US-vojska-Obrana-Diplomacija-Oružani sukobi-Ratovi WT 8.1. SAMO SAD MOŽE BITI VOĐA? SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON TIMES8. I. 2002.NATO u ravnoteži"Rat u Afganistanu utro je put živoj raspravi o svrsi NATO-a i o strateškim interesima
SAD-a u Europi. Američka reakcija na napade koji su se dogodili 11. rujna označili su promjenu- preusmjeravanje pozornosti i resursa na druge dijelove svijeta. Jesu li naši europski saveznici manje važni za interese SAD-a? Ima mnogo razloga zbog kojih bi SAD trebao ostati potpuno prisutan u Europi. Naši najvažniji politički saveznici su u Europi. Oni su naši glavni trgovački partneri, s nama dijele zajedničke vrijednosti i tradiciju, pridonose vojnim snagama i osiguravaju vojne baze što može pomoći ojačati američke interese u europskoj regiji. SAD sada s pravom potiče NATO da prihvati politiku koja štiti SAD i europske globalne interese. Mnogi Europljani dijele stav kako je Washington u proteklih deset godina bio prilično izbirljiv kada je posrijedi bila europska politika. Neki američki dužnosnici koji su podržavali posljednji krug širenja NATO-a protivili su se uključivanju SAD-a na Balkanu. A neki dužnosnici koji su podržavali i posljednji krug širenja
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
8. I. 2002.
NATO u ravnoteži
"Rat u Afganistanu utro je put živoj raspravi o svrsi NATO-a i o
strateškim interesima SAD-a u Europi. Američka reakcija na napade
koji su se dogodili 11. rujna označili su promjenu- preusmjeravanje
pozornosti i resursa na druge dijelove svijeta. Jesu li naši
europski saveznici manje važni za interese SAD-a? Ima mnogo razloga
zbog kojih bi SAD trebao ostati potpuno prisutan u Europi.
Naši najvažniji politički saveznici su u Europi. Oni su naši glavni
trgovački partneri, s nama dijele zajedničke vrijednosti i
tradiciju, pridonose vojnim snagama i osiguravaju vojne baze što
može pomoći ojačati američke interese u europskoj regiji. SAD sada
s pravom potiče NATO da prihvati politiku koja štiti SAD i europske
globalne interese.
Mnogi Europljani dijele stav kako je Washington u proteklih deset
godina bio prilično izbirljiv kada je posrijedi bila europska
politika. Neki američki dužnosnici koji su podržavali posljednji
krug širenja NATO-a protivili su se uključivanju SAD-a na Balkanu.
A neki dužnosnici koji su podržavali i posljednji krug širenja
NATO-a i uključivanje u balkansku krizu protivili su se sigurnosnoj
i obrambenoj politici EU-a jer bi mogla 'predstavljati suparništvo
NATO-u' ili potkopati utjecaj SAD-a u Europi. No širenje NATO-a,
kosovski rat, balkanske mirovne operacije i nastojanja EU-a da
izgradi snažnije političke i sigurnosne institucije služili su
samo jednom cilju: europskoj stabilnosti.
Danas su ulozi za uključenost SAD-a u Europi sigurno viši.
Postoji novi odnos između SAD-a i naših europskih saveznika i
Rusije. Pokreće ga podsjetnik na 11. rujna - da smo suočeni s istim
prijetnjama i da zahtijevamo koordiniranu reakciju. Mora se kazati
kako je Rusija u ovom sukobu od veće važnosti za interese SAD-a nego
što je to slučaj s našim europskim saveznicima. SAD bi trebao
upotrijebiti svoj utjecaj kako bi potaknuo Rusiju da napusti
politiku koja je pogubna za savez. Vijeće NATO-a i Rusije, koje je u
nastajanju, trebalo bi ojačati rusku predanost zapadnim
vrijednostima i interesima - čak i nakon što ruski predsjednik
Vladimir Putin ode.
Odluka administracije da ponese dio tereta u Afganistanu,
uključujući i novootkriveni interes - razvijanje veće suradnje s
Rusijom, ne smije potkopati dugoročnu politiku Washingtona -
potporu Europi. Mnogi američki političari žele proširiti prvotnu
misiju NATO-a - kolektivnu obranu, koja je nekoć za cilj imala
obuzdati Sovjetski Savez, na borbu protiv proliferacije, borbu
protiv terorizma. SAD je globalna sila, s globalnim pogledom na
prijetnje koje naši europski saveznici nisu dijelili prije
Afganistana. Vojna opcija nalazi se visoko na američkoj listi
načina rješavanja problema neprijatelja. Ista je opcija prije bila
nisko na europskoj listi rješenja, što se sada promijenilo.
Europljani nemaju vojnih sposobnosti za misiju kolektivne obrane
koja bi uvelike nadilazila okvire sporazuma NATO-a. Mi smo za to,
međutim, sposobni. Iskazali smo volju da tu sposobnost koristimo u
prošlosti a sada ju koristimo u Afganistanu. Uz mogući izuzetak
Britanije i Francuske, saveznici koji su pomagali SAD-u 1991.
godine u Zaljevskom ratu, 2001. godine ne mogu slati svoje snage na
Srednji istok ili Južnu Aziju, niti su mnoge od tih snaga prikladno
uvježbane i opremljene za intenzivniji sukob. Danas europske snage
možda nisu spremne zauzdati čak niti etnički sukob. Vjerojatno mogu
pomoći u primjeni mirovnog sporazuma (...). No samo SAD može biti
vođa koji bi oblikovao koaliciju i dobio rat, kao što je slučaj u
Afganistanu.
Pa ipak, postoji jaz između političke retorike administracije i
stvarnih vojnih doprinosa saveznika. Na godišnjem zimskom sastanku
čelnika država NATO-a u Bruxellesu, američki državni tajnik, Colin
Powell, je kazao: 'Tako tvrdnja da je NATO držan po strani nije
točna. NATO je na samom početku ponudio svoju vojnu pomoć. Tako smo
mogli birati među onim što nam je ponudio NATO.'
No vojna relevantnost NATO-a jest u pitanju. Afganistanski sukob
naglasio je potrebu za zajedničkom reakcijom na prijetnje i izvan
okvira Europe i iskazao razliku između američke i europske vojne
spremnosti. Glavni tajnik NATO-a, Lord Robertson na
prošlomjesečnom je sastanku ministara u Bruxellesu kazao kako se
'glavne manjkavosti' odnose na ulaganje u obranu u zemljama
članicama NATO-a.
Istovremeno, politička vrijednost NATO-a opstaje. Već je samo
Francuska bila u stanju uvjeriti Alžir i Tunis da surađuju u
istjerivanju terorista iz njihovih zemalja. Za saveznike je od
ključne važnosti da razviju mobilne snage koje bi bile slične onima
SAD-a.
Drugi važni saveznički interesi i dalje postoje i ne bi ih trebalo
zaboraviti, kao što je, npr., širenje NATO-a. Bushova vlada i
Clintonova vlada prije nje, podupirale su širenje NATO-a kao
sredstva izgradnje stabilnosti, koje osigurava rast novih
demokracija u srednjoj Europi. Dvije su administracije, nevoljko,
došle i do zaključka kako mora postojati nekakva američka
politička, kao i vojna, uloga u rješavanju sukoba na Balkanu. I
širenje NATO-a i mirovne operacije na Balkanu ključ su 'kolektivne
sigurnosti', fraze koja se često mogla čuti na Capitol Hillu
tijekom posljednje rasprave o širenju
Iako je niz pitanja, kao što je europska kritika smrtne kazne i
stava vlade SAD-a u svezi protokola iz Kyota, potaknuo napetosti u
odnosima saveznika, Washington veću vrijednost vidi u
tradicionalnim strateškim zadatcima, kao što je vojna sposobnost
NATO-a koja brani od posthladnoratovskih prijetnji. Istovremeno,
trebali bismo poslušati zahtjev saveznika i izbjeći
unilateralizam. Svi saveznici, uključujući i Francusku,
prihvaćaju istaknutu ulogu SAD-a i sada vide vrijednost NATO-a koji
može djelovati izvan okvira sporazuma. Raspoloženje je u svim
savezničkim gradovima očito.
Vodstvo SAD-a neće izblijedjeti ako ulažemo u njega i ne zlorabimo
ga", piše Jessica Fugate.