HR-tržišno natjecanje-zakoni-Vlada novi zakon o tržišnom natjecanju predviđa i novi ustroj agencije Piše Nevenka BrčićZAGREB, 12. travnja (Hina) - Povećanje praga tržišnog udjela za ocjenu vladajućeg položaja na tržištu, uključenje i
zajedničkog pothvata (joint venture) u odredbe o koncentraciji, te promjene u upravljanju Agencijom za tržišno natjecanje, neke su od novina predviđenih zakonskim prijedlogom o tržišnom natjecanju.
Piše Nevenka Brčić
ZAGREB, 12. travnja (Hina) - Povećanje praga tržišnog udjela za
ocjenu vladajućeg položaja na tržištu, uključenje i zajedničkog
pothvata (joint venture) u odredbe o koncentraciji, te promjene u
upravljanju Agencijom za tržišno natjecanje, neke su od novina
predviđenih zakonskim prijedlogom o tržišnom natjecanju. #L#
Prijedlog tog zakona na ovotjednoj je sjednici utvrdila hrvatska
Vlada i uputila ga Saboru na prvo čitanje. Novi bi zakon zamijenio
važeći Zakon o zaštiti tržišnog natjecanja, a njegovo je donošenje
jedna od obveza usklađivanja hrvatskog zakonodavstva s pravom EU.
Značajne promjene novi zakon donosi vezano za tijela koja
upravljaju radom Agencije i donose odluke. Prema važećem Zakonu te
dužnosti obavlja ravnatelj, a Agencija za zaštitu tržišnog
natjecanja ima i Savjet, kao kolektivno savjetodavno tijelo.
Novim zakonom mijenja se sam naziv u Agencija za tržišno
natjecanje, bila bi neprofitna pravna osoba, koja se upisuje u
sudski registar. Agencijom bi upravljalo Vijeće za tržišno
natjecanje koje bi imalo sedam članova, između njih bi se birao
predsjednik, a svi bi svoju dužnost obavljali profesionalno.
Članove Vijeća imenovao bi i razrješavao Sabor, na prijedlog Vlade,
a mandat bi im bio pet godina.
Novine su vezane i uz odredbe o vladajućem položaju na tržištu.
Predlagatelj, naime, ocjenjuje da je neprihvatljiva važeća odredba
da je svaki poduzetnik uvijek u vladajućem položaju kada je njegov
udjel na tržištu ili dijelu tržišta veći od 30 posto.
Novim bi se zakonom taj prag tržišnog udjela potrebnog da bi bila
ispunjena presumpcija vladajućeg položaja povećao na 40 posto.
Novine su zakona vezane i za odredbe o koncentraciji. Proširuje se,
naime, krug pravnih poslova koji bi se smatrali koncentracijom i na
zajednički pothvat, odnosno joint venture.
Zakon utvrđuje zabranu koncentracije, ali predviđa i izuzetak za
što je uvjet da sudionici dokažu da će njihova koncentracija
dovesti do jačanja tržišnog natjecanja koje će biti značajnije od
negativnih učinaka. Predlagatelj, naime, ističe da je to u skladu s
europskim pravom gdje se kod ocjene pojedinih koncentracija
uzimaju u obzir i pozitivni i negativni aspekti.
Novi zakon definira i u kojim bi se slučajevima obavezno morale
prijaviti namjere koncentracije s obzirom na financijsku snagu
poduzetnika. Na to bi sudionici koncentracije bili obvezni kada
ukupan prihod svih sudionika ostvaren prodajom na svjetskom
tržištu iznosi najmanje 800 milijuna kuna u godini prije
koncentracije, a svaki od najmanje dva sudionika u Hrvatskoj
ostvari prihod od prodaje najmanje 50 milijuna kuna. Ta dva uvjeta
moraju biti ispunjena kumulativno.
O koncentraciji pak Agencija može odlučivati na dva načina - bez
donošenja rješenja u roku 30 dana kada je riječ o nespornim
koncentracijama koje se smatraju dopuštenima, a drugi je kada je
potrebno provesti postupak ocjene dopuštenosti i tada u roku tri
mjeseca donijeti rješenje.
Prema predloženom zakonu Agencija bi mogla pokretati postupke po
službenoj dužnosti i temeljem anonimne prijave ili inicijative,
ako ocjeni da je riječ o mogućem značajnom narušavanju tržišnog
natjecanja ili ako je to potrebno radi zaštite identiteta
podnositelja.
Promijenjene su i kaznene odredbe i to na niže, jer se ocjenjuje da
je važeći raspon najviše kazne od 1 do 30 posto neuobičajeno visok.
Sukladno i praksi EU po novome bi novčana kazna za teške povrede
odredbi zakona bila u visini najviše 10 posto vrijednosti ukupnog
godišnjeg prihoda poduzetnika. Za ostale pak povrede zakona
propisana je novčana kazna u visini do najviše jedan posto
vrijednosti ukupnog godišnjeg prihoda.
Jedna od značajki novog zakona je i da detaljniju razradu niza
kriterija, npr. o određivanju pojma mjerodavnog tržišta,
sporazumima male vrijednosti, o koncentraciji i sl. prepušta
Vladi. Vlada bi to uredila uredbama, a na prijedlog Agencije.
Obrazlaže se to činjenicom da se pravo i politika konkurencije u EU
konstantno razvija i mijenja, često se mijenjaju i dopunjuju
relevantne uredbe i smjernice. Upravo stoga je i u zemljama
kandidatima za punopravno članstvo u EU uvriježena praksa da se
dijelovi te materije reguliraju podzakonskim aktima kako bi se
osigurala veća fleksibilnost u prilagodbi zakonodavstva, te
izbjegla česta dugotrajna procedura izmjena zakona.
(Hina) bn ds