PARIZ, 3. veljače (Hina) - Tunel Mont-Blanc, zatvoren za promet od tragedije u ožujku 1999. godine, mogao bi biti ponovno otvoren sredinom mjeseca, ako posljednji test sigurnosti u ponedjeljak bude prošao prema očekivanjima.
PARIZ, 3. veljače (Hina) - Tunel Mont-Blanc, zatvoren za promet od
tragedije u ožujku 1999. godine, mogao bi biti ponovno otvoren
sredinom mjeseca, ako posljednji test sigurnosti u ponedjeljak
bude prošao prema očekivanjima. #L#
Otvoren za promet 1965., u dužini od 11,6 kilometara, na dionici
autoputa koji povezuje Chamonix i Val d'Aostu, tunel Mont-Blanc
zatvoren je za promet nakon tragedije 24. ožujka 1999. godine, kada
se belgijski kamion zapalio, a u požaru je živote izgubilo 39 osoba.
Na program modernizacije i jačanja mjera sigurnosti, koji su
usvojile talijanske i francuske vlasti u prosincu 1999., utrošeno
je više od 380 milijuna eura, u jednakim dijelovima raspoređeno na
Francusku i Italiju.
"Izabrali smo najvišu moguću razinu sigurnosti na svijetu", kaže,
Bernard Levy, direktor ATMB (Autoputa i tunela Mont-Blanc). U
obnovljenom tunelu izgrađena su 124 dimna ispusta i ventilatora s
kapacitetom izbacivanja 150 kubičnih metara dima u sekundi, brojne
zaštitne rampe, sigurnosne komore na svakih 100 metara, te
postavljena nova signalizacija i tisuće termografičkih detektora i
kamera.
Nizom testova izvrešnih u zadnja dva tjedna, od kojih će posljednji
biti u ponedjeljak, ispituju se različiti scenariji, od lavine koja
bi otežala pristup dvjema vanjskim platformama, preko simulacije
požara i evakuacije ljudi, do pružanja različite medicinske
pomoći.
Rezultate testova razmatrat će 6. veljače francusko-talijanski
Odbor za sigurnost, a dva dana kasnije, u Rimu se sastaje
međuvladino povjerenstvo koje će predložiti datum otvaranja tunela
te načine i uvjete njegovog korištenja.
U prvo vrijeme, tunel bi bio otvoren samo za automobile. Pristup
kamionima bit će predmet posebne odluke talijanskih i francuskih
ministara prometa, Pietra Lunardija i Jean-Claudea Gayssota, no
najvjerojatnije ne prije francuskih predsjedničkih i
parlamentarnih izbora.
Povratku kamiona u dolinu Chamonixa i Val d'Aoste protive se
Zeleni, koji su, s ove strane Alpa, članovi Jospinove koalicijske
vlade "pluralne" ljevice. Peticiju ARSMB-a, Udruženja za očuvanje
okoliša Mont Blanca, potpisalo je više od 500 tisuća stanovnika te
prekogranične regije..
Dok je Italija požurivala otvaranje tunela, jer su u pitanju veliki
ekonomski ulozi zbog odsječenosti sjevera Italije od Švicarske i
sjeverno-zapadnog dijela kontinenta, francuska je strana više
inzistirala na mjerama sigurnosti, poglavito nakon što je u
listopadu prošle godine nesreća pogodila i tunel Gothard. Ministar
Gayssot je još u prosincu 1999. bio najavio otvaranje tunela za
jesen 2000. godine, ali je taj datum otad bio više puta odlagan.
"Gothard je bio brzo otvoren nakon nesreće, jer njime upravlja
isključivo talijanska tvrtka. Tunel Mont-Blanc ostaje zatvoren,
jer moramo voditi računa o francuskoj strani", kaže nedavno Massimo
Lattanzio, predstavnik Berlusconijeve stranke Forza Italia u
regionalnom vijeću Val d'Aoste, i krivicu svaljuje posebno na
"ekološko ludilo talijanskih zelenih i njihovih francuskih
prijatelja".
Nema francusko-talijanskog susreta na kojem ponovno otvaranje
tunela nije bilo jednom od glavnih točaka dnevnoga reda u zadnje
dvije i pol godine.
Uz nesumnjive velike ekonomske uloge, te ekološke i druge razloge,
u igri su bile, i ostaju, i različite politike transporta u Europi,
sukob dviju krajnjih koncepcija: "sve na tračnice" i "sve na gume".
Istraživanje Europske federacije za transport i okoliš pokazuje da
osim Švicarske (gdje se 69 posto robnog prometa obavlja preko
željezničke mreže), udio transporta po načelu "sve na tračnice"
zaostaje za cestovnim. Cestovni transport u Uniji predstavlja čak
44 posto ukupnog transporta roba, 41 posto se odvija morskim, samo 8
posto željezničkim te 4 posto riječnim putovima ili kanalima.
(Hina) fcet nab