US-HR-YU-trgovina-Gospodarstvo/poslovanje/financije-Trgovina-Prehrambena industrija RFE 27. II. todorić i srbija RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE27. II. 2003.Kako zaštititi domaće: Todorić u Srbiji. Prilog Milana Gavrovića.Prodor hrvatske
tvrtke Agrokor na srpsko tržište nudi odgovor i na pitanje koje je za Hrvatsku posebno bolno: kako zaštititi domaću trgovinu od najezde stranih lanaca.Vlasnik splitskog hipermarketa Kerum kupio je nedavno Merzedes Maybach koji košta pola milijuna eura ili, da bi bilo jasnije, milijun maraka. Istodobno su njegove police prepune uvozne robe, kao uostalom i u svim drugim sličnim trgovinama u Hrvatskoj, bez obzira pripadaju li one stranim ili domaćim vlasnicima. Po čemu je onda Kerum domaća, a ne strana tvrtka? Samo po nacionalnosti vlasnika koji, u konkretnom slučaju, u jednoj osiromašenoj zemlji rasipa kapital na vlastiti luksuz, umjesto da ga ulaže u razvoj i nova radna mjesta.Dok oko gradova i dalje bujaju veliki shoping centri poznatih i manje poznatih stranih lanaca u Hrvatskoj se, gotovo u redovitim ciklusima, ponavljaju rasprave o tome kako zaštiti domaće trgovce. Od države se traži da se ugleda, na primjer, na Belgiju gdje stranci čekaju deset godina da bi otvorili trgovinu, ili na Njemačku gdje smiju graditi markete velike samo do tisuću kvadrata. Pri tom se,
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
27. II. 2003.
Kako zaštititi domaće: Todorić u Srbiji. Prilog Milana Gavrovića.
Prodor hrvatske tvrtke Agrokor na srpsko tržište nudi odgovor i na
pitanje koje je za Hrvatsku posebno bolno: kako zaštititi domaću
trgovinu od najezde stranih lanaca.
Vlasnik splitskog hipermarketa Kerum kupio je nedavno Merzedes
Maybach koji košta pola milijuna eura ili, da bi bilo jasnije,
milijun maraka. Istodobno su njegove police prepune uvozne robe,
kao uostalom i u svim drugim sličnim trgovinama u Hrvatskoj, bez
obzira pripadaju li one stranim ili domaćim vlasnicima. Po čemu je
onda Kerum domaća, a ne strana tvrtka? Samo po nacionalnosti
vlasnika koji, u konkretnom slučaju, u jednoj osiromašenoj zemlji
rasipa kapital na vlastiti luksuz, umjesto da ga ulaže u razvoj i
nova radna mjesta.
Dok oko gradova i dalje bujaju veliki shoping centri poznatih i
manje poznatih stranih lanaca u Hrvatskoj se, gotovo u redovitim
ciklusima, ponavljaju rasprave o tome kako zaštiti domaće trgovce.
Od države se traži da se ugleda, na primjer, na Belgiju gdje stranci
čekaju deset godina da bi otvorili trgovinu, ili na Njemačku gdje
smiju graditi markete velike samo do tisuću kvadrata. Pri tom se,
samo usput, spominje i ključno pitanje: Čija se roba prodaje u svim
tim hipemarketima? Treba li država brinuti o cijelom gospodarstvu,
ili samo o trgovcima, uključujući i gospodina Keruma s njegovim
Maybachom?
Zanimljiv odgovor na to daje način na koji je vlasnik koncerna
Agrokor, u čijem je sastavu i najveći trgovački lanac u Hrvatskoj
Konzum, gospodin Ivica Todorić proširio svoje poslovanje na
Srbiju. Kupujući beogradsku tvornicu smrznute hrane Frikom, on se
obvezao da će u Konzumu prodavati i srpske proizvode. I to ne samo u
Srbiji, pa ni samo u Hrvatskoj, već gdje god Konzum posluje ili će
poslovati u buduće. Agrokor ima osim u Hrvatskoj tvornice i u
Mađarskoj, Sloveniji i Bosni i Hercegovini. Logično je očekivati,
da Agrokorova trgovina, dakle Konzum, pođe istim tragom.
Informacija da će Agrokor uvoziti iz Srbije robu vrijednu čak 200
milijuna dolara iznenadila je mnoge u Hrvatskoj. Sam gospodin
Todorić kaže kako je njegova poslovna filozofija da s partnerima
razvija dvosmjerne odnose. Nesumnjivo, osim njegove, postoji i
filozofija srpske strane koja je time uvjetovala njegov dolazak na
srpsko tržište. Tako je gospodin Todorić da bi poslovao u Srbiji
morao postati i srpski trgovac u Hrvatskoj, a i u svim zemljama u
kojima bude trgovao ubuduće.
Nažalost svi Mercatonei, Mercatori, Leclerci, Bille, King Crossi,
Bauhausi, pa ni Kerumi u Hrvatskoj nemaju tih briga.
(RFE)