US-POTROŠAČI-ZAŠTITA-Politika ZAŠTITA POTROŠAČA U AMERICI POSAO DRŽAVE I NJIH SAMIH Piše: Slavoljub Leko, dopisnik Hine iz WashingtonaWASHINGTON, 12. listopada (Hina) - Zaštita potrošača u Sjedinjenim Državama složen je sustav u kojem
sudjeluje država, tržište i organizacije samih potrošača, a rezultat je pravi potrošački raj na zemlji.
Piše: Slavoljub Leko, dopisnik Hine iz Washingtona
WASHINGTON, 12. listopada (Hina) - Zaštita potrošača u Sjedinjenim
Državama složen je sustav u kojem sudjeluje država, tržište i
organizacije samih potrošača, a rezultat je pravi potrošački raj na
zemlji.#L#
Amerikanci vjeruju da je tržište najbolji regulator ekonomskih
odnosa među ljudima i da će ono, uz malu pomoć države, u krajnjoj
liniji dovesti do bogatstva ponude, niskih cijena i zadovoljnog
potrošača.
Savezno trgovačko povjerenstvo (FTC) središnja je državna
institucija koja brine istodobno o provedbi zakona o zaštiti
potrošača i suzbijanju monopola na američkom tržištu. Bilo da
osigurava slobodno tržište ili brani potrošače od prijevara,
obmana i nepoštenih načina poslovanja, misija Povjerenstva je
prvenstveno zaštita američkog potrošača.
No zakonska zaštita potrošača u Sjedinjenim Državama ne zaustavlja
se na ovome Povjerenstvu. Svako ministarstvo ima također odjele
koji štite potrošača osiguravajući mu kvalitetan proizvod, lijek
koji liječi a ne ugrožava zdravlje, hranu koja nije opasna, odjeću
koja se neće odmah raspasti ili kredit za kojeg nećete nakon par
mjeseci utvrditi da su uvjeti pod kojima ste ga uzeli sasvim
drugačiji nego ste zamišljali.
Zakonom je predviđeno šta sve mora stajati na etiketi proizvoda,
kakva moraju biti jamstva za proizvode i usluge te da, na primjer,
informacije o vašem financijskom stanju koje posjeduje vaša banka
mora ostati tajnom.
Svaka američka savezna država ima svoje zakone koji također štite
potrošača. Tako, ako se dogodi, da ste od tvrtke ili pojedinca
prijevarom kupili loš polovan automobil zaštićeni ste prema tzv.
"limunskom zakonu". Prijavit ćete slučaj državnom tajništvu koje
će se dalje potruditi da prevaranta sustigne zaslužena sudbina.
Propisi su strogi, a trgovac koji obmane potrošača vratit će mu
novac uz kamatu i novčanu odštetu.
Tržište je u Americi toliko jako, konkurencija strahovita, a ponuda
roba i usluga toliko velika da se zaštita potrošača regulira
uvelike sama od sebe. Potrošač ima izbor, pa ako mu se ne sviđa
proizvođač ili trgovac koji ga obmanjuje ili traži neopravdano
visoku cijenu uvijek može otići drugome. Varati ili pljačkati
potrošača naprosto se ne isplati.
Trgovački moto da je potrošač uvijek u pravu u SAD-u se ostvario u
svojoj potpunosti. Tako svaki kupljeni proizvod možete vratiti i
dobiti svoj novac natrag bez da vas trgovac pita zašto, a da je pri
tome razlog ponekad i zato što ste već presnimili CD ili nosili
bluzu koja vam se više ne sviđa.
Amerikanci ne prepuštaju, ipak, ni državi niti samome tržištu da se
pobrine za njih nego se sami organiziraju u potrošačke udruge koje
će ih štititi od beskrupuloznih trgovaca. Neke od najvećih, poput
Američkog saveza potrošača ili Potrošačke udruge upravo rade
kampanje na hit temu zaštite osobnih podataka koje banke,
osiguravajuća društva i druge tvrtke rutinski daju i prodaju
drugima bez suglasnosti potrošača. Kalifornija je nedavno uvela
zakone o zaštiti privatnosti potrošača koje ove udruge žele preko
američkog Kongresa proširiti na sve Amerikance.
Još jednu formu zaštite potrošačima nude privatne neprofitne
organizacije poznate kao Ured za bolje poslovanje (Better Business
Bureau - BBB). Pametna je odluka svakoga potrošača da prije nego se
odluči na kupovinu nekog proizvoda ili usluge posjeti na Internetu
web stranice ovih Ureda koji će im reći koliko je trgovac ili
proizvođač pouzdan. Potrošači godišnje BBB-ovima upućuju milijune
prigovora na proizvođače, trgovce ili uslužne tvrtke s kojima dalje
Uredi nastoje urediti spor. Ukoliko je prigovora mnogo, a tvrtke se
ne pokažu kooperativnim naći će se na BBB-ovom popisu tvrtki s lošom
reputacijom što sigurno neće pospješiti njihovo poslovanje.
Ukoliko ipak ništa ne pomogne svoje pravo potrošač može potražiti i
na sudu, samo što to kao i drugdje u svijetu traje.
Elektronska trgovina putem Interneta u Americi doživljava pravi
bum, ali za državu i potrošače predstavlja problem jer zbog svoje
mladosti još nije regulirana kao klasične forme trgovine.
Zaštita privatnosti potrošača od neželjenih poruka oglašivača i
trgovaca na Internetu i putem telefona u vrhu su trenutnog interesa
države i potrošačkih udruga. Predsjednik Bush je nedavno potpisao
kao zakon tzv. "ne zovi popis" koji sadrži imena i telefonske
brojeve 50 milijuna Amerikanaca koji se žele zaštiti od nasrtljivih
i neželjenih telefonskih ponuda trgovaca. Sudbina ove akcije,
međutim, još je neizvjesna, jer je unatoč potvrde Kongresa sud je
odlučio da se ovdje također treba zaštiti i ustavno pravo trgovaca
na govor. Trgovci bi svoje pravo mogli potražiti i na američkom
Vrhovnom sudu.
(Hina) sl ps