IT-integracije-Politika IT-10.I.CORRIERE - VIČU EUROPA DA PRIKRILI KOMUNISTIČKU PROŠLOST? ITALIJACORRIERE DELLA SERA10. I. 2002.Pomalo u pravu, ponešto u krivu"Slučaj Ruggiero ukazao je na jedan paradoks: zastupajući realističniji
stav, manje euro-entuzijastičan, Berlsuconijeva vlada ima pravo u teoriji, a praktično je u krivu. Zašto ima pravo? Prije svega jer, nakon što je napravljen euro, s rastućom unutareuropskom kompeticijom, poglavito gospodarskom, euroretorika i nekritički europeizam postaju teški handicap za svaku zemlju koja u tome oklijeva. U Europi nacionalni interesi imaju značenja i problem bilo koje vlade je naći ravnotežu između 'svog' nacionalnog interesa i zajedničkog interesa (europskog). Druge vlade čvrsto brane svoje interese. Zašto Italija ne bi to isto činila? Primjerice vojni airbus A400M, koji odgovara drugim zemljama, neka se prihvati ako se smatra da odgovara i nama. Inače ne. Na drugom mjestu činjenica je da danas ne postoji jedan 'europski projekt' (glede budućih etapa integracije) spram kojega se treba odlučiti hoće li se pristati ili ne. U svim zemljama Unije postoje, unutar samih vlada, snažne podjele o tome kako nastaviti. Zašto ne bi postojale i u Italiji, pa i u samoj većini. (...)
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
10. I. 2002.
Pomalo u pravu, ponešto u krivu
"Slučaj Ruggiero ukazao je na jedan paradoks: zastupajući
realističniji stav, manje euro-entuzijastičan, Berlsuconijeva
vlada ima pravo u teoriji, a praktično je u krivu. Zašto ima pravo?
Prije svega jer, nakon što je napravljen euro, s rastućom
unutareuropskom kompeticijom, poglavito gospodarskom,
euroretorika i nekritički europeizam postaju teški handicap za
svaku zemlju koja u tome oklijeva. U Europi nacionalni interesi
imaju značenja i problem bilo koje vlade je naći ravnotežu između
'svog' nacionalnog interesa i zajedničkog interesa (europskog).
Druge vlade čvrsto brane svoje interese. Zašto Italija ne bi to isto
činila? Primjerice vojni airbus A400M, koji odgovara drugim
zemljama, neka se prihvati ako se smatra da odgovara i nama. Inače
ne. Na drugom mjestu činjenica je da danas ne postoji jedan
'europski projekt' (glede budućih etapa integracije) spram kojega
se treba odlučiti hoće li se pristati ili ne. U svim zemljama Unije
postoje, unutar samih vlada, snažne podjele o tome kako nastaviti.
Zašto ne bi postojale i u Italiji, pa i u samoj većini. (...)
Na kraju treba podsjetiti da, i u materiji europske integracije,
utječu ideološke podjele. Primjerice, središnje upravljanje
Bruxellesa, često pretjerano, moglo bi ne smetati one koji u Europi
imaju socijalističku ili socijaldemokratsku orijentaciju (te
stoga nisu sklon nemati povjerenja u intervencionizam javnih
vlasti), no naravno da dosta smeta one koji, međutim, imaju
liberalnu orijentaciju, dakle, onu koja se slaže s ministrom
Antoniom Martinom kada ovaj (u jučerašnjem Corriereu) priželjkuje
Uniju koja vodi vanjsku i obrambenu politiku ali se ne bavi
problemom pečenja pizza u pećima na drva.
Ako je sve to istina, gdje je krivnja Berlusconijeve vlade? U tome
što ona podcjenjuje slabosti talijanskog položaja, u činjenici da
nije uvijek shvatila osnovne uzroke, 'strukturalne', koji su u
temelju posebnog oblika europeizma koji je do sada prevladavao u
Italiji. Europeizam je bio, tijekom cijele Prve republike, jedini
mogući nadomjestak 'nacionalnog interesa', koji kao takav, nije
mogao biti eksplicitno iznesen od strane jedne zemlje koja je
izašla poražena iz rata, sa slabim institucijama, više od 40 godina
izbrazdane velikim političkim podjelama (s komunistima koji su
gledali prema Moskvi). Nakon što je završila prva republika,
devedesetih godina, europeizam postaje barjak i instrument
međunarodne samolegitimacije lijevog centra, strane koja je
trebala učiniti da svijet zaboravi činjenicu da je proizišla iz
jedne postkomunističke stranke.
Danas, slušajući predstavnike desnog centra, ti razlozi prestaju
vrijediti. No to nije istina. Talijanski položaj ostaje prilično
slab. Ostaju slabe njene institucije, i izrazito snažne njene
unutarnje podjele. Italija i dalje nema mnoge resurse koji drugim
zemljama dopuštaju utjecaj u Europi (primjerice, prosječna kakvoća
birokratskog osoblja koje Italija šalje u europske institucije
niža je od one osoblja drugih zemalja). I Berlusconijeva vlada ima
velike probleme u međunarodnom potvrđivanju. Sukob interesa u
slučaju premijera ovoga je puta glavni uzrok. Berlusconi i njegovi
ministri izgleda da podcjenjuju težinu toga. Tradicionalni
europeizam, kojega odlično predstavlja Renato Ruggiero bio je
dakle i za Berlusconija instrument legitimizacije. Nije bio dobar
posao izgubiti ga putem i odreći se zdrave dijalektike između
različitih ideja o tome kako biti u Europi.", piše Angelo
Panebianco.