US-E-nato-Obrana-Diplomacija-Oružani sukobi-Ratovi WT 10. I. BALKAN GURNUT EUROPI? SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON TIMES10. I. 2002.Smjena na Balkanu"Ministar obrane Donald Rumsfeld u Europi je nedavno podigao prilično mnogo prašine
kada je na sastanku ministara obrane NATO-a izjavio kako bi broj vojnika NATO-a koji su u Bosni trebalo smanjiti za trećinu do kraja 2002. godine. 'Vojna uprava NATO-a', dodao je, 'trebala bi razvijati opcije, tako da saveznici mogu donijeti odluku o takvim brojčano smanjenim i restrukturiranim snagama do našeg slijedećeg sastanaka ministara.' Evo jedne opcije o kojoj definitivno treba razmisliti: prenijeti teret na Europljane. Napokon, događaji na Balkanu najviše utječu na Europu, ne na SAD. Tijekom proteklih nekoliko godina, NATO je poduzeo nekoliko koraka kako bi osposobio Europu da bude u stanju obavljati upravo takvu misiju. Najvažniji je bio stvaranje mehanizma Kombiniranih ujedinjenih snaga (Combined Joint Task Force- CJTF) 1999. godine. Prije toga, zemlje članice NATO-a imale su samo dvije opcije kada su posrijedi bile obveze unutar saveza- sve su članice sudjelovale ili u određenoj misiji nije sudjelovala niti jedna. Takva stroga struktura donošenja odluka morala je
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
10. I. 2002.
Smjena na Balkanu
"Ministar obrane Donald Rumsfeld u Europi je nedavno podigao
prilično mnogo prašine kada je na sastanku ministara obrane NATO-a
izjavio kako bi broj vojnika NATO-a koji su u Bosni trebalo smanjiti
za trećinu do kraja 2002. godine. 'Vojna uprava NATO-a', dodao je,
'trebala bi razvijati opcije, tako da saveznici mogu donijeti
odluku o takvim brojčano smanjenim i restrukturiranim snagama do
našeg slijedećeg sastanaka ministara.'
Evo jedne opcije o kojoj definitivno treba razmisliti: prenijeti
teret na Europljane. Napokon, događaji na Balkanu najviše utječu na
Europu, ne na SAD. Tijekom proteklih nekoliko godina, NATO je
poduzeo nekoliko koraka kako bi osposobio Europu da bude u stanju
obavljati upravo takvu misiju. Najvažniji je bio stvaranje
mehanizma Kombiniranih ujedinjenih snaga (Combined Joint Task
Force- CJTF) 1999. godine. Prije toga, zemlje članice NATO-a imale
su samo dvije opcije kada su posrijedi bile obveze unutar saveza-
sve su članice sudjelovale ili u određenoj misiji nije sudjelovala
niti jedna. Takva stroga struktura donošenja odluka morala je
potaknuti političke napetosti unutar saveza kada posebni interesi
svake od članica budu različiti.
CJTF je razvijen kako bi se savezu dodala potrebna dimenzija
fleksibilnosti. Kroz CJTF, članovi saveza koji se odluče ne
sudjelovati u određenim misijama NATO-a ne sprječavaju nužno druge
članove da sudjeluju u operaciji NATO-a ako to smatraju nužnim za
interes njihove zemlje.
Bosna za SAD predstavlja zlatnu priliku da pokrene CJTF tako da se
priznaje kako postoje uvjeti u kojima bi Europa trebala djelovati
bez angažiranja punog mehanizma transatlantskog saveza, tj. SAD-a.
Ovo bi upravo sada bilo korisno za SAD jer, kako je istaknuo
Rumsfeld, američka misija na Balkanu bez kraja na vidiku 'sve više
opterećuje i naše snage i naše resurse sada kada su suočeni sa sve
većim potrebama važnih misija rata protiv terorizma.'
Provodeći opciju korištenja CJTF-a u djelo, Washington bi poduzeo
uvelike zakašnjeli korak prisiljavajući Europu da odigra veću
ulogu u stabiliziranju vlastitog kontinenta.
Europljani su mnogo govorili o potpori ovom općem cilju i stalno
naglašavaju kako već osiguravaju većinu mirotvoraca koji se nalaze
na Balkanu. No činjenica jest da još uvijek ovise i psihološki i
materijalno o sudjelovanju SAD-a.
Osim toga, njihovo ulaganje u obranu i vojna sposobnost trenutno
nisu u skladu s ciljem kojeg iznose u javnosti. Nekoliko europskih
zemalja, zapravo, na obranu troši manje od polovice - u terminima
postotaka GDP-a - onoga što ulaže SAD. Osim toga, zračna kampanja
provedena na Kosovu istaknula je kako Europa nije ravnopravna s
SAD-om kada se radi o sposobnostima vođenja rata. Zaista, tijekom
bombardiranja, general američkih zračnih snaga kazao je kako su
manjkavosti europskih zrakoplova bile toliko upadljive (...) da su
europski borbeni letovi trebali biti obustavljeni kako bi se
izbjegli nepotrebni rizici za druge pilote NATO-a i civile na tlu.
Dovedena u neugodno stanje zbog velikog nesrazmjera između
njihovih vojnih sposobnosti u odnosu na onu američku - posebice
kada se radi o najvišoj vojnoj tehnologiji- Europska je Unija u
prosincu 1999. godine objavila planove za stvaranje vlastitih
snaga u ključnim vojnim područjima. U studenom 2000., EU je dao
jasnije obrise toj zamisli obećavajući vojnike i opremu s ciljem
stvaranju vlastitih snaga za brzo djelovanje (RRF) koje bi brojile
60.000 vojnika, do 2003. godine.
Prijenos misije u Bosni na Europljane prema mehanizmu CJTF-a mogao
bi poslužiti kao nužan politički most od sadašnjeg uređenja prema
eventualnom prelasku na predloženi RRF. Prihvaćanje ovog plana
prisilo bi Europu da ulaže više u vlastitu obranu. Na sreću, potrebe
koje postoje u Bosni trenutno približno odgovaraju ključnim
sposobnostima koje Europljani sada imaju; u okviru misije potrebna
je civilno- vojna policijska uloga koja spada među lakše oblike
mirotvorstva. Ovo je vrsta misije u kojoj su Europljani vještiji
nego SAD.
Tako je logično da bi RRF trebao naslijediti Bosnu kao svoju prvu
misiju.
Zbog čega bi Europa mogla nevoljko pristati na ovakav razvoj
događaja? Razlog su njeni vlastiti balkanski duhovi; odnosno strah
od preuzimanja odgovornosti nakon što je uključivanje Europe u rat
u Bosni početkom 1990. potkopalo neprestano američko usmjeravanje
iz pozadine. Zaista, Europljani zbilja ne žele ponoviti bosansku
mirotvornu operaciju koju su provodili prije 1995. godine, kada su
osigurali sve vojnike ali je SAD gurao svoje vlastite diplomatske
inicijative sa strane. To je odaslalo različite signale zaraćenim
snagama i potkopalo europsku diplomaciju. Ako Washington sada
odluči dati Europi ovaj zadatak, ovog puta mora biti spreman
prepustiti donošenje odluka saveznicima.
Postoje mnoge prednosti realiziranja ovakve politike. Ako kaže
'da' RRF-u, Washington bi mogao promijeniti uvjete transatlantske
rasprave, prisiliti saveznike da realiziraju svoja obećanja o
preuzimanju većeg dijela odgovornosti i omogućiti SAD-u da se bolje
pripremi za i dobije američke ratove", piše Gary Dempsey,
analitičar vanjske politike pri "Institutu Cato" i urednik knjige
koja će uskoro biti izdana, "Exiting the Balkan Thicket" (Izlazak
iz balkanske guštare).