US-GB-DE-FR-mediji - dp-Glasila/mediji-Politika-Gospodarstvo/poslovanje/financije-Terorizam-Ratovi DNEVNI PREGLED BR. 10 15. SIJEČNJA 2002. BBC14. I. 2002.Vlade diljem svijeta jačaju ovlasti s ciljem borbe protiv terorizma"U uredima
parlamenata i kabineta diljem svijeta, strahovi i sumnje u to da se svijet nalazi na rubu brzo se pretvaraju u hladni pravni jezik redarstvene sile. U Londonu, New Delhiju i drugim gradovima, ovi novi strogi zakoni protiv terorizma sada su i sami, za neke, postali uzrokom briga. 'Prvo smo imali komunizam a sada je tu terorizam', kazao je singapurski oporbeni čelnik Chee Soon Juan, tužeći se kako je njegova vlada uvijek nalazila opravdanja za gušenje sloboda građana. U Rusiji, Španjolskoj, Indiji i drugdje, neki predviđaju da će se antiteroristička ofenziva pretvoriti u političke nemire. Vladini čelnici smatraju da, ako su suočeni s time da će morati sprječavati terorističke napade, nemaju izbora i moraju dati redarstvu i dojavnim agencijama nove ovlasti da prisluškuju, ulaze u privatne dosjee i zatvaraju ljude na temelju sumnji. Francuski predsjednik Jacques Chirac tvrdi kako vremena u kojima živimo zahtijevaju ekstremne mjere, 'u srazmjeru s veličinom rizika, dosege kojih su iskazali masovni zločini počinjeni 11.
BBC
14. I. 2002.
Vlade diljem svijeta jačaju ovlasti s ciljem borbe protiv
terorizma
"U uredima parlamenata i kabineta diljem svijeta, strahovi i sumnje
u to da se svijet nalazi na rubu brzo se pretvaraju u hladni pravni
jezik redarstvene sile.
U Londonu, New Delhiju i drugim gradovima, ovi novi strogi zakoni
protiv terorizma sada su i sami, za neke, postali uzrokom briga.
'Prvo smo imali komunizam a sada je tu terorizam', kazao je
singapurski oporbeni čelnik Chee Soon Juan, tužeći se kako je
njegova vlada uvijek nalazila opravdanja za gušenje sloboda
građana. U Rusiji, Španjolskoj, Indiji i drugdje, neki predviđaju
da će se antiteroristička ofenziva pretvoriti u političke nemire.
Vladini čelnici smatraju da, ako su suočeni s time da će morati
sprječavati terorističke napade, nemaju izbora i moraju dati
redarstvu i dojavnim agencijama nove ovlasti da prisluškuju, ulaze
u privatne dosjee i zatvaraju ljude na temelju sumnji.
Francuski predsjednik Jacques Chirac tvrdi kako vremena u kojima
živimo zahtijevaju ekstremne mjere, 'u srazmjeru s veličinom
rizika, dosege kojih su iskazali masovni zločini počinjeni 11.
rujna u SAD-u.'
Britanski ministar unutrašnjih poslova, David Blunkett,
pokušavajući umiriti žestoku raspravu koja je prošlog mjeseca
održana u Domu lordova, prijedloge o protuterorističkim mjerama
svoje vlade branio je kao 'proporcionalan i nužan odgovor na
tragične događaje od 11. rujna.'
Nakon tog povijesnog dana kojeg je obilježio terorizam do tada
nepoznatih razmjera, vlada SAD-a počela je tajno uhićivati stotine
ljudi, popustila je pravila o prisluškivanju, počela preslušavati
razgovore odvjetnika i klijenata i počela razmišljati o stvaranju
zatvorenih vojnih tribunala za osumnjičene teroriste.
Primjer su slijedile i druge vlade. Britanci, Australci i Indijci
prihvatili su ili će to, pak, učiniti skoro, zakone koji omogućuju
dojavnim agentima da hapse osumnjičene za terorizam bez suđenja,
držeći ih u pritvoru dok traže dokaze protiv njih.
Neki zagovarači ljudskih prava su se pobunili protiv ovoga,
uključujući Terrya O'Gormana u Australiji, gdje vlada planira
omogućiti svojoj dojavnoj agenciji da ljude drži u pritvoru 48 sati
zbog preslušavanja, bez pravnih zastupnika. Takve ovlasti poziv su
na povrede prava građana, kazao je O'Gorman, predsjednik
Australskog vijeća za ljudska prava.
'Bilo kakav sustav koji odvjetnike drži podalje od redarstvenih
postaja prepun je opasnosti', kazao je.
Australska konzervativna vlada predlaže i to da se dojavnoj službi
da ovlast da provjerava elektronsku poštu, slijedeći primjere iz
inozemstva, npr. Kanadu, Indiju i Italiju(...).
Europska najglasnija rasprava o povredama sloboda, pak, odigrala
se u prostorijama londonskog parlamenta.
Laburisti koji su na vlasti predložili su paket mjera prema kojima
se vladi dopušta da inozemne građane drži u zatvoru neograničeno
dugo vremena bez suđenja ili utemeljene sumnje za terorizam, i daje
redarstvu više ovlasti za pretraživanje osobnih financijskih i
poreznih dosjea. No u Domu lordova ovaj je zakon naišao na zid
protimba, a konzervativni čelnik lord Strathclyde je kazao kako taj
prijedlog zakona sadrži 'najdalekosežnije ovlasti ikada viđene u
doba mira.'
Prigovorio je kako bi donošenjem tog zakona redarstvo dobilo
ovlasti da 'zahtijeva očitovanje o privatnim i osobnim
informacijama na najmanju sumnju o krimilnalnoj radnji koja nije
povezana s terorizmom.'
U konačnom obliku, koji je odobren nakon ponoći, 14. prosinca,
vlada je pristala na kompromis i umanjila zadiranje u privatnost
novog zakona(...)
U Berlinu, rasprava je utišana kada je njemački parlament redarstvu
dao ovlasti da traži informacije o pojedincima od financijskih
institucija, telekomunikacijskih i zrakoplovnih tvrtki - što je
prije bilo zabranjeno. Vlada je dobila ovlasti i da zabrani vjerske
organizacije u svrhu promicanja ideala koji se mogu povezati s
terorizmom. U jednoj zemlji koja je dugo pružala utočište
srednjoistočnim azilantima, prva skupina koja je zabranjena bila
je islamistička organizacija 'Kalifska država'.
I sama Europska Unija poduzela je važan korak prema prihvaćanju
zajedničkog zahtjeva za uhićenje, koji će stupiti na snagu do 2004.
godine, prema kojem će osumnjičenik kojeg traži jedna zemlja biti
praćen u svih 15 zemalja EU-a i predan bez dugačkih procesa
izručenja.
Pregovori oko te crne liste zadrli su u siva područja europske
politike.
Separatistička baskijska skupina ETA, koja je ubila više od 800
ljudi u Španjolskoj u 33 godine, navedena je kao teroristička
organizacija. No španjolska vlada je pokušala uvrstiti u popis i
stranku Batsuna, koja se smatra političkim krilom ETA, što neki
smatraju pokušajem da se slomi baksijski nacionalizam. EU na to
nije pristao.
U Singapuru su, pak, ljutiti čelnici oporbe optužili vladu da strah
od terorizma pretvara u svoju političku prednost otkazivanjem
glasovanja u singapurskim veleposlanstvima na izborima održanima
3. studenog. Glasovanje iz inozemstva trebalo je pomoći oporbi.
(...)
Indija već godinama trpi krvoprolića koja izvode njeni teroristi,
no nove redarstvene ovlasti - uključujući prisluškivanje
komunikacija i uhićenje bez dokaza - zabrinule su mnoge u ovoj
zemlji. Boje se da bi novi zakon mogao biti okrenut protiv političke
oporbe.
Slične brige muče i liberalne političare u Moskvi, gdje vlada
zagovara zabranu uporabe medija s ciljem protivljenja
'protuterorističkim operacijama'. Takav bi zakon ugušio kritike
ruskih vojnih akcija u Čečeniji i drugdje, tvrde kritičari.
'Napisali su prijedlog zakona o protuterorizmu no njegov je cilj
gušenje slobode govora', napisao je komentator Otto Latsis u
dnevnim novinama 'Novije Izvestija'.
Svježa sjećanja na državnu represiju usporavaju donošenje ovakvih
zakona u nekim gradovima - Pragu, npr., gdje je češki senat odbio
proširiti opseg političkog nadziranja. No strahovi i sumnje
drugdje mijenjaju otvorena društva. U Danskoj npr., ministar
pravosuđa objavio je da tkogod u Kopenhagenu bude mahao
palestinskom zastavom nakon 11. rujna, riskira biti uhićen prema
predloženom novom zakonu o borbi protiv terorizma.
Ovo umanjivanje tradicionalnih prava na privatnost i slobodu
govora potaknulo je zajedničku izjavu 17 neovisnih stručnjaka koji
rade pri UN-ovom Povjerenstvu za ljudska prava u Genevi.
'Borba protiv terorizma ne smije rezultirati kršenjima ljudskih
prava', izjavili su.
Američki primjer 'postao je veoma zabrinjavajuće pitanje', kazao
je jedan UN-ov stručnjak, Param Kumarasvami. Zemlje u razvoju koje
zaostaju po pitanju osnovnih ljudskih prava mogu se ugledati na
Washington, kazao je malezijski odvjetnik u intervjuu. 'Ako to može
činiti SAD, zbog čega ne možemo i mi, kazat će.'
No čelnik jedne nove zemlje, hrvatski predsjednik Stipe Mesić,
izjavio je kako se nešto mora žrtvovati u borbi protiv terorizma.
'Moramo prihvatiti neka ograničavanja demokracije i, usuđujem se
kazati, ograničavanja ljudskih prava, kako bismo zapravo očuvali
demokraciju i ljudska prava, dugoročno gledano."
Pregled tiska
"Britanski tisak pažnju i dalje usmjerava na vojnu akciju u
Afganistanu, a komentatori se bave sudbinom zarobljenih talibana i
pripadnika Al-Q'aide, kojima Amerikanci ne priznaju status ratnih
zarobljenika i time uskraćuju prava koja proizilaze iz Ženevske
konvencije. Naslov komentara u 'The Independentu' glasi
'Sjedinjene Države gube pravo predvoditi slobodni svijet'. Mi koji
smo podupirali kampanju protiv talibana šokirani smo tretmanom
afganistanskih zarobljenika. Ljudska prava su krhka i lako
lomljiva, ukoliko ih nismo spremni osigurati ljudima koje mrzimo i
zahtijevamo njihovo poštovanje od ljudi koje podupiremo i kojima se
divimo, zaključuje komentator 'The Independenta'.
'The Guardian' donosi osvrt američkog profesora međunarodnog prava
Michaela Bayersa, koji, iznoseći najprije sve razloge zbog kojih
zarobljeni u Afganistanu JESU ratni zarobljenici, piše da to u biti
nije ni važno. Čak i da nisu ratni zarobljenici, piše profesor
Bajers, riječ je o ljudskim bićima s ljudskim pravima, a tretman
kojem su izvrgnuti - poput nasilnog brijanja brada - predstavlja
kršenje i osnovnih ljudskih prava. Prava afganistanskih
zarobljenika su i naša prava i ukoliko budu prekršena svi mi bi kao
pojedinci mogli izgubiti. Sa zarobljenicima iz Afganistana bi
stoga trebalo postupati u skladu sa Ženevskom konvencijom i suditi
im pred civilnim sudovima ili još bolje, pred ad hoc međunarodnim
tribunalom. Na taj način bismo osigurali civilizirane standarde
pravde, zaključuje profesor Bayers.
'The Financial Times' donosi komentar posvećen obećanjima koje je
pakistanski predsjednik Musharaf iznio u prekjučerašnjem
obraćanju naciji. Međunarodna zajednica, koja je izvršila pritisak
na pakistanskog vođu da se uhvati u koštac s ekstremizmom, sada mora
osigurati da obećano bude i provedeno u djelo. Istovremeno, ističe
list, inozemne vlade moraju izvršiti pritisak i na Indiju, kako bi
obnovila mirovni proces s Pakstanom. Kao zemlja koja ima ambiciju
postati stalna članica Vijeća sigurnosti, Indija mora da nadići
kratkovidi nacionalizam koji već 50 godina opterećuje njene odnose
s Pakistanom i preuzeti svoje regionalne i globalne obaveze.
Ukoliko general Musharaf ispuni obećanja, Indija mora iskoristi
neočekivanu priliku koja joj se pruža i prihvatiti politički
dijalog u Kašmiru i mir s Pakistanom.
'The Times' donosi opširan razgovor s talijanskim premijerom
Silviom Berlusconijem, o odnosu Rima prema Europskoj uniji,
dovedenom pod znak pitanja nakon ostavke ministra vanjskih poslova
Renata Ruggiera, koji je optužio svoje kolege iz administracije da
su, kako je rekao, mlaki prema uvođenju eura. Odbacujući optužbe da
je euroskeptik, gospodin Berlusconi je 'The Timesu' rekao da ima
viziju Europske unije 'snažne, demokratske, i sposobne da uskladi
stavove', ali ne i superdržave s 'centraliziranom upravom'. Po
njegovi riječima, stajališta Unije uvijek moraju biti usklađena s
NATO-om i Sjedinjenim Državama, a nužno je produbiti dijalog s
Rusijom.
Iz europskog tiska izdvajamo...
Njemački 'Frankfureter Allgemeine Zeitung' kritizira francuski
prijedlog da oni koji se rode hendikepirani mogu za svoje rođenje
tužiti doktore. List smatra da prijedlog dolazi u nezgodno,
predizborno vrijeme za Vladu, koja bi najmanje htjela pobunu
doktora od kojih su neki iz straha čak prestali izvoditi
operacije.
Ženevski 'Le Temps' pozitivnim ocjenjuje sinoćnju referendumsku
odluku da se zrakoplovna tvrtka Crossair spasi sa 300 milijuna
švicarskih franaka. Da do te odluke nije došlo, imali bi dva poraza
? onaj gospodarski, ali i politički za stranke koje su poduprle taj
zahtjev, piše 'Le Temps'".
(BBC)
GLAS AMERIKE - VOA
14. I. 2002.
Diplomatsko priznanje RH bilo je potvrda vojnog status quo.
Razgovarao Bojan Klima.
Zemlje Europske unije, kao i mnoge druge države, Republiku Hrvatsku
su priznale 15. siječnja 1992. godine. Sjedinjene su Države to
učinile dva mjeseca kasnije, u travnju 1992. Diplomatsko priznanje
bilo je, među ostalim, i izraz prihvaćanja vojnog status quoa koji
je tada postojao u Hrvatskoj, kaže Norman Cigar, profesor vojne
povijesti na Stožernom koledžu marinskih snaga u Quanticu, u
saveznoj državi Virginija.
U siječnju 1992. bilo je očito da se Hrvatska u vojnom smislu
održala i da kontrolira većinu svog teritorija. Međunarodnoj bi
zajednici bilo vrlo teško stvari vratiti unatrag, na primjer na
stanje od prije godinu dana ? kaže Norman Cigar. On podsjeća međutim
da je prije samo šest mjeseci, u ljeto 1991. godine, međunarodna
zajednica Hrvatskoj prognozirala potpuno drugačiju sudbinu.
Očekivala se naime brza pobjeda jugoslavenske vojske i hrvatski
poraz.
= Prognoze su se pokazale pogrešnima. U sljedećih šest mjeseci
pokazalo se da Jugoslavija, onakva kakva je bila, ne može opstati te
da njena vojska nije sposobna postići svoje ciljeve. Međunarodna se
zajednica stoga koncentrirala na drugi set ciljeva: ograničiti
sukob, spriječiti njegove širenje na susjede, te izbjeći ili
minimalizirati vlastiti vojni angažman.
Norman Cigar, profesor vojne strategije i autor niza knjiga i
članaka o ratovima u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini, kaže da je
'Zapad aktivnijom politikom mogao krizu okončati brže, te bi danas
u regiji stanje bilo stabilnije, a ne bi možda niti bilo potrebno
angažiranje desetaka tisuća mirovnjaka NATO saveza u Bosni i na
Kosovu.' Objašnjavajući tadašnju pasivnost međunarodne
zajednice, Norman Cigar podsjeća da je u to vrijeme na Zapadu srpska
vojna sila uživala priličan ugled, te da je postojala otvorena
nevoljkost da se sa Srbima ulazi u rat.
Upitali smo gospodina Cigara je li takvo uvažavanje bilo posljedica
realističnih procjena o snazi Beograda ili tek izraz
priželjkivanja da se Jugoslavija održi, pa makar i po cijenu rata?
= Mislim da su mnogi dosta pojednostavljeno analizirali situaciju.
Usporedili su količine naoružanja kod dvije sukobljene strane,
umjesto da su uzeli u obzir i kvalitativne elemente, recimo ljudski
element, motiviranost boraca i slično. Uz to, postojale su gotovo
mitske predodžbe o srpskoj tradiciji gerile, iz II. svjetskog rata.
Pri tome, zaboravljalo se da se Srbija u posljednjih pedeset godina
znatno promijenila, da dobar dio njezinih građana nije spreman
ginuti za ciljeve koji im možda i nisu bili toliko bitni ili su im
otvoreno protivili. Ne treba zaboraviti naime da je mnogo Srba
odbilo sudjelovati u ratu protiv Hrvatske - kazao je Norman Cigar.
Norman Cigar kaže da su na Zapadu takve informacije često ili bile u
potpunosti nepoznate, ili ih se ignoriralo.
= Ako politiku temeljite na neznanju ili pogrešnoj procjeni, onda
će i ona biti pogrešna, primjećuje Norman Cigar i dodaje da se
'slabost suvremene velikosrpske ideje iskazuje i u činjenici što u
posljednjih sedam godina nije došlo do stvaranja srpskog gerilskog
pokreta kakav je u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini postojao
početkom četrdesetih godina.
Iranski iskorak u afganistanski vakuum. Pripremio Ed Warner.
Predsjednik Bush uputio je oštro upozorenje Iranu da ne pokuša
oslabiti prijelaznu vladu Afganistana eventualnim pošiljkama
oružja lokalnim zaraćenim skupinama ili pak skrivanjem boraca iz
redova Al Kaide. Iran, sa svoje strane, poručuje da su takve optužbe
neosnovane.
Američke specijalne postrojbe izvijestile su da su vidjele Irance
kako naoružavaju, podmićuju ili pak prijete lokalnim plemenskim
vođama preko granice s Afganistanom. Oni također tvrde da Iran
pruža utočište borcima Al Kaide koji bježe iz Afganistana. Kao
odgovor na to, predsjednik Bush je poručio Iranu da treba prestati s
takvim aktivnostima ili će se morati sučeliti s posljedicama koje
će 'najprije biti diplomatske prirode', rekao je predsjednik
Bush.
= U svemu ovome nema ništa novoga ? kaže Anwar Ahady, profesor
političkih znanosti na koledžu Providence. Naime, strane se sile
već godinama miješaju u afganistanske prilike, a Iran je ovdje samo
najnoviji primjer.
Unatoč tome, smatra profesor Ahady, takvo ponašanje je potrebno
zaustaviti.
= Zaista bi bilo štetno za političku stabilnost Afganistana ukoliko
Iran bude razvijao odnose s raznim naoružanim skupinama, s
guvernerima ili političkim skupinama, a da nema odnose na državnoj
razini s Afganistanom. Razumljiva mi je zabrinutost međunarodne
zajednice i Sjedinjenih Država.
Larry Goodson, profesor međunarodnih studija na koledžu Bentley i
autor knjige 'Beskrajni afganistanski rat' ističe da Iran ima
duboke veze sa zapadnim Afganistanom. Najveći grad tog područja
Herat, ima i afganistanska i perzijska obilježja, a njegovi
stanovnici dijele zajedničku kulturu s Iranom. Poznat je bijeg
zapovjednika snaga te provincije Ismaila Khana iz talibanskog
zatvora te njegovo sklanjanje u Iran. Zauzvrat, on je Iran nazvao
'idealnom islamskom zemljom'.
Profesor Goodman ističe da je Ismail Khan dobar vođa koji Heratom
upravlja čvrstom no blagonaklonom rukom, prosvijećeni ratni vođa
koji pruža primjer drugima. S bonnskog sastanka, on je izašao
razočaran činjenicom da je dobio samo jedno ministarstvo u
prijelaznoj vladi iako kontrolira pet pokrajina.
= Naravno da je rekao: 'OK, zaboravi na Kabul. Ja ću svoju bazu
učvršćivati ovdje, u Heratu i okolnim provincijama. Ukoliko ne
dobijem dovoljnu potporu od vlade u Kabulu, tada ću se obratiti
drugima.' A tko su ti drugi? Pa, to je Iran.
= Iran se, naravno, s time slaže ? kaže profesor Goodman i dodaje:
Jer, jedan lojalan saveznik olakšat će infiltraciju zapadnog
Afganistana. Za Iran, to je najvažnije mjesto u Afganstanu i Iran je
zakoračio - baš kao što su to učinile i druge regionalne sile - u
afganistanski vakuum koji i dalje traje. Mi nismo spremni umiješati
se i spriječiti postojanje tog vakuuma.
= No, tek pusto prigovaranje zbog iranskog ? ili bilo čijeg drugog ?
miješanja neće biti dovoljno, upozorava profesor Goodson. Kako bi
se zauzdali ratni vođe i njihovi vanjski pomagači, potrebna je
američka ili međunarodna vojna snaga. Sam novac neće biti dovoljan
da ih uvjeri, s obzirom da oni imaju i druge izvore ? poput trgovine
drogom. Način na koji je moguće ujediniti Afganistan ? drži
profesor Goodson jest zaputiti se putem aktivne i snažne obnove,
počevši sa uništenim cestama. Ukoliko obnovi cesta pristupimo
jednako žestoko kao što smo pristupili napadu na talibane,
bombardirajući ih, ukoliko zaista dođemo s vojnim inženjerima i
činimo ono što je potrebno činiti s raznoraznim ratnim vođama koji
bi željeli usporiti taj proces ili otvarati vatru na naše
graditelje ? zamislite kako bi to izgledalo ostatku svijeta i što bi
to učinilo za afganistanski narod.
Stara je izreka ? podsjeća Larry Goodson - da ako Afganistancima
date ceste, sve drugo će doći samo po sebi.
13. I. 2002.
Radikalni centar - politika 21. stoljeća. Pripremio Mike
O'Sullivan.
Dvojica autora knjige 'Radikalni centar' nadaju se da će svojom
knjigom pridonijeti oživljavanju politike centra. Autori naime
drže da novo informacijsko doba nalaže vođenje nove vrste politike,
a ta je politika strana dvjema američkim strankama - Republikanskoj
i Demokratskoj - koje se smjenjuju na vlasti. Iz Los Angelesa
izvješćuje Mike O'Sullivan.
Knjigu je pohvalio senator John McCain, republikanac koji je naišao
na izvanrednu potporu velikog dijela javnosti kad je tijekom
predsjedničke predizborne kampanje prošle godine pozvao na
korjenite promjene u načinu financiranja političkih kampanja.
Knjigu hvale i demokrati.
Neki, poput senatora McCaina, otkrivaju u knjizi i vlastita
stajališta. Jedan od dvojice autora, inače utemeljitelj i direktor
zaklade Nova Amerika Ted Halstead kaže da dvije dominantne
političke stranke u Sjedinjenim Državama nisu išle u korak s
društvenim promjenama.
Gospodin Halstead i koautor Michael Lind govorili su neki dan o
svojoj knjizi u Los Angelesu.
= Iako je zemlja zašla u informacijsko doba, mi smo i dalje
zaglibljeni u ideologiji, institucijama, i strankama iz
industrijskog razdoblja. Niti jedna stranka nije uspjela napraviti
cjelovit novi program za Ameriku 21. stoljeća. A promjene u
Sjedinjenim Državama 21. stoljeća obuhvaćaju dramatične
tehnološke i demografske promjene, te promjene u načinu
poslovanja; istodobno, naši su građani mnogo obrazovaniji i u
stanju su nositi se s većim brojem opcija i odgovornosti, kaže
gospodin Helstead.
Republikanska i Demokratska stranka pokušale su se prilagoditi
društvenim promjenama koje su nastale kao posljedica globalizacije
i informacijskog doba - kaže gospodin Halstead. Među novim
pristupima bio je i takozvani 'treći put', koji je zagovarao bivši
predsjednik Bill Clinton, a slijedio ga je i britanski premijer
Tony Blair. Sa svoje strane predsjednik George Walker Bush je
lansirao takozvani 'konzervativizam s dušom'.
Autori knjige Radikalni centar bilježe više promjena s kojima su
sučeljene suvremene političke stranke: građani danas puno češće
mijenjaju posao, a mnogi samostalno obavljaju svoj posao tako da
više ne ovise o beneficijama koje osigurava poduzeće.
= Iako uviđaju te promjene, glavne političke stranke suzdržavaju se
od promjena kako se ne bi zamjerile nekoj od ideoloških frakcija ?
liberalnoj struji među demokratima, odnosno konzervativcima u
Republikanskoj stranci ? kaže gospodin Halstead. Kada pogledate
što oni zagovaraju, vidite da niti jedna ne izlazi iz okvira
liberalizma 60-ih godina, odnosno konzervatizma 80-ih godina.
Pokrene li se pitanje zdravstvene zaštite, ili budućnosti
obrazovanja, ili izbornog sustava ? ono oko čega se stranke prepiru
svodi se na margine tih problema.
U nekim područjima se dvojica autora zalažu za veća individualna
prava, a u nekim slučajevima i za šire ovlasti savezne vlade.
Zagovaraju ukidanje korporacijskih poreza, te pojednostavljenje
sustava oporezivanja prihoda i poreza na promet. U obrazovnom se
sustavu zalažu za jedinstveno financiranje škola u cijelim
Sjedinjenim Državama, čime bi se ukinula dosadašnja lokalna
kontrola u školama koja je dovela do toga da se ? recimo ? u saveznoj
državi Mississippi na svakog učenika godišnje izdvaja 4 tisuće
dolara, a u državi New Jersey ? 12 tisuća.
Što se političkih aktivnosti tiče, autori knjige 'Radikalni
centar' se zalažu za temeljite promjene, među kojima je i
ograničavanje financijske pomoći koju kompanije i interesne
skupine mogu izdvojiti za predizborne kampanje.
Konzervativna komentatorica Arianna Huffington oštro kritizira
sadašnji politički sustav Sjedinjenih Država zbog toga što ? kako
kaže ? pomaže očuvanje dviju dominantnih stranaka. Ona drži da su
takvim stanjem sve nezadovoljniji mladi ljudi i građani koji se
smatraju neovisnim glasačima.
= Michael Lind i Ted Halstead smatraju da se svakih nekoliko
desetljeća američka politika mora preispitati i preustrojiti. Mi,
u osnovi, tvrdimo da se mlade ljude mora ponovo uključiti u
političke tokove; trebamo na radikalniji način razmotriti
obrazovni sustav i sustav zdravstvene zaštite. Umjesto da ostanemo
zatvoreni u svojim desničarskim, ili ljevičarskim okvirima, mislim
da trebamo razmišljati puno šire.
Jedan od mnogih kritičara knjige 'Radikalni centar' kaže da su neke
od ideja koje autori iznose dobre, ali su teško provedive. Knjigu
'The Radical Center' ? autora Teda Halsteada i Michaela Linda ?
objavila je izdavačka kuća Doubleday.
14. I. 2002.
Iz tiska
'Christian Science Monitor' piše da bi kontroverza oko Enrona mogla
ugroziti imidž predsjednikove Republikanske stranke. Prema
pisanju ovog bostonskog dnevnika, intenziviranje istraga o vezama
Bijele kuće i Enrona moglo bi pojačati već postojeću percepciju
američke javnosti da je administracija previše naklonjena velikim
korporacijama na štetu 'običnog čovjeka', te da je Republikanska
stranka samo eksluzivni klub bogataša.
'Los Angeles Times' bavi se budućnošću air marshalla, naoružanih
čuvara koji su nakon napada od 11. rujna trebali biti uvedeni na
letove američkih zračnih kompanija. Kako piše losangeleski
dnevnik, iako se planira što brže angažiranje gotovo 2.000 takvih
čuvara, mali su izgledi da će u doglednoj budućnosti većina letova
biti zaštićena. Naime, trebalo bi barem 120 tisuća naoružanih
čuvara da bi se dnevno zaštitilo preko 30 tisuća domaćih letova.
Takav bi program mogao koštati i više od deset milijardi dolara
godišnje. Ipak, trenutno se za poslove zračnih čuvara natječu
tisuće kandidata. Stoga 'Los Angeles Times' donosi i preduvjete za
dobivanje takvog posla ? kandidat ne smije biti stariji od 40
godina, mora proći kroz iscrpnu istragu i opsežnu obuku i ? biti
izvrstan strijelac za slučaj da u zrakoplovu treba otvoriti vatru.
(VOA)
DEUTSCHE WELLE - DW
14. I. 2002.
Model Argentine, uzornog učenika SAD-a i MMF-a propao - odgovornost
snosi i MMF
Između nove vlade u Buenos Airesu i vodstva Međunarodnog monetarnog
fonda u Washingtonu sve su oštriji tonovi. Kada je u petak Argentina
ponovno prihvatila trgovinu devizama, Ann Krueger iz MMF-a stala je
pred novinare i navela svoje sumnje. Još ne postoji koherentan
program, kako bi vlada ponovno oživjela gospodarstvo. Dvostruki
mjenjački tečaj dugoročno nije održiv i sada uopće nije vrijeme za
govor o financijskoj pomoći za Argentinu.
Argentinski zamjenik ministra gospodarstva Jorge Todesca
kontrirao je: Izjave Kruegerove uvredljive su za Argentinu. I dok
je vlada tek tjedan dana na dužnosti i pošteno pokušava odjednom
riješiti sve probleme, tu ne bi trebalo svake dvije minute tražiti
upute MMF-a koji se nalazi na udaljenosti od 10 000 kilometara i s te
udaljenosti ne može dobro procijeniti, rekao je zamjenik ministra
gospodarstva u interviewu za jednu radio postaju.
Argentina je devedesetih godina bila uzoran učenik SAD-a i MMF.
Zemlja je ispunila sve uvjete, otišla u neoliberalnom smjeru ,
privatizirala državna poduzeća, kako su ju i savjetovali te provela
opće mjere štednje i socijalne uštede, što je bio dio recepta. Ali
to se sada nerado čuje u Washingtonu. Jer model Argentine je propao
i dio odgovornosti snosi i Međunarodni monetarni fond. Bivši
austrijski kancelar Viktor Klima kritizira to što je po njemu MMF
posljednjih tjedana djelovao vrlo tehnički a malo politički. To
znači: nepoštivanje dogovora o deficitu dovelo je do toga da se
obećana pomoć iznenada otkaže. To je bez sumnje dovelo do velikog
razočaranja u narodu, smatra Klima.
Bivši austrijski kancelar šef je Volkswagena u Argentini. Njegovo
poduzeće sa svih se strana sučeljava s novom vladom i zbog toga nije
sretno. Ali Klima ipak misli da zemlja sada treba potporu jer se
Argentinci osjećaju nemoćno. Oni više ne vjeruju svojim
političarima, no s druge strane vide koliko im je teško, jer oni
svoje koncepte moraju opravdati u zemlji, ali i u inozemstvu. Klima
kaže kako je Argentina potpuno ovisna o sjeveru, o stvarno moćnim
svjetskim državama.
Devedesetih godina dugovi Argentine su se udvostručili. Već davno
je bilo jasno da će se zemlja ugušiti u otplaćivanju dugova i
kamata. A novac sa sjevera i dalje je dolazio. Bilo ga je i više nego
dovoljno, a u Argentini su i dobiti bile dobre. Sada je u čitavom
svijetu sve u znaku recesije, a to najbolje osjećaju zemlje u
razvoju kao što je Argentina. Šef Volkswagena Viktor Klima vjeruje
da bi SAD i Europa učinile veliku pogrešku ako ne bi pomogle
Argentini. On drži da su SAD bile jedina politički vodeća sila u
prošlosti, a da će u budućem svijetu za razliku od dosadašnje
jednopolarnosti vladati višepolarnost. Po njemu, to planira barem
Europska unija.
Pregled tiska
Najčešća tema u komentarima današnjih njemačkih novina je
kancelarska kandidatura bavarskog premijera Edmunda Stoibera.
Procjenjujući da je time već počela predizborna kampanja,
'Frankfurter Rundschau' naglašava da za kancelara Gerharda
Schroedera nije moglo ispasti nezgodnije: ekonomski okvirni uvjeti
stalno se pogoršavaju, što je konačni dokaz da se neće moći postići
zacrtani ciljevi i moto mirne ruke, koji će političkom protivniku
omogućiti da s lakoćom raskrinka kancelara koji nema ideja i ništa
ne čini. Tako Stoiber prije može početi predizbornu kampanju s
bonusom gospodarski uspješnog koji je već na vlasti, nego sam
kancelar, drži 'Frankfurter Rundschau'.
Berlinski 'Die Welt' očekuje napetu predizbornu kampanju. Nasuprot
kancelara je sada doista ozbiljan protivnik. CDU prema
ispitivanjima javnosti po prvi puta počinje pretjecati SDP. Oporba
je uz to pronašla djelotvoran recept za razotkrivanje vlade -
raspravu o jadnoj ulozi Njemačke na začelju Europe. Odjednom
izgleda da će predizborna kampanja postati ozbiljna, s otvorenim
ishodom i jasnim alternativama, konstatira 'Die Welt'.
'Stuttgarter Zeitung' piše da nema dvojbe da će predizborna
kampanja biti oštra. Ona će biti u znaku polarizacije. Imenovanjem
Stoibera za kancelarskog kandidata CDU-a vodi upravo tome. S druge
strane u tomu Schroeder vidi svoju šansu: on, SPD, čak Zeleni, pa i
FDP ponovo će pokušati potisnuti toga Bavarca prema desnici. Ali
Stoiber nije Strauss i on će izbjegavati udare oštrim riječima. To
mogu činiti drugi da bi doveli do željene mobilizacije birača. On u
stvarnosti ne mora na taj način oštriti svoj profil, jer ga odavno
ima, napominje 'Stuttgarter Zeitung'.
Drukčijeg je mišljenja bonnski 'General-Anzeiger'. U stvarnosti će
to, kao i 1998. godine, biti borba za političku sredinu u Njemačkoj.
Odlučujuće će biti hoće li Stoiber uspjeti stvoriti ozračje za
političku promjenu. Schroeder će se znati braniti. Ali vrijeme
mirne ruke zacijelo je prošlo, naglašava General-Anzeiger.
Rheinpfalz iz Ludwigshafena komentira mjere koje pakistanska vlada
poduzima protiv radikalnih muslimanskih organizacija, nastojeći
tako ublažiti sukob s Indijom. Za vladajuće desne nacionaliste u
Indiji ispružena ruka pakistanskog generala dolazi prerano.
Uglavnom zbog unutarnjepolitičkog razloga: najprije moraju u
veljači biti dobiveni izbori u odlučujućoj saveznoj državi Uttar
Pradeshu uz pomoć nacionalističkog ratnog vala. Ali, za smanjenje
napetosti brzo bi moglo biti prekasno. Milijun vojnika stoji na
granici, spremnih za ratovanje. Jedna iskra bi mogla izazvati
veliku eksploziju, upozorava 'Rheinpfalz'.
(DW)
FRANCUSKA
LE MONDE
13-14.I.2002.
Bavarac u Berlinu?
"Njemačka se promijenila. Više ne sliči na malenu Saveznu Republiku
iz 1980., kada je, prvi put nakon rata, Bavarac ciljao na dužnost
kancelara. I to kakav Bavarac! Franz Josef Strauss, s nadimkom
'bavarski bik', izazvao je kancelara Helmuta Schmidta kojemu je
istjecao mandat, uime čitave kršćanske demokracije... i pretrpio
strašan poraz.
Ujedinjena Njemačka iz 2002. još je više nordijska, više
protestantska, otvorenija i ne toliko kompleksirana kao bonska.
Međutim, kršćanska je demokracija izabrala drugog Bavarca, Edmunda
Stoibera, ministra-predsjednika savezne pokrajine od 1993., da se
sučeli s kancelarom Schroederom na saveznim izborima 22.IX. Dvije
stranke njemačke desnice konzervativnom su katoliku iz Muenchena
dale prednost pred predsjednicom CDU-a Angelom Merkel. Žena,
pastorova kći koja je došla s istoka, zacijelo je pozvanija da
zastupa socijalnu osjetljivost kršćanske demokracije.
S Edmundom Stoiberom, kršćanska demokracija svjedoči da je
Njemačka, nakon četiri godine vladavine koalicije između
socijaldemokrata i zelenih, spremna skrenuti udesno. Istraživanja
koja prvi put nisu sklona Gerhardu Schroederu daju mu, čini se, za
pravo. Kao i nedavni regionalni izbori. U Hamburgu je CDU pobijedio
SPD koji je desetljećima upravljao gradom, uz pomoć stranke s
imenom 'Za jačanje pravne države', koja je od sigurnosti načinila
jedinu temu predizborne utrke.
Ministar-predsjednik Bavarske odavno je spreman. Borba protiv
delinkvencije, ograničavanje useljavanja, davanje prednosti
svojim državljanima pri zapošljavanju, zaštita tradicionalnih
kršćanskih vrijednosti, veličanje glavne kulture na štetu
multikulturalnosti koju uvoze stranci, odavno su glavne teme u
njegovim govorima. Edmund Stoiber želi biti Europljanin, ali po
njemačkoj regionalnoj modi. Rado napada bruxellesku birokraciju i
nada se da će Konvenciju za europske ustanove kojom predsjeda
Valery Giscard d'Estaing iskoristiti da poveća ovlasti saveznih
pokrajina. Misli da Bavarska previše plaća za siromašne - i lijene -
zemlje južne Europe i, sve dok nije tražio da svi Nijemci glasuju,
smatrao je da Bavarska plaća za siromašne sjeverne i istočne
pokrajine.
U pogoršanim gospodarskim prilikama, podsjetit će na obećanja
socijaldemokratskog kandidata iz 1998. Ako nezaposlenost ne padne
ispod 3,5 milijuna, ne zaslužujemo ponovni izbor, neoprezno je
izjavio Gerhard Schroeder. U prosincu je broj nezaposlenih bio
blizu četiri milijuna, a gospodarstvo bi moglo biti Ahilova peta
čovjeka koji je pobijedio Helmuta Kohla", piše u uvodniku lista.
Novac bez države?
"Stvorivši euro Europljani su ispisali važnu stranicu svoje
povijesti, ali mogli bismo reći, parafrazirajući Marxa, da ne znaju
koju. Čini se da nitko ne zna završava li se eurom dugi proces
gospodarske integracije koja je počela sporazumom iz Rima, ili
počinje novo razdoblje političke integracije. A oni koji se ufaju u
potonju, ne mogu se dogovoriti o razlozima zbog kojih bi se trebala
dogoditi.
Najčešće se navodi razlog da je, povijesno gledano, novac neodvojiv
od države, pa tako euro nužno povlači za sobom izgradnju europske
države. U času kada tristo milijuna Europljana, čini se u dobru
raspoloženju, ostavlja svoju državnu valutu, treba li očekivati
neizbježivu krizu povijesnog čudovišta, novca bez države, kako bi
se ubrzala ili napustila (prema vlastitom nahođenju) politička
integracija Europe?
Zamisao da nema novca bez države nije toliko raširena kako se misli.
Ona je uglavnom rezultat tradicije koja je počela s Herodotom koji
danom rođenja novca drži dan kada je, lijepog jutra u VI. stoljeću
prije Krista, lidijski kralj udario pečat na komadu bijelog zlata.
(...)
No bila je riječ o anonimnom 'novcu', zlatnim, a još češće srebrnim
polugama koje su u usporedbi sa sadašnjom državnom valutom imale
taj nedostatak što ih je trebalo stalno vagati, što, kako se čini,
nije bio velik problem. (...)
Uz opasnost da se poigravamo riječima, možemo dakle reći da novcu ne
treba država, već da zapravo državi treba novac. (...)
Danas je novac u industrijski razvijenim zemljama, zajedno s
proračunskom politikom, poluga onog što se nakon Drugog svjetskog
rata naziva gospodarskom politikom. Ta nova perspektiva dokida
sličnost između novca i državnih prihoda, prema kojoj bi
ujedinjenje prvog trebalo dovesti i do ujedinjenja potonjih.
Uvođenjem jedinstvene monetarne politike ne pomiruje se nužno
primjena proračunskih politika. One trebaju ispraviti ono što
ekonomisti zovu 'asimetrični udari', kada je neka zemlja u faznom
pomaku s drugima.
Nekadašnja podudarnost između novca i poreznog sustava trebala bi
se razviti u pravcu razlikovanja između dvaju instrumenata: jedan
djeluje, dok je drugi nemoćan. Neki će zaključiti da će jedinstvena
valuta zbližiti gospodarske konjunkture, ali ništa nije toliko
upitno. Stručnjaci za međunarodnu trgovinu radije tvrde suprotno:
jedinstvena će valuta pojačati industrijsku specijalizaciju
zemalja i njihove gospodarske konjukture učiniti manje sličnima
nego prije, kada je svaka zemlja proizvodila gotovo iste stvari kao
i ona druga.
Varamo se, dakle, primjenjujući nekadašnju metodu usporedbe između
novca i države. Zlato je uoči Prvog svjetskog rata bilo zapravo
zajednička svjetska valuta koja u najmanju ruku nije ubrzala
svjetsku političku integraciju... Znači li to da uvođenje eura nije
događaj, s obzirom na političku integraciju Europe? Dovoljno je
pogledati kako su ljudi prihvatili novu valutu da bismo shvatili da
nije tako. Euro je odjednom dao novo zrcalo u kojemu će Europljani
moći uspoređivati svoj život, svoje prihode i poreze. Sve će
poticati na razvoj koji će zacijelo uskladiti neke oblike državne
uprave, poput usklađivanja PDV-a koje se već dogodilo.
Dalek je, međutim, put od usklađivanja poreza do stvaranja države.
Ako euro treba potaknuti na političku promjenu, bit će to svakako
dojam Europljana da mogu zajednički pisati nove stranice svoje
povijesti. Kakav god, što je možda čudno, bio njihov smisao", za
list piše Daniel Cohen.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
14. I. 2002.
Tony Blair obilazi svijet a američki imperij se širi
"Teško je znati što točno Tony Blair očekuje od svojih svjetskih
putovanja na kojima daje podršku ratu protiv terorizma Georgea W.
Busha, i od svojih pokušaja da pregovara i smanji napetosti između
Indije i Pakistana.
Šestodnevno putovanje indijskim podkontinentom ovog mjeseca bilo
je šesto putovanje u inozemstvo britanskog premijera od
terorističkih napada na SAD u rujnu. Bio je na Srednjem Istoku, u
Afganistanu i sada u Indiji i Pakistanu a planira i put u Afriku.
Ne može očekivati da će postati drugi čelnik antiterorističkog
saveza koji su stvorili Amerikanci, za što neki kritičari tvrde da
je njegova ambicija. Pretpostavljamo da poznaje Washington
dovoljno dobro da shvaća da, iako su njegovi podrška i navijanje
dobrodošli, ne može očekivati da ga na čelu saveza čeka mjesto.
Bush američku politiku kroji prema savjetima svog potpredsjednika,
državnog tajnika i ministra obrane i otvorio bi se nepristranoj
kritici u slučaju da pozove stranog čelnika u svoj uski krug
suradnika.
Neki u Europi misle da Blair svoju vladu vezuje što je uže moguće uz
Bushovu kako bi izvršio utjecaj na američku politiku. Istovremeno,
najenergičnije se zalagao za stvaranje snaga za brzo djelovanje
koje je Europska Unija odlučila stvoriti- što je embrij europskog
vojnog saveza koji bi jednog dana mogao biti suparnik NATO-a.
Blairova bliskost s Washingtonom omogućila mu je da umiri one u
Ministarstvu obrane i u Kongresu koje je stvaranje europskih snaga
najviše uznemirilo, istovremeno ne čineći nikakve ustupke glede
autonomije snaga.
Britanija, za razliku od Francuske, još uvijek sudjeluje u zračnim
patrolama koje nadziru iračku vojnu aktivnost na sjeveru te zemlje.
Postoje izvješća o tome da Blair sprječava novu intervenciju u
Iraku.
Izjave britanske vlade londonskom tisku o tome kako ima ulogu
'zamjenika čelništva' u savezu uobičajeno je pridavanje važnosti
sebi samima. No snaga britanskog političkog izvještavanja i
dojavnih službi u srednjeistočnim muslimanskim zemljama i u Južnoj
Aziji mogu utjecati na Washington više od političkog
prijateljstva. Republikanci u Washingtonu sjećaju se da je
Blairova laburistička stranka nekoć prijateljevala s Billom
Clintonom i Alom Goreom.
Nije očito da je Blair zaista imao koristi kod kuće od svog
preuzimanje uloge globalnog čelnika. Britanski tisak to smatra
odvraćanjem pažnje laburističkog čelništva od stvarnih problema-
stalnog pada kvalitete britanskog školstva, zdravstva i prijevoza
te infrastrukture. Blair je vrativši se kući sa svog posljednjeg
puta naišao na nove štrajkove željezničara i prekide transporta. U
razgovoru s novinarima u Bangaloreu, u Indiji, Blair je odbacio
tvrdnju bivšeg državnog tajnika SAD-a, Deana Achesona, o
poslijeratnoj Britaniji - da je Britanija izgubila imperij ne
pronašavši novu ulogu za sebe, tvrdeći kako to ne vrijedi za
'modernu' postimperijalnu Britaniju koja je u stanju djelovati kao
posrednik u odnošajima između različitih zemalja. Stigavši kući, u
tisku je mogao pročitati predimperijalnu poruku koja je mogla
zanimati Achesona. 'The Washington Post' izvješćuje kako Pentagon
već radi na fizičkoj infrastrukturi američke vojne prisutnosti u
Srednjoj Aziji 'koja bi mogla trajati godinama'. Američki vojni
inženjeri grade zračnu bazu u Kirgistanu i popravljaju piste,
komunikacije i ostalo u zračnim bazama u Uzbekistanu i Pakistanu.
Američki imperij koji se širi nameće se u regijama iz kojih su se
Britanci povukli prije pola stoljeća", piše William Pfaff.
RUSIJA
NEZAVISIMAJA GAZETA
14.I.2002.
Veliki Istok i veliki Zapad
"Danas su za Rusiju veliki Istok 44 države i državne tvorevine u
azijsko-pacifičkom području, na Bliskom i Srednjem istoku, u
južnoj i u srednjoj Aziji, koje su s njome u različitim odnosima.
Njihova pojedinačna uloga za Rusiji nipošto nije jednaka. Postoje
egzotične države koje su uglavnom mjesto za odmor bogatih Rusa i
strateški partneri s kojima odnosi nipošto nisu 'turističke'
naravi.
Nakon 1991., ruska se istočna politika počela bitno mijenjati.
Rusija je strateški otišla iz Afrike, s Bliskog istoka i iz
jugoistočne Azije, ustupivši 'mlađoj braći' pravo da odsada biraju
bilo koji pravac. Koncem prošle godine napustila je vojne baze na
Kubi i u Vijetnamu. Je li Rusiji danas potreban veliki Istok? Uz
kakve prioritete i po kakvim se vektorima danas treba graditi
istočna strategija?
Smijemo reći da je zadaća brze integracije Rusije i skupine zemalja
na azijsko-pacifičkom području - Indonezije, Malezije, Filipina,
Singapura, Australije, Novog Zelanda, Bruneja, Kambodže, Tajlanda
i niza drugih država na tom području, tek daleka budućnost. Kao što
je poznato, Rusija je 1998. ušla u ATES (Konferencija azijsko-
pacifičke gospodarske suradnje), jača suradnju s ASEAN-om i drugim
područnim strukturama. Ipak, taj proces više ima obilježje velikih
političkih 'zahvata', nego stvarne integracije Rusije u azijsko
gospodarstvo. Polazeći od svojih, za sada ograničenih mogućnosti,
Rusija na tom području mora sačuvati specijaliziranu gospodarsku
nazočnost. Primjerice, koristeći dobro iskustvo u rusko-
vijetnamskom vađenju nafte iz mora, perspektivan izvoz vojne
opreme na malezijsko tržište i slično.
Drugi pravac koji ima još veći prioritet je razvitak odnosa sa
skupinom istočnih država koje su Rusiji zemljopisno bliske, ili
imaju s njom osobite povijesne i područne veze. U takvu uvjetnu
skupinu možemo ubrojiti Indiju, Iran, Pakistan, Afganistan, Tursku
i niz arapskih zemalja.
Taj je vektor za Rusiju najteži. Tako su Indija i Iran važni
strateški partneri Rusije, no eskalacija indijsko-pakistanskih
veza i zamršene američko-iranske veze čine ruski položaj prema
Islamabadu i Washingtonu prilično osjetljivim.
Teška vremena doživljavaju rusko-iračke i rusko-palestinske veze i
općenito veze sa zemljama arapskog područja. Primjera je puno. Tu
je glavno proturječje u nepodudaranju geopolitičkih ambicija
Rusije kao pravne sljednice sovjetske naddržave i njezinih
stvarnih mogućnosti kao velike, ali regionalne države.
Ruska se strategija objektivno premjestila iz globalnih sfera
'obuzdavanja' SAD-a i njegovih saveznika na Istoku u sferu borbe
protiv terorizma, ekstremizma i drugih prijetnja na bliskom i
dalekom poslijesovjetskom prostoru. Zato je treći vektor - koji je
presudan za ruske probitke - razvitak odnosa s najbližim susjedima:
Japanom, Sjevernom Korejom, Kinom, Mongolijom, Kazahstanom,
Azerbajdžanom i Gruzijom. Svaka ta država ima svoje osobito mjesto
u institucijskom, vojno-strateškom i trgovinsko-gospodarskom
'registru' Rusije. Ipak, sve čine jedinstveni prostor koji graniči
s Rusijom, a proteže se od Kurilskih otoka do Zakavkazja. Upravo je
tu naša glavna 'zona životnih interesa', glavna granica obrane i
suradnje sa susjedima.
Koliko god čudno zvučalo, u pojmovima 'obrana' i 'suradnja', ako se
primijene na rusku posebnost, nema proturječja. Pače, u širem
smislu riječi, ruska granica od Kurila do Zakavkazja nije samo crta
razgraničenja, već i možebitno područje ruskog utjecaja koje bi
moglo 'prekoračiti' službene granice. Koncem XIX. i početkom XX.
stoljeća, rusko je carstvo duž istočne granice od Korejskog
poluotoka do Crnog mora izgradilo sustav gospodarskih 'sfera
utjecaja'. Tako je na području sjeveroistočne Kine prometovala
ruska željeznica, Harbin je bio ruski grad, a u Vanjskoj Mongoliji,
Perziji (Iranu) i Otomanskom Carstvu (Turska) radile su podružnice
ruskih banaka i tvrtka. Ruski je kapitalizam, ne konkurirajući na
Zapadu, aktivno zauzimao istočnu periferiju.
Imajući na umu manje, ali stabilne pokazatelje jačanja ruskog
gospodarstva u zadnje vrijeme, zamisao o takvom području utjecaja
može biti pozitivna ne samo za Rusiju, već i za njezine susjede.
Tako, velike izglede za širenje gospodarske suradnje imaju Sibir,
ruski Daleki istok i sjeveroistočna Kina, osobito u provedbi
plinskih i naftnih projekata. Neiskorišteni resursi postoje u
'zoni' Mongolija-istočni Sibir-Burjatija: razvoj stočarstva,
porast proizvodnje bakarno-molibdenskog koncentrata, razvitak
elektroenergetike i prometnih projekata. Velike zalihe međusobnog
gospodarskog utjecaja postoje i na rusko-kazahstanskom području.
Nova ruska istočna strategija u početnoj je fazi svoga razvitka i
osmišljavanja. S porastom ruske moći moguća je promjena
prioriteta. Glavno je da se veliki Istok ne suprotstavi velikom
Zapadu. Sličnu je protimbu Rusija već doživjela u svom vanjskom i
unutarnjopolitičkom životu", piše Sergej Luzjanjin, doktor
povijesti i politolog.
AUSTRIJA
APA
14. 1. 2002.
Hrvatska: deset godina poslije priznanja od strane Europske
zajednice
"Priznanje od strane Europske zajednice (EZ) 15. siječnja 1992. u
Hrvatskoj se slavi kao 'dan neovisnosti'. Deset godina kasnije
stanovništvo je nejedinstveno u ocjenjivanju rata protiv srpskih
postrojba koji je u nastavku doveo do samostalnosti. Prema
ispitivanju mišljenja dnevnika 'Večernji list', 55,3 posto drži da
se rat 'isplatio'. 23,8 posto misli drukčije, 21 posto pokazao se
neodlučnim.
Ipak je svega 5,8 posto ispitanih navelo da su deset godina poslije
neovisnosti zadovoljni s postignutim. Za 40,2 posto očekivanja su
se 'u potpunosti' ispunila. 12,9 posto izjavilo je da su gorko
razočarani postignutim. Ipak su Hrvati svjesni da suverenost
donosi i stanovite obveze. 'Nadam se da se budući naraštaji
Hrvatske neće opet morati boriti', rekla je 'Večernjem listu' jedna
mlada studentica, 'poslije priznanja na nama je da vratimo svoj dug
Europi.'
Neovisnost Hrvatske bila je jedan od neodgodivih ciljeva
utemeljitelja države i stranke Franje Tuđmana čiji je HDZ (Hrvatska
demokratska zajednica) 1990. godine pobijedio na prvim
demokratskim izborima u tadašnjoj jugoslavenskoj republici. 22.
prosinca 1990. Hrvatska je proglasila novi ustav ('Božićni ustav')
kojim je republika definirana kao 'nacionalna država hrvatskoga
naroda'. U svibnju 1991. 94 je posto Hrvata na referendumu kojega je
bojkotirala srpska manjina od 600 tisuća ljudi, glasovalo za
državnu neovisnost. 25. lipnja Hrvatska je zajedno sa Slovenijom
formalno proglasila neovisnost. Beograd je odbio proglašenje
suverenosti i Hrvatska je utonula u građanski rat.
Priznanje od strane Europske zajednice ubrzalo je međunarodno
priznanje. Probleme su ipak izazivala nedostatna manjinska prava.
Povjerenstvo EZ-a pod predsjedanjem predsjednika francuskog
ustavnog vijeća Roberta Badintera 1992. je ustanovilo da hrvatski
ustav od 4. prosinca 1991. za razliku od slovenskog ili makedonskog
nedovoljno jamči manjinska prava.
Tek je 1995. svršio rat u bivšoj Jugoslaviji koji je donio stotine
tisuća mrtvih, ranjenih i prognanih. No još je trajalo nekoliko
godina dok se Hrvatska mogla približavati Europi. Tek poslije smrti
hrvatskog utemeljitelja države Franje Tuđmana u prosincu 1999. i
političkog obrata početkom 2000. Hrvatska je uistinu krenula putom
prema Europi. U siječnju 2000. HDZ je morao prihvatiti presudan
poraz na parlamentarnim izborima od socijaldemokrata i njihovih
partnera. U veljači je Stipe Mesić postao novi predsjednik
Hrvatske. 14. svibnja 2001. Hrvatska je parafirala Stabilizacijski
i pridružbeni sporazum s EU-om. Nedovoljni uspjesi u gospodarskoj
politici na posljetku su HDZ-u opet donijeli veće simpatije.
Ipak je povjerenje Hrvata u budućnost neprekinuto. Gledajući
unaprijed, polovica stanovništva vjeruje da će se Hrvatska 2012.
biti gospodarski stabilna i postati članica Europske unije (EU).
24,2 posto ipak se boji da će Hrvatska u to vrijeme 'i dalje biti
tako nerazvijena i neorganizirana' kao sada."
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
14. I. 2002.
Kada dolaze naši?
"Nema ničeg smiješnog, već vrlo simboličnog, u zračnom baletu koji
danima sprječava slijetanje dva talijanska zrakoplova C-130 u
Kabul, s prethodnicama našeg mirovnog kontingenta. Pokušaja da se
iz Muscata dođe u afganistansku prijestolnicu bilo je mnogo od
četvrtka do jučer, no loše atmosferske prilike svakoga su puta
osujetile ovlaštenje za spuštanje na jedinu stazu Bagrama. Dva
zrakoplova sada su se premjestila u Abu Dhabi, i pokušat će ponovno
drugim putem.
Nema mjesta ironiji, koju hrani činjenica da su Nijemci i Francuzi
uspjeli sletjeti prije nas. Slijetanje u Bagram vrši se vizualno,
bez radio pomoći sa zemlje, i uzmak postaje neizbježan ako ne dođe
odobrenje od britanskih upravitelja zračne luke, ili još gore, ako
zapovjedništvo SAD-a iz Tampe ne da odgovarajući 'koridor'.
Prevladava oprez, još više nakon gubitka jednog američkog
C-130, i ispravno je da je tako.
No ako se oblacima ne zapovijeda, i ako se ništa ne može spočitati
našim pilotima ili njihovim putnicima pod oružjem, ipak kod nas
ostaje osjećaj frustracije. Italija je snažno željela vojnu
nazočnost u Afganistanu, naši su vojnici otputovali s rijetkom
dvostranačkom potporom, potvrđenom i podrškom cijele zemlje, i
sada težak dolazak na odredište kao da namjerno miješa loše vrijeme
i prešutne prioritete onih koji nadziru zračnu luku i biraju putove
pristupa.
U tom smislu šetanje naših C-130 postaje simbolično: jer je cijela
operacija ISAF (International Security Assistance Force) rođena i
protječe između stalnih dvoznačnosti koja nemaju puno zajedničkog
s metereološkim uvjetima.
Zaduženim od UN-a kako bi pazio na sigurnost Kabula i okolice, ISAF-
om zapovijeda jedan britanski general, a sami Englezi daju većinu
snaga. To je od početka bila želja Amerikanaca, koji odvojeno vode
protuterorističku kampanju i ne žele se izložiti riziku
operativnih miješanja na terenu. Nijemci su međutim za ISAF tražili
veću autonomiju od zapovjedništva u Tampi. Francuzi su tražili
brojniju nazočnost, kao uostalom i Talijani koji će nakon punog
razmještanja (kada?) raspolagati s 350 ljudi. Kanađani su htjeli
poslati jednu postrojbu za razminiravanje što je zatraženo od
Italije, i sada prijete da će ostati izvan. Privremena
afganistanska vlada Hamida Karzaija daje svoj prilog, jednom rukom
postavlja ograničenja za međunarodni kontingent, a drugom traži da
se ovaj razmjesti i u Kandaharu i Jalalabadu.
To nije sve. Postoje mnoge dvojbe glede trajanja misije (tri
mjeseca za Talijane, kazao je ministar Martino). ISAF bi između
ostaloga trebao pripremiti teren za obnovu, no na slijedećoj
konferenciji u Tokiju Afganistanci će tražiti 45 milijardi dolara
za razdoblje od deset godina, dok donatori razmišljaju o manje od
pola toga. Poglavito na cijelu operacije utječe slab zanos
Sjedinjenih Država, koje isključuju svoje sudjelovanje u njoj.
U Afganistanu koji nije uopće stabiliziran, s talibanima koji su
poraženi ali sposobni poticati džepove otpora, s Bin Ladenom i mula
Omarom koji su netragom nestali, s indo-pakistanskom bombom sa
satnim mehanizmom koja nedaleko riskira eksplodirati, i Amerikom
koja za svoj račun ide za punom pobjedom, mirovna će snaga imati
teži život no što se priča. Sretno, dakle, našima za slijetanje, i
za kasnije", piše Franco Venturini.
NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
14. I. 2002.
Arafatova promašena taktika
"Na Bliskom istoku teror je bio i jest sredstvo politike. Za obje
strane, i Izraelce i Palestince. I za sada će tako i ostati. Razlog
je jednostavan: Ariel Sharon želi poslati k vragu palestinsku
autonomnu vlast zajedno s njezinim predsjednikom - i time
definitivno dokončati mirovni proces iz Osla. Treba spriječiti
palestinsku državu, nastaviti politiku naseljavanja i oduzimanja
zemlje. Na kraju bi bio izraelski diktirani mir koji bi se mogao
nametnuti posve izmučenom palestinskom narodu. Trajni kućni zatvor
za Jasera Arafata je zbog te strategije jednako kao i ponovna
bombardiranja zračne luke u Gazi, najnoviji napadi na palestinsku
obalnu stražu i razaranje više od 70 stambenih zgrada u pojasu Gaze
prošloga tjedna.
Arafat je škripcu: zbog svoje vlastite taktike, još uspješne u
Netanjahuovo doba. Poslije niza napada 1995. i 1996. godine još se
mogao predstavljati kao netko tko je - za odgovarajuću protuuslugu
- imao pod nadzorom Hamas i džihad. No sporazum iz River-Wyea kojega
je izraelski šef vlade Netanjahu 1998. potpisao pod pritiskom SAD-a
i koji je predviđao daljnje izraelsko povlačenje, Netanjahuov je
nasljednik Barak jednostavno ignorirao. Poslije propasti vrha u
Camp Davidu u ljetu 2000., provokativnog Sharonovog nastupa na
Tempelbergu i njegovog kasnijeg izbora za predsjednika vlade,
Arafat je znao što mu prijeti. Njegova protustrategija: nadzirano
silovito sukobljavanje, druga intifada. Cilj: Sharona pribiti na
stup srama kao krvnika Bejruta i žderača Palestinaca, izraelsku
vladu izolirati i međunarodnu zajednicu pokrenuti na akciju.
Računica se nije ispunila - zbog napada 11. rujna ali i zbog
okrutnosti izraelske vojne posade. Arafat se može samo još osamiti
i prkositi izraelskoj opsadi. Protiv Hamasa i džihada postupit će
samo ako drukčije ne može. Ali pred Sharonom neće kapitulirati.
Posljedica: sukob će eskalirati. A SAD i EU morat će se zapitati
zašto se nisu umiješali", zaključuje Georg Baltissen.