US-IN-PK-kašmir-Obrana-Diplomacija-Oružani sukobi-Ratovi LAT 17. I. KAKO SVRGNUTI MUŠARAFA? SJEDINJENE DRŽAVETHE LOS ANGELES TIMES17. I. 2002.Igra u trendu je politika poigravanja na rubu rata, ne nuklearni rat"Politika opasnog
poigravanja na rubu rata - namjerno dovođenje stanja do ruba kako bi se ostvario neki strateški dobitak bez ulaska u pravi rat. Za vrijeme hladnog rata, bila je ovo standardna diplomatska taktika koju su koristili i SAD i Sovjetski Savez. Ovo se zbivalo i zbog Berlina, i to nekoliko puta, zbog Kube 1962. godine i zbog Srednjeg Istoka 1973. Svaki puta, krize koje su nastale kao posljedica ove politike zaplašile su svijet prije no što su završile bez i jednog ispaljenog hitca. Sada kada i Indija i Pakistan imaju nuklearno oružje, i one se iskušavaju u politici poigravanja na rubu rata. Dijele vruću granicu u Kašmiru gdje se svakog dana puca, što je opasna komplikacija s kojom se američki i sovjetski čelnici nikada nisu trebali suočiti. Indija želi uvjeriti Pakistan da odbaci svoju politiku, koju slijedi od 1989. godine, davanja potpore naoružanim pokretima koji djeluju unutar indijskog dijela Kašmira i koji su
SJEDINJENE DRŽAVE
THE LOS ANGELES TIMES
17. I. 2002.
Igra u trendu je politika poigravanja na rubu rata, ne nuklearni
rat
"Politika opasnog poigravanja na rubu rata - namjerno dovođenje
stanja do ruba kako bi se ostvario neki strateški dobitak bez ulaska
u pravi rat.
Za vrijeme hladnog rata, bila je ovo standardna diplomatska taktika
koju su koristili i SAD i Sovjetski Savez. Ovo se zbivalo i zbog
Berlina, i to nekoliko puta, zbog Kube 1962. godine i zbog Srednjeg
Istoka 1973. Svaki puta, krize koje su nastale kao posljedica ove
politike zaplašile su svijet prije no što su završile bez i jednog
ispaljenog hitca.
Sada kada i Indija i Pakistan imaju nuklearno oružje, i one se
iskušavaju u politici poigravanja na rubu rata. Dijele vruću
granicu u Kašmiru gdje se svakog dana puca, što je opasna
komplikacija s kojom se američki i sovjetski čelnici nikada nisu
trebali suočiti. Indija želi uvjeriti Pakistan da odbaci svoju
politiku, koju slijedi od 1989. godine, davanja potpore naoružanim
pokretima koji djeluju unutar indijskog dijela Kašmira i koji su
izvodili napadaje i u Indiji, uključujući i napad počinjen 13.
prosinca na indijski parlament koji je prijetio obezglaviti
indijsku vladu i u kojem je ubijeno 14 ljudi, iako napad nije
protekao kao što je planirano.
Do 1989. godine, nasilje u indijskom Kašmiru bilo je ograničeno na
male skupine lokalnih muslimana koji su se borili za kašmirsku
neovisnost. Jedan od razloga zbog kojeg je pakistanska dojavna
služba, Inter- Services Intelligence- ISI, počela financirati
naoružane islamske militantne skupine 1989. godine bio je taj da se
zamijeni izvorni kašmirski pokret za neovisnost pokretom koji bi
nastojao pripojiti i Pakistan. Kao vojni general, pakistanski
predsjednik Pervez Mušaraf bio je glavni zagovornik slanja
islamskih gerilaca u Kašmir - i to ne zbog toga što se zalagao za
islamski terorizam, nego da bi manevriranjem nadvladao i indijsku
vojnu superiornost i nuklearni šah-mat.
Izvješća u medijima i dalje su usredotočena na dvije male
organizacije, Jaish-e-Mohammed i Lashkar-e-Taiba, jer su obje
upletene u napad počinjen 13. prosinca. Pakistanska je vlada i
prije sadašnje krize bila nezadovoljna organizacijama Jaish i
Lashkar, jer su njihovi čelnici spominjali neovisnu islamsku
državu u Kašmiru i jer je njihov krajnji ekstremizam plašio čak i
ISI. Zbog toga obustava podrške dvjema organizacijama i nalog za
uhićenje njihovih čelnika za Mušarafa nije predstavljala neku
žrtvu.
No Indijci zahtijevaju da Pakistan obustavi potporu i svim drugim
organizacijama koje se bore, uključujući Hezb-ul-Mudžahedin,
naoružani ogranak Jamaat-i-Islami, najvažnije islamske stranke u
Pakistanu.
U svojim govorima Mušaraf priprema Pakistance za nove akcije
usmjerene prema islamskom ekstremizmu općenito, no za sada je odbio
ukinuti sve organizacije; to bi značilo odustajanje od bitke za
Kašmir.
Mušaraf je odbio uručiti i one koje je Indija identificirala kao
odgovorne za napade počinjene 13. prosinca, zbog nedostatka
'uvjerljivih dokaza'.
U međuvremenu, indijska vlada i mornarica se mobliziraju.
Najdramatičniji indijski potez bio je raspoređivanje skupine
raketa, s 12 lansera za balističke rakete kratkog dometa, koje su
navodno opremljene nuklearnim bojnim glavama. Pakistanci su
reagirali mobilizirajući svoje rakete proizvedene u Kini, M-11,
koje su također, navodno, opremljene nuklearnim bojnim glavama.
Pa ipak, najbolji dokazi da je Indija uključena u politiku
poigravanja na rubu rata a ne da se priprema za rat jest činjenica da
se pripreme ne nastoje održati u tajnosti.
Važna je činjenica i ta da je Lal Krishna Advani, indijski ministar
unutrašnje politike, bio u Washingtonu prošlog tjedna, i da je
ministar obrane George Fernandes također boravio u Washingtonu
ovog tjedna. Da su Indijci planirali rat, oba bi sigurno ostala kod
kuće.
Prije početka nuklearnog doba, pokušaji provrdbe politike
poigravanja na rubu rata često su bili neuspješni jer su vlade
izgubile nadzor nad javnim mnijenjem, koje je ustrajalo na većim
pobjedama - ili manjim porazima - od onih koje su mogle biti
ostvarene diplomacijom. Indijska i pakistanska vlada ograničene su
javnim mnijenjem, Mušaraf možda još i više jer je oslabio svoju
islamsku vjerodostojnost surađujući s SAD-om protiv talibana.
Stoga postoji velika opasnost od tog da se vlade uvuku u rat,
nesposobne povući se zbog pritiska svog javnog mnijenja. Druga
opasnost su spontane erupcije sukoba. Izgredi su u Kašmiru
uobičajeni, a sada se tamo nalazi još više vojnika koji se nalaze
jedni drugima na nišanu.
Za sada, i Mušaraf i indijski premijer Atal Behari Vajpayee igraju
hladnu diplomatsku igru usredotočenu na Washington; oba se nadaju
dobiti više potpore SAD-a dok se kriza nastavlja. Sve dok svatko od
njih nadzire vlastitu stranu, kriza se može držati pod kontrolom.
Kao vođa koalicije umjerene desnice(...), Vajpayee je prilično
zaštićen od parlamentarnih pritisaka na eskalaciju krize.
No kako je naglo promijenio pakistansku politiku od one
ohrabrivanja i davanja fizičke potpore ekstremizmu i u Afganistanu
i u Pakistanu, Mušaraf je ranjiv. Da ga se zbaci državnim udarom ili
da ga se eliminira ubojstvom, svijet bi bio suočen s nuklearnom
krizom", piše Edward N. Luttwak.