US-nato-Obrana-Diplomacija-Oružani sukobi-Ratovi WT 30. 1. ZASTARJELI SAVEZ? SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON TIMES30. 1. 2002.Zastarjeli savez?"Dok su sve oči uprte u rat protiv terorizma - u Afganistanu, na Filipinima, u Somaliji i
kojim god drugim točkama južno ili istočno koje su moguće odrednice druge faze rata - u Europi se šire strahovi zbog nove prijetnje NATO-u. Ne, ne radi se o tome da su islamski gerilci u akciji ili da ruski medvjed pokazuje svoje zube. Radi se o mogućnosti da je NATO suočen s egzistencijalnom prijetnjom da je izgubio svoju svrhu. Činjenica da se ti strahovi javljaju u isto vrijeme kada NATO priprema novi krug širenja koji će vjerojatno obuhvatiti prve tri bivše sovjetske republike zaista je ironična. Za one među nama koji već dugo smatraju kako je NATO kamen temeljac postsovjetskog uređenja u Europi, bio bi to i veoma ozbiljan razvoj situacije, još jedna tragična žrtva 11. rujna. Znakova opasnosti ima mnogo. Kao što je to istaknula Celleste Wallander iz Centra za strateške i međunarodne studije na seminaru centra o Novim pristupima ruskoj sigurnosti, 'Nakon 11. rujna... važnost NATO-a je upitna. Suočeni smo s novom svjetskom sigurnosnom situacijom, s novom sigurnosnom misijom. NATO se pozvao na članak
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
30. 1. 2002.
Zastarjeli savez?
"Dok su sve oči uprte u rat protiv terorizma - u Afganistanu, na
Filipinima, u Somaliji i kojim god drugim točkama južno ili istočno
koje su moguće odrednice druge faze rata - u Europi se šire strahovi
zbog nove prijetnje NATO-u. Ne, ne radi se o tome da su islamski
gerilci u akciji ili da ruski medvjed pokazuje svoje zube. Radi se o
mogućnosti da je NATO suočen s egzistencijalnom prijetnjom da je
izgubio svoju svrhu. Činjenica da se ti strahovi javljaju u isto
vrijeme kada NATO priprema novi krug širenja koji će vjerojatno
obuhvatiti prve tri bivše sovjetske republike zaista je ironična.
Za one među nama koji već dugo smatraju kako je NATO kamen temeljac
postsovjetskog uređenja u Europi, bio bi to i veoma ozbiljan razvoj
situacije, još jedna tragična žrtva 11. rujna.
Znakova opasnosti ima mnogo. Kao što je to istaknula Celleste
Wallander iz Centra za strateške i međunarodne studije na seminaru
centra o Novim pristupima ruskoj sigurnosti, 'Nakon 11. rujna...
važnost NATO-a je upitna. Suočeni smo s novom svjetskom sigurnosnom
situacijom, s novom sigurnosnom misijom. NATO se pozvao na članak
br. 5 nakon rujanskog napada, no NATO nije instrument na koji se SAD
odlučio osloniti kako bi porazio prijetnju s kojom je suočen.'
Uzmimo npr. američku vojnu kampanju u Afganistanu. NATO je na
sumnjiv način odsutan sa slike iz nekoliko razumljivih razloga.
Bushovoj je vladi za rat bila potrebna politička koalicija, ne
vojna, što je i ostvarila, uključujući zemlje diljem svijeta, ne
samo Europu. Europljani nam jednostavno nisu bili potrebni.
Drugo, čak i da su nam potrebni, zemlje NATO-a, uz izuzetak Velike
Britanije i Turske, nisu u dovoljnoj mjeri vojno spremne da nas mogu
pratiti. Nitko drugi nije dovoljno tehnički osposobljen za vođenje
zračne kampanje. Treće, tu je i pitanje kontrole a ovdje vojna
kampanja na Kosovu ostaje primjer upozorenja za vojne stratege
SAD-a. Bushova vlada nije željela čekati na jednoglasnu podršku
drugih vlada NATO-a da realizira svoju kampanju.
Ili, npr. odnos Bushove vlade prema Rusiji. U nedavno objavljenom
intervjuu u Washington Timesu, državni tajnik Colin Powell naveo je
američko- ruske odnose a posebice predloženo zajedničko vijeće
NATO-a i Rusije, kao najveći uspjeh vanjske politike Bushove vlade.
Zamisao je slijedeća: 'identificirati i nastojati iskoristiti
prilike za zajedničku akciju 20-torice'- što znači 19 zemalja
članica NATO-a i Rusija, koje bi funkcionirale u partnerstvu.
Koncept NATO-a kao 20-orice predstavlja Powellovu pobjedu nad
ministrom obrane, Donaldom Rumsfeldom, koji se tome izričito
protivio. Ako i postoji ikakav način da NATO kao 20-orica može
izbjeći postati verzija Organizacije za sigurnost i suradnju u
Europi, političke birokracije, taško ga je zamisliti.
Drugim riječima, savez je suočen s nekoliko teških pitanja dok se
približavamo praškom summitu NATO-a u studenom. Može li podvojeni
NATO funkcionirati, NATO u kojem Amerikanci vode ratove a
Europljani održavaju mir? Koje će se nacije pozvati da se pridruže
savezu? I je li NATO sposoban redefinirati svoju misiju?
Sadašnji trend u Europi ide u prilog širenju koje bi uključilo pet
novih članica- Latviju, Estoniju i Litvu, kao i Sloveniju i
Slovačku. Bushova vlada, izgleda, smatra kako bi bio potreban i
južni ogranak, što bi značilo priključivanje i Rumunjske i
Bugarske. Hoće li daljnje širenje oduzeti savezu njegovo značenje?
Ako se bude pridružila i Rusija, to postaje gotovo neizbježan
zaključak.
Bez obzira na sve, treba odgovoriti na slijedeća pitanja: dio
kakvog NATO-a će te zemlje postati, i koja će biti njegova svrha?
Ako su problemi Europe manje ili više 'riješeni'- s time da je
Balkan posljednje područje Europe koje je i nakon dva svjetska rata
posljednjeg stoljeća trebalo 'srediti'- može li se NATO
preusmjeriti prema rješavanju novih prijetnji koje se javljaju van
njegovog teritorija?
Najbolji prijedlog za kristaliziranje tih pitanja stigao je od
senatora Richarda Lugara, koji je izazvao stratege NATO-a u svom
govoru koji je održao u Bruxellesu 19. siječnja. 'Koliko god bili
važni, ni širenje NATO-a ni suradnja NATO-a i Rusije nije
najvažnije pitanje s kojim su naše zemlje danas suočene', rekao je.
'To pitanje je rat protiv terorizma. NATO mora odlučiti da li želi
sudjelovati u tom ratu. Mora odlučiti želi li biti relevantan u
rješavanju najvažnijeg sigurnosnog problema današnjice.'
Apsolutno točno", piše Helle Dale.