ZAGREB, 2. travnja (Hina) - Premijera opere "Idomeneo" Wolfganga Amadeusa Mozarta, u zajedničkoj režiji Herberta Kapplmuellera i Lise Stumpfoegel pod dirigentskim vodstvom Nikše Bareze izvedena je večeras u Hrvatskom narodnom
kazalištu u Zagrebu.
ZAGREB, 2. travnja (Hina) - Premijera opere "Idomeneo" Wolfganga
Amadeusa Mozarta, u zajedničkoj režiji Herberta Kapplmuellera i
Lise Stumpfoegel pod dirigentskim vodstvom Nikše Bareze izvedena
je večeras u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu. #L#
Premijeri je bio nazočan i predsjednik Republike Stjepan Mesić.
Najbolji poznavatelji Mozartova opusa smatraju kako je riječ o
djelu s najbogatijom glazbenom teksturom koju veliki majstor
nikada više nije ponovio. Praizvedba "Idomenea" bila je godine
1781. u Muenchenu kada je Mozart navršio tek 25 godina, a ovo je
njegova prava izvedba u zagrebačkom HNK-u.
Po prosudbi glazbene kritike ovo djelo smatra se najbogatijim i
najizvornijim od svih Mozartovih opera, zapravo od svih opera 18
stojeća.
Osnovno polazište u "Idomeneu" sukob je između pravednika i
grješnika. To je pasionska priča o kralju koji žrtvuje svojega
sina, a istodobno je i Mozartova osobna tragedija.
Prema glazbenoj kritici Mozart je upravo tu operu najviše cijenio
ne samo kao svoje prvo veliko djelo neiscrpne glazbene
domišljatosti i ljepote, nego i zbog toga što je to njegova
najosobnija opera.
Glavni motiv antičkog predloška je žrtva kojom se poslužio veliki
skladatelj, pa su temi žrtve u libretu dodani i dijelovi iz
kršćanske povijesti žrtvovanja, i to na način da se žrtva prinosi
kao dragovoljni čin iz ljubavi.
Nastupi zbora u "Idomeneu" ne podsjećaju samo na kasnije nastali
Requijem nego i na velike Bachove Pasije, ističe se u programskoj
knjižici.
Primjeri tragičnog odnosa između oca i sina nisu preuzeti samo iz
stare Grčke, nego postoje i u starozavjetnim pričama o Abrahamu i
Isaku, te konačno u kršćanskoj pasiji, koja donosi nepojmljivu
tješiteljsku i beskrajnu ljubav sina prema ocu.
Mozart poseže za utopijskim svijetom u kojemu su zaboravljeni bol,
brige, patnje i strah, pronalazeći harmonije i zvukovlje kojima
stvara privid da je raj na zemlji postao stvarnim.
Prvi put u povijesti opere Mozart prikazuje jednog kralja kao
neodgovornog, egoističnog i bezobzirnog čovjeka kojemu je vlastita
patnja važnija od patnje njegova sina i naroda. Prema
poznavateljima ovoga djela, opera "Idomeneo" zapravo predstavlja
glazbeni portret Leopolda Mozarta, oca velikog skladatelja.
Ulogu Idomenea tumačio je Branko Robinšak, a ostale uloge na
večerašnjoj premijeri tumačili su Zrinko Sočo, Sabina Cvilak,
Dubravka Šeparović-Mušović, Nikša Radovanović, Sotir Spasevski,
Luciano Batinić, uz zbor i orkestar Opere HNK-a.
(Hina) ta sp