CH-IT-KOMENTARI-Politika ŠV 26.I.-NZZ-BERLUSCONI ŠVICARSKANEUE ZUERCHER ZEITUNG26. I. 2002.Je li Italija u Latinskoj Americi?"Tri tjedna poslije ostavke ministra vanjskih poslova Rugggiera, smirili su se potresi koje je izazvao prvi
odlazak iz Berlusconijeve vlade. Još se samo sporadično podsjeća talijanskog šefa vlade da je njegova ekipa Ruggierovim odlaskom izgubila puno prestiža i da on sam nije bio uvjerljiv manager krize. Berlusconi do daljnjega vodi ministarstvo vanjskih poslova gdje je vrlo dinamično najavio temeljne reforme. Diplomatsko osoblje, tako glasi smisao, ne bi smjelo gubiti vrijeme na koktele i večere, nego unaprjeđivati vanjsku trgovinu svoje zemlje. Da će ih od sada mjeriti po njezinom rastu.Berlusconi poslije izbornog uspjeha proteklog svibnja nije prestao biti najuspješniji poslovni čovjek u zemlji. Čini se da je svojem koncernu Fininvest pripojio i poduzeće pod imenom Italija i ponajprije izokrenuo načelo po kojemu najprije treba služiti zemlji. Od prvoga dana njegova mandata ipak lebdi pitanje kako bi se trebali uskladiti privatni poslovi najbogatijeg čovjeka u zemlji s funkcijom predsjednika vlade Republike Italije. On sam to pitanje
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
26. I. 2002.
Je li Italija u Latinskoj Americi?
"Tri tjedna poslije ostavke ministra vanjskih poslova Rugggiera,
smirili su se potresi koje je izazvao prvi odlazak iz
Berlusconijeve vlade. Još se samo sporadično podsjeća talijanskog
šefa vlade da je njegova ekipa Ruggierovim odlaskom izgubila puno
prestiža i da on sam nije bio uvjerljiv manager krize. Berlusconi do
daljnjega vodi ministarstvo vanjskih poslova gdje je vrlo
dinamično najavio temeljne reforme. Diplomatsko osoblje, tako
glasi smisao, ne bi smjelo gubiti vrijeme na koktele i večere, nego
unaprjeđivati vanjsku trgovinu svoje zemlje. Da će ih od sada
mjeriti po njezinom rastu.
Berlusconi poslije izbornog uspjeha proteklog svibnja nije prestao
biti najuspješniji poslovni čovjek u zemlji. Čini se da je svojem
koncernu Fininvest pripojio i poduzeće pod imenom Italija i
ponajprije izokrenuo načelo po kojemu najprije treba služiti
zemlji. Od prvoga dana njegova mandata ipak lebdi pitanje kako bi se
trebali uskladiti privatni poslovi najbogatijeg čovjeka u zemlji s
funkcijom predsjednika vlade Republike Italije. On sam to pitanje
rado izbjegava argumentom da je većina birača još u svibnju znala
komu je dala glas.
Biračko je tijelo u izbornoj borbi dakako čulo obećanje da će šef
Doma sloboda u prvih sto dana riješiti sukob koji proizlazi iz posla
i politike. Odgovarajući predložak parlament je predočio tek ovoga
tjedna - primjereno rješenje prijedlog ipak nipošto ne nudi. U
njemu nema govora ni o slijepom povjerenju niti o tomu da se
Berlusconi mora rastati od svojeg poslovnog carstva. Raspravlja se
samo o raznim nadzornim gremijima koji bi morali nadzirati da ne
samo predsjednik vlade nego i drugi visoki dužnosnici imaju u vidu
interese zemlje a ne svoje vlastite.
To 'rješenje' je premalo, jer nadzorni gremij ne bi imao nikakvih
ovlasti. Promašilo je cilj jer ono što je žurno potrebno nije nadzor
sa svrhom sprječavanja sukoba interesa, nego ponajprije
razdruženje Berlusconijevih interesa. Daljnje je nadzorno tijelo
osim toga nepotrebno, jer ih za skupinu na koju se odnosi ima
dovoljno, od zakona do državnih odvjetnika itd. Prijedlog je u
svojoj licemjernoj nespretnosti gotovo smiješan - stanje za koje
varljivo obećava rješenje ipak nije smiješno nego zapravo uvreda
talijanskoj demokraciji. U strankama desne sredine očito nedostaje
osjetilo za to da se Berlusconijevo miješanje interesa, kumulacija
političke i gospodarske moći koje prisvaja, u europskoj
demokraciji ne bi smjelo tolerirati niti sto dana.
Privatni poslovi predsjednika vlade ipak nisu jedina besmislica.
Druga anomalija je stalno razilaženje izvršnog šefa i njegovih
ljudi od povjerenja s jedne strane i pravosuđa s druge strane. Više
nitko nema sluha za upozoravajuće riječi predsjednika države
Ciampija. Ružna svađa odigrava se na ranim razinama. S jedne strane
radi se o potrebnim reformama na području pravosuđa koje u
međuvremenu izazivaju nepovjerenje, jer dolaze iz Berlusconijeve
kuhinje. Jer taj isti je Berlusconi - s druge strane - zajedno s
nekim svojim 'kuharima' upleten u niz postupaka zbog prljavih
zaključenja poslova. S pogledom na jedan od procesa koji se protiv
njega vodi u Milanu, nedavno je izronilo pitanje bi li morao dati
ostavku kao šef vlade ako bude osuđen. Njegova je razdraženost bila
znatna: kazne bi mogao ukloniti ali ne bi mogao izbjeći političke
posljedice.
Neki su Berlusconijevi napori tijekom osam mjeseci obavljanja
dužnosti bili usmjereni na to da do toga ne dođe. Niz zakona koje je
njegova vlada u zadnjih osam mjeseci usvojila po čudnom redu
prioriteta i koje je parlament - zahvaljujući većini
Berlusconijeve koalicije - odobrio, trebali su preventivno
ukloniti eventualne neugodnosti. Od ukidanja poreza na nasljedstvo
preko otežavanja pravne pomoći do smanjenja kaznenih mjera i do
skraćenja rokova zastare za neke novčane delikte, nalazi se
poprilično zbog čega se i u zemlji i u inozemstvu ne mršte samo
pravnici.
Od svih novosti u prvom redu koristi ima Berlusconi osobno. Kako bi
tu bilo kakvo nadzorno povjerenstvo povuklo crtu između
'normalnog' zakonodavstva i zloporabe vlasti? Osim toga, jamačno
bi bilo bespomoćno i zbog diskreditiranja i politiziranja
pravosuđa što Berlusconi i njegovi pristaše nesalomljivom strašću
provode već godinama. Jer optužbe inkriminiranog poslovnog
čovjeka, ma koliko to bilo apsurdno, protiv sudaca i državnih
odvjetnika, dobivaju novu dimenziju kad dolaze iz usta onih koji su
na vlasti. Dovode do slabljenja treće sile u državi, daleko više
potresaju vjerodostojnost i čvrstoću pravosuđa koje - i u
Berlusconijevoj Italiji - mora biti neovisno, nestranačko,
slobodno od utjecaja i čvrsto.
Je li se to već dogodilo? Vremena kad su gradonačelnici bili narodni
junaci i kad su se u Milanu po zidovima ispisavle parole potpore za
'Tonina' i Borellija, odavno su prošla. 'Čiste ruke' danas se u
Italiji više povezuju s pretjeranom revnošću nekih državnih
odvjetnika nego s činjenicom da su pomeli korumpiranu političku
klasu i omogućili obnovu. Budući da Berlusconi djelomično
utjelovljuje političke tradicije s kojima je Italija obračunala
početkom devedesetih godina, malo čudi što je politička
rehabilitacija korumpiranog lika kakav je Bettino Craxi dvije
godine poslije njegove smrti bliža nego ikada. Dok šef vlade,
majstor polarizacije i provokacije s tim u vezi govori o pomirbi i
poziva na 'moralno i civilno jedinstvo', jedno UN-ovo povjerenstvo
zabrinuto je za neovisnost sudskog staleža kao da je Italija u
Latinskoj Americi.
Berlusconi za sada može računati s time da je oporba jako
rascjepkana i da mu ne može uzvratiti, dok su Talijanima ovih
tjedana važniji problemi s onečišćenim zrakom, odricanje od vožnje
automobilom i navikavanje na euro, nego način na koji Berlusconi
politizira. Šef Forza Italia u vlastitoj zemlji ima zapravo 'Carte
blanche'. Ne posjeduje samo beskrupuloznost, gospodarsku moć i
mogućnost utjecaja svojih masovnih medija, nego i politički
instrumentarij da talijanskoj državi nanese štetu koja bi mogla
trajati dulje od njegova mandata", zaključuje komentator lista
nw.