FR-US-AF-obavještajci-Obrana-Ratovi-Terorizam-Diplomacija franc-le monde od 31.1.03. o specijalnim službama FRANCUSKALE MONDE31.I.2003.Specijalne službe, novo strateško oruđe"U sučeljavanju s novim oblicima sukoba na planetu skopčanim
s borbenom politikom zemalja i terorista koji ne mare za pravila međunarodne igre Sjedinjene Države i Francuska, unatoč različitim stajalištima o Iraku, slažu se barem u jednom: vojska ubuduće mora na potpuno drukčiji način preispitati zadaću, ustroj, iskustvo i novac koji izdvaja za obavještajne i specijalne službe. Bez tih obiju služba koje rade u tišini ili u tajnosti, odgovorni bi dužnosnici bili slijepi i gluhi, pa i osuđeni da zapadnu u teškoće.Oni se više ne mogu nadati da će utjecati na tijek događaja ako ne pokrenu težak vojni arsenal koji ih, kada ga jednom primijene, izlaže pogiblima koje je teško nadzirati. U ovom času, na obje strane Atlantika počelo se s obnovom i razvojem obavještajnih služba i specijalnih postrojba. No, kao i s drugim temama, ambicije SAD-a i Francuske nisu iste, a mogle bi se povećati i razlike u rezultatima između dviju zemalja.Washington za svoju obavještajnu zajednicu izdvaja više od 30 milijarda dolara, od čega desetina ide samo Središnjoj
FRANCUSKA
LE MONDE
31.I.2003.
Specijalne službe, novo strateško oruđe
"U sučeljavanju s novim oblicima sukoba na planetu skopčanim s
borbenom politikom zemalja i terorista koji ne mare za pravila
međunarodne igre Sjedinjene Države i Francuska, unatoč različitim
stajalištima o Iraku, slažu se barem u jednom: vojska ubuduće mora
na potpuno drukčiji način preispitati zadaću, ustroj, iskustvo i
novac koji izdvaja za obavještajne i specijalne službe. Bez tih
obiju služba koje rade u tišini ili u tajnosti, odgovorni bi
dužnosnici bili slijepi i gluhi, pa i osuđeni da zapadnu u teškoće.
Oni se više ne mogu nadati da će utjecati na tijek događaja ako ne
pokrenu težak vojni arsenal koji ih, kada ga jednom primijene,
izlaže pogiblima koje je teško nadzirati. U ovom času, na obje
strane Atlantika počelo se s obnovom i razvojem obavještajnih
služba i specijalnih postrojba. No, kao i s drugim temama, ambicije
SAD-a i Francuske nisu iste, a mogle bi se povećati i razlike u
rezultatima između dviju zemalja.
Washington za svoju obavještajnu zajednicu izdvaja više od 30
milijarda dolara, od čega desetina ide samo Središnjoj
obavještajnoj agenciji (CIA) koja sa 16 tisuća zaposlenih i unatoč
svom ugledu nipošto nije jedina institucija na tom području. (...)
Na ljeto će se dvjema pukovnijama kopnene vojske koje uz komandose u
mornarici i u zračnim snagama čine okosnicu specijalnih snaga,
pridružiti treća pukovnija koja se razvila iz padobranske brigade.
Te će snage od 2004. imati potporu osam helikoptera Cougar koji će
prevoziti komandose, a od 2005. i četiriju jurišnih helikoptera
Tigre koji će pratiti misije. Francuska, sa skromnim mogućnostima,
sprema se da ojača svoje specijalne snage.
Međutim, u SAD-u i u Francuskoj, nema rješenja za niz problema.
Afganistan je pokazao granice američkog sustava na terenu. Više
nije tajna da u specijalnim snagama Pentagona postoji suparništvo
između Special Activities Divisiona (SAD), svjetovne vlasti CIA-e,
i njegove čvrste jezgre, Special Operations Groupa (SOG). Njihov
rad na terenu nije bio usklađen. Tim se suparništvom djelomice
tumači odluka ministra obrane Donalda Rumsfelda da dade novu snagu
svojim specijalnim komandosima.
Isto tako, zadaće sedamstotinjak 'ilegalaca' - civila i vojnika - u
službi DGSE-a (Glavna uprava za vanjsku sigurnost) za operacije i
triju tisuća pripadnika francuskih specijalnih snaga koji nose
odoru, nerijetko se podudaraju. Tako su operativci iz DGSE-a
mjesecima bili u Afganistanu, uglavnom pri Protutalibanskom
sjevernom savezu, dok su specijalne postrojbe otvoreno očitovale
svoje nezadovoljstvo što su spočetka bile nedovoljno zaposlene.
U izvješću Glavnog ureda za planiranje objavljenom koncem 2002.
traži se 'bolja suradnja' među službama na ratnim i na kriznim
područjima, uz želju da se poboljša njihova 'sposobnost
reagiranja'. Po potrebi, pri Elizejskoj palači ili Matignonu može
se osnovati 'arbitražno tijelo koje bi moglo odlučivati u
prijeporima'.
Druga teškoća skopčana je s činjenicom da je Francuska od samog
početka predvidjela da specijalne snage djeluju pod nacionalnim
zapovjedništvom ako postoji mogućnost njihova sudjelovanja u
koaliciji. No Afganistan je na neki način pokazao da su specijalne
postrojbe Pentagona ustrojene i opremljene tako da djeluju bez
drugih partnera.
Glavni stožeri savezničkih zemalja priznaju da su na promjenu
prilika utjecali borba protiv međunarodnog terorizma i mogućnost
'asimetričnih' sukoba koje mogu potaknuti 'lupeške zemlje' ili
tajnovite mreže ustrojene uz državnu pomoć. Obavješćivanje i
specijalne akcije uključuju niz vojnih 'mogućnosti' i iskustvo bez
kojih vlade gotovo da ne mogu. Suvremena vojska mora steći novu
kulturu koja će dopuniti tradicionalnu stratešku misao, čemu
pridonosi i veće posredovanje diplomacije, kao što otkriva
izvješće Glavnog ureda za planiranje", piše Jacques Isnard.