ZAGREB, 20. studenoga (Hina) - Istraživanje koje je Hrvatski helsinški odbor za ljudska prava (HHO) proveo u prvih deset dana službene predizborne promidžbe pokazuje da se u hrvatskim medijima nastavio trend korektnog praćenja
kampanje, kazao je danas predsjednik HHO-a Žarko Puhovski.
ZAGREB, 20. studenoga (Hina) - Istraživanje koje je Hrvatski
helsinški odbor za ljudska prava (HHO) proveo u prvih deset dana
službene predizborne promidžbe pokazuje da se u hrvatskim medijima
nastavio trend korektnog praćenja kampanje, kazao je danas
predsjednik HHO-a Žarko Puhovski.#L#
HHO je danas predstavio rezultate drugog dijela istraživanja
"Mediji i izbori 2003" koje provodi uz potporu Misije OESS-a u
Hrvatskoj. Prvi dio istraživanja koji je, kao i sada, obuhvatio
dvije nacionalne televizijske postaje, Hrvatski i Obiteljski
radio, te šest dnevnih novina, proveden je tri tjedana prije
početka službene kampanje 6. studenoga.
U prvih deset dana službene kampanje HHO nije uočio veće prekršaje
medija u praćenju političkih predstavljanja, no, kako ističu,
dobru informiranost građana o izbornim kandidatima onemogućuje
prevelik broj predstavljanja u javnim elektroničkim medijima.
Ta je predstavljanja, čija je zadaća olakšavanje odluke biračima,
fizički nemoguće popratiti, kazao je Puhovski, okrivivši za to loše
zakonske propise koji određuju pravila predizborne promidžbe.
Na televizijama je prikazano ukupno 798 izbornih priloga, od čega
većina (551) na HTV-u. Izborne emisije na trećem programu HTV-a,
gdje sve izborne liste imaju jednake termine nisu analizirane, a u
istraživanje su ušle središnje informativne emisije HTV-a Dnevnik
i Meridijan 16, te Meta i 24 sata Nove TV. Uz to, analizirane su i
HTV-ove izborne "bonus emisije" prije i nakon Dnevnika, te reklame
stranaka na obje televizije prikazane prije i poslije
informativnih emisija.
Među tzv. dogovorenim prilozima sa stranačkih skupova prije i
poslije Dnevnika najviše je skupova za praćenje prijavila
koalicija SDP-a, IDS-a, Libre i LS-a (18), a potom koalicija HNS-a,
PGS-a i SBHS-a (15). Najviše je plaćenih reklama imala koalicija
HB-a i HIP-a (52 oglasa), dok je naviše vremena zakupio HDZ (1029
sekundi). Po broju zakupljenih oglasa i minutaži druga je koalicija
SDP-a, IDS-a, Libre i LS-a, a slijedi HNS sa svojim koalicijskim
partnerima.
Po broju uredničkih priloga u Dnevniku i Meridijanu 16 izjednačeni
su SDP i HDZ s po pet priloga, dok u informativnim emisijama Nove TV
prednjači SDP sa svojim partnerima (19 priloga), a slijedi HDZ s 12
priloga. Vladajuća koalicija prednjači i u prilozima o radu Vlade,
kojih je od početka kampanje u programu HTV-a manje za 50, a na Novoj
TV 25 posto.
Vladajući SDP s koalicijskim partnerima najzastupljeniji je u
programu Hrvatskog i Obiteljskog radija, zatim su gotovo
ravnomjerno zastupljeni HDZ, HSS, HSLS-DC i HNS sa svojim
koalicijskim partnerima. U ove je rezultate uključeno i praćenje
rada Vlade, te ministara koji, kako je istaknuto, u tim
pojavljivanjima nisu koristili previše vremena za promicanje
izbornih ciljeva svoje stranke. Redoslijed stranaka gotovo je isti
i u praćenom vremena izravnog govora.
Kampanja je korektno popraćena i u dnevnim novinama, a analizirani
su Vjesnik, Večernji list, Jutarnji list, Slobodna Dalmacija, Novi
list i Glas Slavonije. Pažnju čitatelja mogle su izazvati samo
parlamentarne stranke, među kojima se izdvajaju HDZ i SDP sa svojim
partnerima. Iza njih su po zastupljenosti koalicija HNS-a, PGS-a i
SBHS-a, a slijede HSLS-DC, HSS i HIP-HB.
Najviše plaćenih oglasa u dnevnim novinama, čak 45 posto pripada
SDP-u i njegovim partnerima, a drugi je HDZ sa 32,8 posto. Slijede
HSLS-DC, te HNS sa svojim partnerima.
Šef Misije OESS-a Peter Semneby kazao je da je zadovoljan
kvalitetom i rezultatima provedenog istraživanja koji će, kako je
rekao, uvelike koristiti toj organizaciji prilikom izrade završnog
izvješća o parlamentarnim izborima.
(Hina) am so