WASHINGTON, 29. siječnja (Hina/Reuters) - Vozači koji razgovaraju na mobitel dok upravljaju automobilom, čak i ako imaju "hands-free" sustav, imaju suženo vidno polje, što ugrožava njih i ostale sudionike u prometu, objavili su
američki znanstvenici.
WASHINGTON, 29. siječnja (Hina/Reuters) - Vozači koji razgovaraju
na mobitel dok upravljaju automobilom, čak i ako imaju "hands-free"
sustav, imaju suženo vidno polje, što ugrožava njih i ostale
sudionike u prometu, objavili su američki znanstvenici.#L#
Oni koji žele zakonski nametnuti uporabu "hands-free" sustava,
zahvaljujući kojemu vozači moraju držati mobitel u ruci, zapravo
šalju krivu poruku da je takva vožnja sigurna, upozorili su
znanstvenici.
New York je jedina američka država u kojoj se zakonski traži uporaba
"hands-free" sustava tijekom vožnje, dok još 30 država te kanadska
pokrajina Newfoundland razmatra slične zakone.
"Ponekad morate napraviti najjednostavnija istraživanja ne bi li
dokazali očito", rekao je David Strayer, profesor psihologije na
Sveučilištu Utah.
Njegovi su suradnici promatrali 20 ispitanika u simulatorima
vožnje, s mobitelima i bez njih. Promatralo se vrijeme reakcije,
način vožnje i sama vožnja.
Autori studije, objavljene u časopisu za eksperimentalnu
psihologiju, zaključili su da uporaba mobitela sigurno ometa
vozače.
"Ljudi koji su tijekom vožnje razgovarali na mobitel imali su
sporije reakcije od onih koji nisu", rekao je Strayer. Oni su imali
više slučajeva sudara odostraga i vozili su tromo zbog čega nisu
mogli pravodobno reagirati kad bi automobil ispred njih zakočio ili
kad bi se promijenilo svjetlo na semaforu.
Nije bilo razlike kod onih koji su držali mobitel u ruci i kod onih
koji su razgovarali pomoću "hands-free" sustava.
A još više zabrinjava, ističu znanstvenici, to što ispitanici nisu
bili svjesni da loše voze.
"Svi su rekli da voze kao i inače, a neki su čak tvrdili da bolje voze
dok razgovaraju na mobitel", napomenuo je Strayer. To je poput
istraživanja koja su pokazala da 90 posto ljudi misli da vozi
iznadprosječno dobro, a čak 40 posto ih je u krivu, dodao je.
Znanstvenici su napravili još jedan eksperiment kako bi objasnili
zašto mobitel toliko ometa ljude u vožnji.
Koristili su vrlo preciznu napravu uz pomoć koje se može pratiti u
kojem smjeru čovjek gleda. Pokazalo se da se vozač, makar u tom
trenutku gleda u objekt, u ovom slučaju reklamni pano, neće sjećati
da ga je vidio ako je pritom razgovarao na mobitel.
"To je vrsta suženog vidnog polja - ne percipirate periferne
informacije. Iako vaše oči gledaju u nešto, kada ste na mobitelu,
najčešće to uopće nećete vidjeti", zaključio je Strayer.
Vozači tako ne vide prometne znakove, druga vozila i semafore. No,
vozači koji su slušali glazbu, audio knjige ili su razgovarali s
drugim putnicima u autu nisu imali takvih problema.
Prijašnja su istraživanja dokazala da razgovor tijekom vožnje
učetverostručuje rizik od nesreće.
(Hina) ag dgk