HR21-KID Zakon - sukob interesa -Sudovi-Parlament-Vlada ZAKON O SUKOBU INTERESA PONOVNO U PRVOM ČITANJU piše: Gordana GrbićZAGREB, 3. siječnja (Hina) - Vlada bi najkasnije do kraja siječnja morala utvrditi tekst Zakona o sprječavanju
sukoba interesa u obnašanju javnih dužnosti i, poštujući saborsku proceduru, poslati ga ponovno u prvo čitanje.
piše: Gordana Grbić
ZAGREB, 3. siječnja (Hina) - Vlada bi najkasnije do kraja siječnja
morala utvrditi tekst Zakona o sprječavanju sukoba interesa u
obnašanju javnih dužnosti i, poštujući saborsku proceduru, poslati
ga ponovno u prvo čitanje.#L#
Donošenje Zakona o sukobu interesa počinje spočetka jer, prema
saborskom Poslovniku, predlagatelj zakona mora u roku šest mjeseci
nakon prvoga čitanja poslati parlamentu Konačni prijedlog zakona,
što Vlada nije učinila.
Kašnjenje sa slanjem zakona u drugo čitanje i ponavljanje postupka
profesor s Pravnog fakulteta u Zagrebu Josip Kregar ne pripisuje
izostanku političke volje.
"Više je riječ o objektivnim okolnostima, jer se vrijeme od prvoga
do drugoga čitanja zakona podudarilo s najavom ostavke i odlaskom
bivšega ministra pravosuđa Stjepana Ivaniševića", rekao je Kregar,
član stručne skupine za izradu toga zakona pri Ministarstvu
pravosuđa.
Po njegovu mišljenju, postojanje političke volje za donošenje toga
zakona može se još dokazati u idućih pola godine.
"To je još dovoljno vremena da zakon prođe dva čitanja i da bude
prihvaćen do kraja lipnja 2002., u roku na koji se Hrvatska obvezala
na njegovo donošenje pristupanjem međunarodnim konvencijama i
ugovorima o suzbijanju korupcije."
Kregar upozorava da bi se u suprotnom moglo dogoditi da sadašnji
saziv Sabora donese zakon koji će obvezivati tek zastupnike novoga
saziva te da bi to bilo u suprotnosti s najavama oštrog
suprotstavljanja korupciji, osobito u vrhu državne vlasti, što je
podrazumijevalo i promjenu propisa.
Naime, sadašnje odredbe o sprječavanju sukoba interesa u Zakonu o
pravima i obvezama državnih dužnosnika su načelne prirode,
praktično neobvezujuće i bez ikakvih sankcija u slučaju da državni
dužnosnici na početku ili na kraju mandata ne daju podatke o
imovini.
Hoće li Konačni prijedlog zakona kako ga je pripremila stručna
skupina biti predložen u istom obliku za prvo čitanje ovisi
prvenstveno o ministrici pravosuđa Ingrid Antičević Marinović,
koja mora odlučiti u kojoj će varijanti Nacrt prijedloga zakona o
sukobu interesa ići na Vladu, a potom i o Vladi, koja kao
predlagatelj utvrđuje tekst zakona za prvo čitanje.
Stručna skupina predložila je vrlo restriktivan zakon koji
najvišim državnim dužnosnicima zabranjuje bilo kakav drugi plaćeni
angažman osim obnašanja dužnosti za koju primaju plaću i koju
moraju obnašati o javnom interesu.
Državnim dužnosnicima zabranjeno je pribavljanje posebnih osobnih
dobitaka, dobitaka za obitelj i prijatelje koji bi proizlazili iz
obnašanja javne funkcije.
Za nepoštivanje Zakona predviđene su novčane kazane i javno
objavljivanje imena državnih dužnosnika koji zakon krše. To je po
mišljenju pravnih stručnjaka i najteža kazna za dužnosnike jer se
time dovodi u pitanje njihovo poštenje a nepoštene političare
građani kažnjavaju na izborima.
Bude li se zbog političkih kompromisa varijanta zakona koju
predlažu stručnjaci morala ublažavati bit će to teško učiniti jer
zakon slijedi europske standarde.
Tim više jer nakon pristupanja Hrvatske Sporazumu o stabilizaciji i
pridruživanju s EU svako se odstupanje od europskih standarda mora
posebno obrazložiti, upozoravaju pravni stručnjaci.
Glavna primjedba u prvom čitanju dolazila je iz redova HSLS-a čiji
su zastupnici tvrdili da je zakon anitpoduzetnički.
No, stručna skupina je na to nepopustljivo odgovorila pooštrenjem
prvotne varijante.
Između obnašanja državne dužnosti i poduzetništva postoji
nedvojben sukob interesa i tu ne može biti nikakva kompromisa.
Poduzetnik koji se odluči za obnašanja državne dužnosti mora
zamrznuti poduzetničku djelatnost, kažu pravni stručnjaci.
(Hina) ggrb vl