DE-E-KOMENTARI-Organizacije/savezi-Politika NJ 23.I.-DIE WELT- K. LAMERS O BALKANSKOM STABILIZACIJSKOM PAKTU NJEMAČKADIE WELT23. I. 2002.Reformirajte balkanski pakt!"Stabilizacijski je pakt rođen 1999. kao njemačka, tada kao EU-ova
inicijativa u reakciji na osobito tragičnu iako možda predvidljivu eskalaciju sukoba na Kosovu. Pri tomu je trebao prikriti kažnjivi propust europske politike u jugoistočnoj Europi: potpuni nedostatak obuhvatne regionalne akcije. Poslije žurnih pregovora Stabilizacijski je pakt od početka imao konkurenciju u Stabilizacijskom i pridružbenom sporazumu za jugoistočnu Europu EU-ovog Povjerenstva kao i u drugim regionalnim inicijativama. Nove instrumente EU-a poput Stabilizacijskog i pridružbenog sporazuma Stabilizacijski pakt nije sukladno dopunio, nego se djelomično neuredno poklapaju. Zbog toga je potpora od strane EU-a bila bez oduševljenja. Tvrdoglavim boksanjem Bode Hombacha kao koordinatora, savezna je vlada nepotrebno dodatno pogoršala izglede inicijative na uspjeh: kao očito svježe isključenog ministra i nestručnjaka za Balkan, njegovo je imenovanje dalo dvojben znak zemljama regije kao i partnerima u EU.Još uvijek Stabilizacijski pakt boluje od teških konstrukcijskih
NJEMAČKA
DIE WELT
23. I. 2002.
Reformirajte balkanski pakt!
"Stabilizacijski je pakt rođen 1999. kao njemačka, tada kao EU-ova
inicijativa u reakciji na osobito tragičnu iako možda predvidljivu
eskalaciju sukoba na Kosovu. Pri tomu je trebao prikriti kažnjivi
propust europske politike u jugoistočnoj Europi: potpuni
nedostatak obuhvatne regionalne akcije. Poslije žurnih pregovora
Stabilizacijski je pakt od početka imao konkurenciju u
Stabilizacijskom i pridružbenom sporazumu za jugoistočnu Europu
EU-ovog Povjerenstva kao i u drugim regionalnim inicijativama.
Nove instrumente EU-a poput Stabilizacijskog i pridružbenog
sporazuma Stabilizacijski pakt nije sukladno dopunio, nego se
djelomično neuredno poklapaju. Zbog toga je potpora od strane EU-a
bila bez oduševljenja. Tvrdoglavim boksanjem Bode Hombacha kao
koordinatora, savezna je vlada nepotrebno dodatno pogoršala
izglede inicijative na uspjeh: kao očito svježe isključenog
ministra i nestručnjaka za Balkan, njegovo je imenovanje dalo
dvojben znak zemljama regije kao i partnerima u EU.
Još uvijek Stabilizacijski pakt boluje od teških konstrukcijskih
pogrešaka u svojem mandatu: koordinator samo treba igrati ulogu
maklera i nema nikakva vlastita operativna sredstva. Metoda raznih
'stolova' vrlo je nepregledna. Veliki broj nad- i podkoordinatora
međusobno se spotiče. Pakt obuhvaća agendu proglašenu tematskom,
od 'medija' preko 'izbjeglica', 'privatnog gospodarstva' do 'malog
oružja' i tradicionalnih tema sigurnosne arhitekture. Koordinator
mora izvoditi akrobacije, uvjeriti 'donatore' (Povjerenstvo EU-a,
međunarodne novčarske organizacije, SAD, države članice EU-a itd.)
da potpomažu prekogranične, regionalne projekte i uvjeriti
'korisnike' da traže baš takve projekte - i to bez pismene potvrde o
pristupu sredstvima, kriterijima dodjele i modalitetima donatora.
Tako je posve ovisan o dobronamjernosti donatora i o povjerenju
korisnika. Tijekom proteklih godina ubrzo je postalo jasno da je
oboje ograničeno: donatori, ponajprije Povjerenstvo EU-a, nisu
bili spremni dati na raspolaganje sredstva za unaprjeđenje u
željenoj mjeri. Naprotiv, njihov je angažman sve slabiji.
Korisnici se sa svoje strane usredotočuju daleko manje na stvarnu
supstanciju i važnost projekata nego na unutarnjepolitički
iskoristive svote. To je neminovno dovelo do sve većih
frustracija.
Protivno nekim očekivanjima, Stabilizacijski pakt nije sredio
kontraproduktivni kaos 'europske' nazočnosti u jugoistočnoj
Europi, nego ga je još pojačao: međusobno se naganjaju - bez
potpunog popisa - među ostalim Visoki predstavnik zajedničke
politike EU-a, EU-ovi povjerenici mjerodavni za vanjsku i razvojnu
suradnju i humanitarnu pomoć, ministri vanjskih poslova zemlje
koja predsjedava Vijećem EU-a, voditelj EU-ove agencije za obnovu
Saloniki sa svojim antenama u Prištini, Skopju itd., voditelj
civilnog dijela misije Ujedinjenih naroda kao i voditelji misija
UN-a i OESS-a u Bosni i Hercegovini, posrednici EU-a i OESS-a u
Makedoniji i drugim zemljama regije kao i EU-ov posebni koordinator
za Stabilizacijski pakt i više njegovih predstavnika odnosno
dužnosnika za razna tematska područja.
Opće vijeće EU-a početkom je prosinca za nasljednika Bode Hombacha
imenovalo bivšeg austrijskog zamjenika kancelara Erharda Buseka.
To je dobar izbor, jer Busek je već godinama stručnjak za Balkan.
Kadrovska promjena prava je prigoda za razmišljanje o mandatu.
Potreba njegove reforme je očita. Savezna vlada morala bi se
izričito založiti da se ta prigoda ne propusti. Najvažnije je
ispravljanje agende: Stabilizacijski pakt ne mora raditi sve,
osobito ne istodobno. To zahtijeva jasno postavljanje prioriteta:
što Stabilizacijski pakt može bolje i djelotvornije od drugih
foruma? Žurno su osim toga potrebni jasan radni nalog za
izbjegavanje preklapanja ovlasti, jasno povezane strukture prema
kriteriju djelotvornosti kao i transparentne bilance. Prerada
mandata mogla bi se obaviti u okviru nove 'cijeloeuropske'
konferencije. Pri tomu bi trebalo razjasniti da Stabilizacijski
pakt ubrzava put sadašnjih i budućih kandidata u EU a ne usporava.
Dosadašnje je iskustvo pokazalo da Stabilizacijski pakt treba veću
političku težinu i jače političko značenje. Samo EU može to
pružiti. Stoga Stabilizacijski pakt treba postati europski, čak
europeiziran, budući da je i spremnost SAD-a za intenzivniji
angažman na Balkanu iz razumljivih razloga opala. Stabilizacijski
pakt ima smisla samo ako državama i stanovništvu regije pokaže
jasne perspektive. Trebalo bi ga ili velikim dijelom predati u
nadležnost EU-a ili ga reformirati u samonosivu političku
strukturu reda uz priključenje europskim strukturama EU-a",
zaključuje Karl Lamers, vanjskopolitički glasnogovornik CDU-a u
Bundestagu.