US-HR-MEDIJI-Vlada-Politika VOA 6. II. tko kontrolira i pritišće hrvatske novinare GLAS AMERIKE - VOA6. II. 2002.Pritisci na hrvatske novinare: vlasnici novina zamijenili političare. Razgovarao Bojan Klima.Za razliku od devedesetih
godina, novine nisu više pod političkim pritiskom, ali su pod snažnom pritiskom tržišta. Posljedica tržišne pritiska je ? među ostalim - i koncentracija vlasništva novina kao i njihov rastući senzacionalizam. Ovo je jučer u Washingtonu izjavio Davor Glavaš, voditelj zagrebačkog ureda Irexa, američke nevladine obrazovne i znanstvene organizacije koja širom svijeta promiče slobodu i neovisnost medija.U Hrvatskoj novine i časopise kupuje oko devet posto stanovništva. Tiraža novina krajem devedesetih počela je rasti, kao izraz očekivanih političkih promjena, no ubrzo je opet pala, odnosno ustalila se na vrlo niskoj razini iz sredine devedesetih. 'Ljudi su jednostavno razočarani neefikasnošću ove vlade, a time je i smanjen interes za politiku, a preko toga i za vrlo skupe novine', kaže ovaj hrvatski novinar.= Dogodilo se to da čak i ozbiljniji politički tjednici moraju pribjegavati senzacionalizmu. Pogledajte naslovne stranice tjednika ? vidjet ćete samo vrišteće naslove. Hrvatska je naprosto
GLAS AMERIKE - VOA
6. II. 2002.
Pritisci na hrvatske novinare: vlasnici novina zamijenili
političare. Razgovarao Bojan Klima.
Za razliku od devedesetih godina, novine nisu više pod političkim
pritiskom, ali su pod snažnom pritiskom tržišta. Posljedica
tržišne pritiska je ? među ostalim - i koncentracija vlasništva
novina kao i njihov rastući senzacionalizam. Ovo je jučer u
Washingtonu izjavio Davor Glavaš, voditelj zagrebačkog ureda
Irexa, američke nevladine obrazovne i znanstvene organizacije koja
širom svijeta promiče slobodu i neovisnost medija.
U Hrvatskoj novine i časopise kupuje oko devet posto stanovništva.
Tiraža novina krajem devedesetih počela je rasti, kao izraz
očekivanih političkih promjena, no ubrzo je opet pala, odnosno
ustalila se na vrlo niskoj razini iz sredine devedesetih. 'Ljudi su
jednostavno razočarani neefikasnošću ove vlade, a time je i smanjen
interes za politiku, a preko toga i za vrlo skupe novine', kaže ovaj
hrvatski novinar.
= Dogodilo se to da čak i ozbiljniji politički tjednici moraju
pribjegavati senzacionalizmu. Pogledajte naslovne stranice
tjednika ? vidjet ćete samo vrišteće naslove. Hrvatska je naprosto
premala zemlja, premalo tržište za nekoliko političkih tjednika.
Nema dovoljno atraktivnog materijala, a niti dovoljno vremena da bi
se kvalitetno dala potpuna informacija. Na žalost, sve se često
svodi na senzacionalizam, na površnu obradu materijala i na borbu
za vrlo ograničen marketinški udio na tržištu ? što je uvjet
opstanka.
Umjesto političara, vlasnici
= Hrvatski dnevnici i tjednici najviše zarađuju od prodaje na
kiosku, umjesto od reklamnog prostora - kao što je slučaj na Zapadu,
kaže Davor Glavaš. Što se tiče pritiska politike na medije,
situacija je mnogo bolja nego što je bila za vlasti HDZ-a ? kada su
bili česti izravni pritisci na novinare, da pišu onako kako vlast
želi. Međutim, hrvatski novinari su i danas odveć često
instrumentalizirani, smatra naš sugovornik.
= Sve češće su instrumentalizirani u tom smislu da promiču interese
ili vlasnika medija u kojima rade, ili političkih i gospodarskih
lobija s kojima su vlasnici tih medija povezani. Zato ima slučajeva
i svojevrsnog ?otvorenog rata? između pojedinih listova i njihovih
izdavača. To samo može unazaditi profesionalne kriterije
novinarstva. To mi je osobno krivo, jer znam koliko je napora
uloženo tijekom devedesetih, da bi se dostigla određena razina
profesionalizma - kaže gospodin Glavaš.
Monopoli obeshrabruju nove projekte
Dobar dio hrvatskog medijskog prostora je u rukama stranih
izdavača. Stranci su vlasnici i većeg dijela banaka te trgovinske
mreže u Hrvatskoj. Iako se ne protivi stranim ulaganjima, Davor
Glavaš kaže da na malom tržištu novina poput hrvatskog to može
predstavljati potencijalnu opasnost:
= Ako imate situaciju u kojoj jedan izdavač u partnerstvu sa stranim
suvlasnikom kontrolira 60, 70, 80 posto tržišta ? to ne stimulira
nova ulaganja, strana ili domaća. To ne stimulira pokretanje novih
listova. Postojeći vlasnici obeshrabruju konkurenciju. Time ne
želim reći da je bilo koji od sadašnjih vlasnika svoj udio na
tržištu stekao na nekorektan način. Ne, to su naprosto mehanizmi
tržišta. Međutim, mislim da se zakonom neka od ovih pitanja trebaju
regulirati, upravo stoga što smo malo i ograničeno tržište.
Davor Glavaš s takvim monopolističkim karakterom medijskog tržišta
u Hrvatskoj povezuje i činjenicu da je dobar dio vlasništva nad
medijima netransparentan, odnosno da se ne zna tko je pravi
vlasnik. Uz to, tu je i takozvana vertikalna koncentracija
vlasništva, gdje jedan izdavač kontrolira i glavne tiskare u
zemlji. Sve ovo, kaže Davor Glavaš ukazuje na činjenicu da bi se
medijski prostor u Hrvatskoj trebao bolje zakonski regulirati.
(VOA)