SARAJEVO, 15. siječnja (Hina) - Vlasti u Bosni i Hercegovini do danas nisu službeno obaviještene da od 16. siječnja počinje primjena uredbe o zabrani transporta nafte i naftnih prerađevina za BiH kroz Hrvatsku a kroz najave koje o
tome prenose lokalni mediji mogu se opaziti upozorenja kako sada slijede nestašice i poskupljenje goriva.
SARAJEVO, 15. siječnja (Hina) - Vlasti u Bosni i Hercegovini do
danas nisu službeno obaviještene da od 16. siječnja počinje
primjena uredbe o zabrani transporta nafte i naftnih prerađevina za
BiH kroz Hrvatsku a kroz najave koje o tome prenose lokalni mediji
mogu se opaziti upozorenja kako sada slijede nestašice i
poskupljenje goriva.#L#
Gospodarska komora Bosne i Hercegovine u ponedjeljak je uputila
zahtjev Vijeću ministara BiH i vladama dva entiteta da odmah utječu
na Hrvatsku kako bi se ukinula prijeporna uredba kojom se promet
naftom ograničava samo na željeznicu.
Pomoćnica ministra vanjske trgovine BiH Seadeta Cerić potvrdila je
lokalnim vlastima kako će iz Sarajeva biti upućena žalba Energy
Charteru protiv Hrvatske zbog nametanja ove mjere za koju se drži da
izravno dovodi u pitanje i postojeće sporazume o slobodnoj
trgovini.
Na dramatična upozorenja trgovaca naftinim derivatima u BiH o
poremećajima koji se mogu očekivati na tržištu gorivom u toj zemlji
iz institucija zaduženih za željeznički promet odgovoreno je kako
nema nikakvih razloga da se to dogodi.
Ministarstvo za promet i komunikacije Federacije BiH objavilo je
kako ne postoje nikakve zapreke za prijevoz goriva vlakovima.
Ravnatelj Javne javne željezničke korporacije BiH Faruk Čurčić bio
je još izričitiji.
"Željeznička infrastruktura u cijeloj mreži unutar BiH apsolutno
je osposobljena za ovakvu vrstu prijevoza. Jedino pitanje je jesu
li i dvije željezničke tvrtke (Federacije i Republike Srpske) u
mogućnosti da ga prihvate", kazao je Čurčić.
Iz diplomatskih izvora u Sarajevu Hina doznaje kako je bilo usmenih
konzultacija zainteresiranih strana no one nisu odgodile početak
primjene uredbe hrvatske vlade.
Ukoliko ne bude većih iznenađenja, izvjesno je kako će na naftnom
tržištu u BiH vodeću ulogu preuzeti INA odnosno njena
bosanskohercegovačka podružnica HOLDINA te sarajevski
"Energopetrol". Sarajevska tvrtka raspolaže velikim naftnim
terminalom u Pločama kapaciteta 80 tisuća tona te još jednim
terminalom u Blažuju kod glavnog grada BiH. HOLDINA također je
osposobila veliki naftni terminal kod Podlugova u središnjoj
Bosni. Ove dvije tvrtke jedine će biti u stanju osigurati uvoz
željeznicom te će stoga imati monopol na prodaju goriva manjim
distrubuterima koji ovise o cestovnom prijevozu.
Slučajno ili ne, porezne uprave dva entiteta u BiH nedavno su
pojačale napore kako bi provjerile poslovanje upravo takvih tvrki
za koje se sumnja da su odgovorne za ogromne utaje poreza i carina.
Istrage koje je do sada provela carinska uprava Federacije BiH
kalkuliraju s najmanje 60 milijuna maraka utajenih carinskih
pristojbi na ime uvoza lož ulja i nafte. Procjenjuje se kako je
istodobno utajeno najmanje 180 milijuna maraka poreza.
Ravnatelj Porezne uprave Federacije BiH Midhat Aarifović potvrdio
je kako su porezni inspektori do sada otkrili 250 fantomskih tvrtki
preko kojih je knjižena prodaja goriva koje su dobavljali uvoznici
nafte. Od takvih prodaja u federalni proračun nije uplaćena niti
jedna marka. Prema pisanju sarajevskog "Oslobođenja", pod posebnom
paskom istražitelja trenutačno je deset najjačih naftaških tvrtki
u BiH među kojima je i aktualni najveći uvoznik "Zovko" iz Žepča.
Istraga se provodi i protiv tvrtke "Circle international" iz
Čitluka, "Ga-Gi" i "Eurobenz" iz Gruda, "Oil oktan" iz Čapljine,
"Kuna" iz Livna te "Petrol oil BiH" kao i "Kalen" iz Zenice,
"Čavkanović" iz Bihaća i "Simbra" iz Tuzle.
Na meti istrage navodno se odnedavno našla i HOLDINA nakon što je
utvrđeno da je ova tvrtka također poslovala preko nepostojećih
partnera.
(Hina) rm sb