DE-KOMENTARI-Terorizam-Religija/vjerovanje NJ 23.I.-TAZ-NAJGORA RIJEČ NJEMAČKADIE TAGESZEITUNG23. I. 2002.Najgora riječ godine"Tu bi se rečenicu moglo za vječnost uklesati u mramor: 'Nijedna vjera u Boga, bez obzira koje religije, ne
može opravdati rat niti terorističke napade.' To je pojašnjenje žirija da riječ 'božji ratnik' odabere za 'najgoru riječ 2001. godine'. Pojam ne treba 'prihvatiti' niti kao okrivljavanje terorista Al Kaide niti kao medijski opis. To zvuči dobro, točno je i pokazuje: jaz između donekle prosvijećenog Zapada i vjerskih fanatika nije nepremostiv.Jer iako nam se ne sviđa: postoje ljudi koji svojom vjerom u nekog Boga vode rat i teror ili ih opravdavaju. Shema vjerske i socijalne nesnošljivosti održala se stoljećima. Rat, mučenje, progon i mržnja u ime Boga nisu izum islama ili kršćanstva, nego konstanta u povijesti ljudskih ideologija. Očito vlada suglasje o tomu da vjera ne smije biti razlog za rat - ali se gospodarski i politički razlozi prihvaćaju bez pogovora.Razlika je u obećanju boljega svijeta koji nude vjere. Nemoguće je za Božić pjevati o miru na zemlji i istodobno ratovati. A mi to ipak
NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
23. I. 2002.
Najgora riječ godine
"Tu bi se rečenicu moglo za vječnost uklesati u mramor: 'Nijedna
vjera u Boga, bez obzira koje religije, ne može opravdati rat niti
terorističke napade.' To je pojašnjenje žirija da riječ 'božji
ratnik' odabere za 'najgoru riječ 2001. godine'. Pojam ne treba
'prihvatiti' niti kao okrivljavanje terorista Al Kaide niti kao
medijski opis. To zvuči dobro, točno je i pokazuje: jaz između
donekle prosvijećenog Zapada i vjerskih fanatika nije
nepremostiv.
Jer iako nam se ne sviđa: postoje ljudi koji svojom vjerom u nekog
Boga vode rat i teror ili ih opravdavaju. Shema vjerske i socijalne
nesnošljivosti održala se stoljećima. Rat, mučenje, progon i
mržnja u ime Boga nisu izum islama ili kršćanstva, nego konstanta u
povijesti ljudskih ideologija. Očito vlada suglasje o tomu da vjera
ne smije biti razlog za rat - ali se gospodarski i politički razlozi
prihvaćaju bez pogovora.
Razlika je u obećanju boljega svijeta koji nude vjere. Nemoguće je
za Božić pjevati o miru na zemlji i istodobno ratovati. A mi to ipak
radimo. Jer iako rat u Afganistanu nije 'križarski rat' - najgora
riječ broj 2, jer je njome predsjednik Bush mislio na vojnu odmazdu
- , ipak je obračun između sekularne politike i vjerski opterećenog
djelovanja.
Za razliku od mišljenja članova žirija, vjera ipak može opravdati
rat, samo što smo mi odlučili da se protiv toga borimo. Zapad brani i
slobodu vjerovanja ili nevjerovanja, slobodu koju su društva
tijekom stoljeća prkosom iznudila od crkve i države. Između te
tradicije individualne slobode i zahtjeva fundamentalista da
definiraju i pogubljuju one koji su kao nevjernici ostvarili pravo
na postojanje, nema dijaloga. 'Božji ratnici' zalažu se za zadrtost
u kojoj Zapad prepoznaje svoju vlastitu povijest. Agresivna
nesnošljivost prema drugima i prema strancima ne nestaje kad neku
riječ proglasimo najgorom riječju. Ali jasno pokazuje gdje
vrijednost 'Bog' postaje nevrijednost", drži komentator lista
Bernhard Poetter.