FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

PLANOVI ULAGANJA U PROMETNU INFRASTRUKTURU NEREALNI?

ZAGREB, 21. ožujka (Hina) - Planovi investicija u prometnu infrastrukturu iz 'Strategije prometnog razvitka Republike Hrvatske' uglavnom su "nerealni i neostvarivi i zasnivaju se na nedovoljnom poznavanju i uključivanju svih elemenata u izradu diferencirane prometne strategije u Hrvatskoj".
ZAGREB, 21. ožujka (Hina) - Planovi investicija u prometnu infrastrukturu iz 'Strategije prometnog razvitka Republike Hrvatske' uglavnom su "nerealni i neostvarivi i zasnivaju se na nedovoljnom poznavanju i uključivanju svih elemenata u izradu diferencirane prometne strategije u Hrvatskoj".#L# Navodi su to iz zaključnih razmatranja ovog tjedna predstavljene knjige docenta na Katedri za makroekonomiju i gospodarski razvoj zagrebačkog Ekonomskog fakulteta Vladimira Čavraka "Markoekonomski management i strategija prometa Hrvatske". Knjiga je nastala kao nastavak na autorovu doktorsku disertaciju, a predstavlja jednu od rijetkih publikacija koje se u Hrvatskoj bave povezanošću prometa s gospodarskim razvojem zemlje. Službeni planovi o izgradnji prometne infrastrukture temelje se na nepouzdanim procjenama o tempu budućeg gospodarskog razvitka, a to znači da se ti planovi nisu oslonili na diferencirane i specifične hrvatske prilike i objektivne okolnosti, ističe Čavrak u zaključcima svoje knjige. Procjena ukupnih ulaganja u razvitak i izgradnju (svih vidova) prometnog sustava Hrvatske, kakav je predviđen u dokumentu Strategija prometnog razvitka Hrvatske do 2010. godine, iznosi oko 20 milijardi američkih dolara. Pritom bi struktura ulaganja bila 40 posto ceste i cestovni promet, 25 posto željeznički promet, 20 posto pomorski i riječni promet, 5 posto zračni promet (aerodromi i dr.) i 10 posto razvitak integralnog prijevoza (terminali). Ukupna se ulaganja temelje na procjeni prosječnog godišnjeg konstantnog rasta hrvatskog BDP-a do 2010. godine od relativno visokih 6 posto godišnje, kaže Čavrak, dodajući da bi u tom slučaju ulaganja u promet iznosila oko 5 posto BDP-a. Problem financiranja nije adekvatno definiran, drži autor te napominje da manje razvijene zemlje u razvoj prometne infrastrukture ulažu prosječno 4 posto BDP-a, a zemlje Europske unije ulažu u prosjeku oko 1,1 posto. Ako se te veličine usporede s hrvatskim uvjetima i okolnostima, realno je očekivati da se u Hrvatskoj u idućem desetogodišnjem razdoblju u razvoj prometne infrastrukture ulaže oko 3,5 do 4 posto BDP-a, što je gotovo 20 posto manje od Strategijom planirane vrijednosti ulaganja, ocjenjuje Čavrak. Specifičnost hrvatskih uvjeta i okolnosti karakterizirana je, napominje Čavrak, dvama temeljnim obilježjima. Prvo je neadekvatno razvijena prometna mreža relativno loše kvalitete koja negativno troškovno utječe na cjelokupno gospodarstvo te stoga postoji izražena potreba za investiranjem. Istodobno su, zbog velikih potreba i razvojnih zahtjeva svih drugih djelatnosti, mogućnosti ulaganja u promet ograničene. Sadašnja Strategija prometnog razvitka, po njegovoj ocjeni, tako nastavlja dosadašnju praksu, koja je dovela do 'rasipanja' novčanog kapitala na nedovoljno iskorištene prometne pravce, što je pak uvjetovalo manje stope gospodarskog rasta od mogućih. Na samom predstavljanju knjige Čavrak je tako naveo primjer autoceste koja spaja središnju Hrvatsku s mađarskom granicom, a kojom "svakih pola sata prođe po jedno vozilo", dok istodobno još uvijek nisu riješene kritične točke, poput karlovačke zaobilaznice. I za autocestu Zagreb-Split autor drži da bi vrijednost ulaganja i obujam radova na toj cesti bio opravdan, pa i ekonomski isplativ tek kada bi promet njome bio dvostruko veći od onog koji se Strategijom predviđa do 2010. godine. (Hina) rub ds

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙