komentira vanjsku politiku SAD-a. No u arapskom svijetu,
kao, uostalom, i u većem dijelu svijeta ništa ne uspijeva kao
uspjeh. Zbog naše izvanredne pobjede u Afganistanu, ton arapskih
kritika se izmijenio. Ako nastavimo našim sadašnjim putem odlučno,
demokratske vrijednosti bi mogle pobijediti. Moglo bi proći još
dosta vremena prije nego što se na Srednjem Istoku pojavi istinski
svjetovna demokratska zemlja, no ako se naposljetku ipak pojavi, a
za njom počnu nicati druge, čitav svijet će se promijeniti, i to na
bolje", piše Sol Schindler, umirovljeni dužnosnik ministarstva
vanjskih poslova.