US-palestina-Obrana-Diplomacija-Oružani sukobi-Ratovi IHT 26. I. BRZEZINSKI O SREDNJEM ISTOKU SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE26. I. 2002.Traži se američki nacrt za mir na Srednjem istoku"Dok Bushova vlada vrši
reviziju svoje srednjoistočne politike, mora se suočiti s četiri činjenice o izraelsko- palestinskom sukobu: - Ako budu prepušteni sebi samima, Izraelci i Palestinci će ratovati i neće ostvariti mir. Niti jedna od strana nije sposobna poduzeti konačne korake koji su potrebni za bolno, povijesno mirenje. - Međunarodna podrška Izraelu nikada nije bila oskudnija. Izrael je uživao u moralnoj satisfakciji tijekom pola stoljeća sukoba, no sada se kompromitira svojom represivnom okupacijom i ubijanjem palestinskih civila - bacajući tako u sjenu globalnu osudu palestinskih terorističkih taktika usmjerenih na izraelsko stanovništvo. - Paradoksalno, grubi nacrt jedine održive formule za rješenje već postoji, djelomice je ostvaren kroz ranije, nedovršene pregovore a djelomice kroz UN-ove rezolucije. - SAD, zalažući se za mir, dok istovremeno izbjegava njegovu
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
26. I. 2002.
Traži se američki nacrt za mir na Srednjem istoku
"Dok Bushova vlada vrši reviziju svoje srednjoistočne politike,
mora se suočiti s četiri činjenice o izraelsko- palestinskom
sukobu:
- Ako budu prepušteni sebi samima, Izraelci i Palestinci će
ratovati i neće ostvariti mir. Niti jedna od strana nije sposobna
poduzeti konačne korake koji su potrebni za bolno, povijesno
mirenje.
- Međunarodna podrška Izraelu nikada nije bila oskudnija. Izrael je
uživao u moralnoj satisfakciji tijekom pola stoljeća sukoba, no
sada se kompromitira svojom represivnom okupacijom i ubijanjem
palestinskih civila - bacajući tako u sjenu globalnu osudu
palestinskih terorističkih taktika usmjerenih na izraelsko
stanovništvo.
- Paradoksalno, grubi nacrt jedine održive formule za rješenje već
postoji, djelomice je ostvaren kroz ranije, nedovršene pregovore a
djelomice kroz UN-ove rezolucije.
- SAD, zalažući se za mir, dok istovremeno izbjegava njegovu
precizniju definiciju, nenamjerno produljuje sukob.
U međuvremenu, rizik od obostranog ubijanja uništava i ono malo što
je preostalo od mirovnog procesa. Jasera Arafata izraelska strana
sada ocrnjuje kao lokalnu verziju Osame bin Ladena, dok Palestinci
Ariela Sharona vide kao ratnog zločinca. Svaka strana najgore
moguće motive pripisuje onoj drugoj.
U takvim okolnostima, sve je veći rizik da bi Arafata s vlasti mogao
zbaciti izraelski pritisak ili da bi ga mogao ubiti neki radikalni
Palestinac, ili da bi Zapadnom obalom mogla zavladati anarhija.
Sharon bi mogao kalkulirati kako bi u tom slučaju putem ponovne
okupacije Palestincima mogao nametnuti popustljivije čelništvo,
no vjerojatnije je da bi u tom slučaju došlo do urbanog gerilskog
rata protiv Izraela, nalik na onaj u Alžiru. S obzirom na zlokobna
predviđanja za regiju, predloženi američki nacrt za mir nije mogao
biti pravodobniji.
Američki plan bi u svakom slučaju prihvatili Europska Unija i
Rusija. Dobio bi podršku UN-a. Pažnju izraelske i palestinske
javnosti usmjerio bi na nešto drugo osim njihovih strahova i
mržnji. Čak i ako ga u početku budu odbili, vremenom bi Izraelce i
Palestince prisilio da se zapitaju ne bi li njegovo prihvaćanje
bila bolja alternativa od beskonačnih sukoba.
Kada je posrijedi pitanje što bi istinski pošten mir donio sa sobom,
postoji izvanredna količina međunarodnog konsenzusa. Njegovi
različiti sastavni dijelovi nalaze se u transkriptima prekinutih
pregovora u Tabi iz siječnja 2001., u prijedlozima Ehuda Baraka iz
rujna 2000., u govoru državnog tajnika Colina Powella iz listopada
ove godine i u rezolucijama 242 i 338 Vijeća sigurnosti UN-a. Njih
treba sistematično ujediniti.
Za istinski mir postoji samo jedna formula: koegzistencija
izraelske države s palestinskom, tako da prva bude sigurna a druga
održiva.
Sigurnost Izraela ne znači samo nedvosmisleno palestinsko
prihvaćanje izraelskog prava na postojanje nego i posebna
sigurnosna uređenja koja prelaze izraelske granice, koje bi
približno odgovarale onima iz 1967. Takva uređenja trebala bi
uključivati i produljenu sigurnosnu ulogu SAD-a kao i
demilitarizaciju palestinske države.
Održivost palestinske države znači da na Zapadnoj obali
palestinska država treba biti jedinstvena, ne ispresijecana
izraelskim putovima do naoružanih naselja. Veći dio tih naselja
trebao bi biti uništen, osim onih u neposrednoj blizini Jeruzalema,
a ona bi postala dio izraelskog dijela grada. Jeuzalem bi bio
prijestolnica obiju država, sa suverenitetom koji bi bio pažljivo
segmentiran i određen za većinu svetišta.
Samo nekolicini palestinskih izbjeglica bilo bi simbolično
dopušteno pravo povratka u njihove domove u Izraelu, a ostatak bi
bio naseljen u Palestini ili u susjednim arapskim državama. Nacrt
bi trebao sadržavati i rješenja za mnoga druga pitanja kao što je
pravo na vodu. Jedina opcija tako je postaviti na stol
arhitekturalno kompletnu viziju mira, u nadi da će razum ipak
prevladati", piše Zbigniew Brzezinski.